
TINE skal øke innovasjonstakten

Refsholt peker på at TINEs konkurransekraft utfordres både av endringer i markeder, rammevilkår og forbrukertrender. Hun legger til at utviklingen i første halvår, der TINE ser reduserte segmentandeler i viktige produktsegmenter, illustrerer utfordringene selskapet står overfor.
Endringer i konsernstruktur og ledelse
I arbeidet med å styrke TINEs konkurransekraft gjøres det nå flere organisasjonsendringer. Blant annet samles marked, forsknings- og utviklingsmiljøet, innovasjon- og forretningsutvikling til ett forretningsområde. Samtidig vil salg få to virksomhetsområder i ny struktur, salg mot dagligvare, kiosk og bensin og salg mot storhusholdningsmarkedet. Dette vil også gjenspeiles i TINEs ledelse i virksomhetsområdene fra 2. oktober, men disse vil inntil videre fortsette med eksisterende ledelse.
- En samling av våre markeds- og innovasjonsressurser vil gi oss mer kraft, samtidig som to spissede salgsområder vil gi et større kommersielt trykk og hurtighet i samarbeidet med å utvikle nye produkter for ulike markeder. Dette markerer tydelig i hvilken retning vi ønsker å bevege oss i, sier Refsholt.
Gode forutsetninger for å lykkes
- TINE har et sterkt fundament som gir oss gode forutsetninger for å lykkes med endringene som kreves. Vi håndterer kanskje Norges beste matverdikjede fra gård til forbruker med solid kompetanse i alle ledd. Vårt omfattende logistikk-, transport- og produksjonsapparat over hele landet gir oss uante muligheter, og omdømmeundersøkelsene forteller tydelig at forbrukerne har tillit til oss, sier Refsholt
Hun peker på at noe av denne tilliten handler om at folk er stadig mer opptatt av dyrevelferd og trygg mat - og ønsker å kjenne historien til produktene de spiser.
- Norsk matproduksjon har mye å være stolt av, både med hensyn til sykdomsbekjempelse og den laveste bruken av antibiotika i Europa. Samtidig er stadig flere opptatt av helse og ernæring. Forbrukerne skal oppleve at TINE responderer raskere og med større begeistring fremover. Vi skal utvikle nye produkter som både tar vare på de gode egenskapene i melka, samtidig som vi intensiverer arbeidet med å redusere sukker og mettet fett, understreker Refsholt.
Kontaktperson:
Kommunikasjonsdirektør Lars Galtung, tel. 98 21 48 12
Kontakter
Sverre StensengKommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 909 25 116sverre.stenseng@tine.noBjørn MalmLeder samfunnsansvar
Tel:+47 934 79 627bjorn.malm@tine.noØystein SyrstadKommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 907 45 243oystein.syrstad@tine.noSindre ÅnonsenKommunikasjonssjef
Tel:+47 916 75 707sindre.anonsen@tine.noVeronika SkagestadKommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 936 03 500veronika.skagestad@tine.noLars GaltungDirektør kommunikasjon og samfunnsansvar
Tel:+47 982 14 812lars.galtung@tine.noOlav HålandKommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 916 22 338olav.haland@tine.noHege RognlienKommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 904 00 430hege.rognlien@tine.noBilder
Om TINE SA
TINE SA er et næringsmiddelkonsern som foredler rene og naturlige råvarer til god og sunn mat. Morselskapet TINE SA er et samvirkeselskap som eies av melkeprodusenter som leverer melk til selskapet. På den måten skaper TINE verdier i et nært samspill mellom norsk natur, landbruk og marked.
Følg pressemeldinger fra TINE SA
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra TINE SA på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra TINE SA
Fortsatt to meierier i Finnmark27.1.2021 14:00:11 CET | Pressemelding
Styret har i dag konkludert med å ikke gjennomføre utredning av meieristrukturen i Finnmark nå. I stedet settes det i gang forbedringsprosjekter.
Produksjonen ved TINE Meieriet Sem fortsetter2.12.2020 14:30:00 CET | Pressemelding
Konsernstyret har i dag vedtatt å opprettholde produksjonen ved TINE Meieriet Sem. Det betyr at det fortsatt blir både produksjon, lagerdrift og distribusjon i Tønsberg.
Julens produkter fra TINE25.11.2020 14:57:46 CET | Pressemelding
Årets jul blir spesiell på mange måter, men nettopp derfor er det kanskje ekstra viktig å hygge seg og ta vare på den gode julestemningen. TINEs produkter har en lang tradisjon for å være en viktig del av julematen for mange, og julen i år er ikke noe unntak. Både den tradisjonsrike Edamerosten og Julebrunosten fra Lom og Sjåk er en del av årets julesortiment fra TINE.
TINE sparer miljøet for tonnevis av plast med ny emballasje23.10.2020 10:29:51 CEST | Pressemelding
TINE går i bresjen for å endre matbransjens bruk av unødvendig plast. Meieriselskapet har lansert flere nye emballasjeløsninger som vil kunne redusere TINEs plastforbruk med over 700 tonn hvert eneste år. Nå håper TINE at papirsugerør og treskjeer er deres nye miljøsmarte løsninger.
Årets Matglede-vinnere er kåret22.10.2020 15:28:24 CEST | Pressemelding
Matbutikker og bedrifter over hele landet har deltatt i den prestisjetunge konkurransen om hvem som skaper mest matglede for kundene sine. Beitostølen Helsesportsenter stakk av med seieren i Årets Matgledebedrift, mens Coop Mega Kolbotn og Rema 1000 Skogen sikret seg førsteplassene i kategoriene fullsortiment og lavpris i Årets Matgledebutikk.