
- Bare Jarlsberg® er Jarlsberg®

- Vi synes konkurranse er flott. Det gir mangfold og flere alternativer for forbruker. TINE har ingen intensjoner om å hindre Synnøve Finden i å lansere eller selge osten de har utviklet, men vi kan ikke akseptere at de bruker det TINE-eide varemerket Jarlsberg for å markedsføre og selge den, sier Mo.
Må endre markedsføringen
Onsdag 10. februar leverer derfor TINE en begjæring om midlertidig forføyning til Follo tingrett, med krav om at det nye osteproduktet til Synnøve Finden ikke går ut i markedet uten at teksten på emballasjen endres, og at det ikke refereres til varemerket Jarlsberg® i markedsføringen av produktet.
- Vi har hatt en dialog med Synnøve Finden der vi både skriftlig og muntlig har gitt uttrykk for at vi ikke kan akseptere at de benytter seg av vårt varemerke i markedsføringen av osten. Det er et klart brudd på varemerkeloven og bidrar til å vanne ut et varemerket TINE har bygget opp gjennom 60 år, sier Mo.
Jarlsberg er ikke en ostetype
- Jarlsberg® er ikke en ostetype som gauda eller edamer, men et nasjonalt og internasjonalt registrert varemerke, slår Mo fast.
Globalt selges det 25 000 tonn ost under varemerket Jarlsberg® i året, og rundt halvparten selges i det internasjonale markedet. Jarlsberg® er å finne på de fleste av de store supermarkedene i USA og er den største importosten i Australia.
- I varemerket Jarlsberg® ligger en historie og kvalitet som melkeprodusentene er opptatt av å ta vare på, men som selskap er vi også forpliktet til å ivareta verdier som er skapt. Både TINE og andre aktører må opptre profesjonelt og respektere lover og regler, understreker Mo.
- Forbrukeren skal ikke være i tvil om hva som er Jarlsberg når de går i ostedisken. Samtidig håper jeg norske forbrukere kan glede seg over mange spennende innovasjoner i årene framover – både fra oss og våre konkurrenter. Men bare Jarlsberg er Jarlsberg, avrunder Mo.
Kontaktperson:
Kommunikasjonssjef Sindre Ånonsen, tlf: 916 75 707
Nøkkelord
Kontakter
Sverre StensengKommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 909 25 116sverre.stenseng@tine.noBjørn MalmLeder samfunnsansvar
Tel:+47 934 79 627bjorn.malm@tine.noØystein SyrstadKommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 907 45 243oystein.syrstad@tine.noSindre ÅnonsenKommunikasjonssjef
Tel:+47 916 75 707sindre.anonsen@tine.noVeronika SkagestadKommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 936 03 500veronika.skagestad@tine.noLars GaltungDirektør kommunikasjon og samfunnsansvar
Tel:+47 982 14 812lars.galtung@tine.noOlav HålandKommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 916 22 338olav.haland@tine.noHege RognlienKommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 904 00 430hege.rognlien@tine.noBilder
Om TINE SA
TINE SA er et næringsmiddelkonsern som foredler rene og naturlige råvarer til god og sunn mat. Morselskapet TINE SA er et samvirkeselskap som eies av melkeprodusenter som leverer melk til selskapet. På den måten skaper TINE verdier i et nært samspill mellom norsk natur, landbruk og marked.
Følg pressemeldinger fra TINE SA
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra TINE SA på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra TINE SA
Fortsatt to meierier i Finnmark27.1.2021 14:00:11 CET | Pressemelding
Styret har i dag konkludert med å ikke gjennomføre utredning av meieristrukturen i Finnmark nå. I stedet settes det i gang forbedringsprosjekter.
Produksjonen ved TINE Meieriet Sem fortsetter2.12.2020 14:30:00 CET | Pressemelding
Konsernstyret har i dag vedtatt å opprettholde produksjonen ved TINE Meieriet Sem. Det betyr at det fortsatt blir både produksjon, lagerdrift og distribusjon i Tønsberg.
Julens produkter fra TINE25.11.2020 14:57:46 CET | Pressemelding
Årets jul blir spesiell på mange måter, men nettopp derfor er det kanskje ekstra viktig å hygge seg og ta vare på den gode julestemningen. TINEs produkter har en lang tradisjon for å være en viktig del av julematen for mange, og julen i år er ikke noe unntak. Både den tradisjonsrike Edamerosten og Julebrunosten fra Lom og Sjåk er en del av årets julesortiment fra TINE.
TINE sparer miljøet for tonnevis av plast med ny emballasje23.10.2020 10:29:51 CEST | Pressemelding
TINE går i bresjen for å endre matbransjens bruk av unødvendig plast. Meieriselskapet har lansert flere nye emballasjeløsninger som vil kunne redusere TINEs plastforbruk med over 700 tonn hvert eneste år. Nå håper TINE at papirsugerør og treskjeer er deres nye miljøsmarte løsninger.
Årets Matglede-vinnere er kåret22.10.2020 15:28:24 CEST | Pressemelding
Matbutikker og bedrifter over hele landet har deltatt i den prestisjetunge konkurransen om hvem som skaper mest matglede for kundene sine. Beitostølen Helsesportsenter stakk av med seieren i Årets Matgledebedrift, mens Coop Mega Kolbotn og Rema 1000 Skogen sikret seg førsteplassene i kategoriene fullsortiment og lavpris i Årets Matgledebutikk.