
Svakere salgsutvikling for TINE i 2017
Den svakere salgsutviklingen i kvartalet, samt økte driftskostnader sammenlignet med samme periode i fjor, påvirket driftsresultatet negativt.
— Vi kan ikke si oss fornøyde med at TINE har så svak salgs- og resultatutvikling. Vi ser at vi taper andeler og det er krevende å tilpasse kostnadene løpende når vi selger mindre. I begynnelsen av oktober iverksatte vi derfor ulike større tiltak for å styrke konkurransekraften vår det neste året. Vi har et mål om å hente kostnadsforbedringer på minimum 450 millioner kroner i 2018. Vi vil fortsatt ha en sterk satsing på innovasjon fremover, sier konsernsjef Hanne Refsholt i TINE.
TINE jobber kontinuerlig med forbedringer på både drifts- og organisasjonsområdet. I tredje kvartal var det forbedringseffekter i driften på omlag 40 millioner kroner sammenliknet med samme kvartal i fjor. Effektene knyttet seg til drifts- og prosessforbedring, samt innkjøps-effekter.
Vekst og kostnadsforbedringer
De tiltakene som er iverksatt denne høsten vil bestå av strukturvurderinger, pågående endringsprosjekter, reduserte konsulentkostnader og nedbemanning.
— Tiltakene vil omfatte hele selskapet, hvor noen prosjekter allerede er i gang. Vår viktigste oppgave fremover blir å styrke innovasjonskraften og bedre tilfredsstille behovene til handelen og norske forbrukere. Ny organisering og kostnadsforbedringer blir grunnsteinene for et mer konkurransekraftig TINE, sier Refsholt.
Innenfor meierivirksomheten viste totalkategorien Søtmelk en betydelig tilbakegang både i verdi- og volum og den lange trenden med redusert søtmelksvolum fortsatte også i tredje kvartal. TINE svekket både sine verdi- og volumandeler innen søtmelk. Innen syrnet melk hadde TINE en svak reduksjon av verdi- og volumandeler. Smaksatte melkedrikker økte både i verdi og volum. Til tross for sterk vekst gjorde TINE det noe svakere enn kategorien, og reduserte dermed sine verdi- og volumandeler.
Totalkategorien Ost (eksklusiv Ferske oster) hadde svak verdi- og volumvekst i tredje kvartal 2017. TINE vokste i verdi, men hadde svakere utvikling enn kategorien som helhet og reduserte dermed sine verdi- og volumandeler.
Kontakter
Pressevakt
Tel:482 30 994 (ikke SMS)presse@tine.noBilder
Dokumenter
Om TINE SA
TINE SA er et næringsmiddelkonsern som foredler rene og naturlige råvarer til god og sunn mat. Morselskapet TINE SA er et samvirkeselskap som eies av melkeprodusenter som leverer melk til selskapet. På den måten skaper TINE verdier i et nært samspill mellom norsk natur, landbruk og marked.
Følg pressemeldinger fra TINE SA
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra TINE SA på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra TINE SA
Fortsatt to meierier i Finnmark27.1.2021 14:00:11 CET | Pressemelding
Styret har i dag konkludert med å ikke gjennomføre utredning av meieristrukturen i Finnmark nå. I stedet settes det i gang forbedringsprosjekter.
Produksjonen ved TINE Meieriet Sem fortsetter2.12.2020 14:30:00 CET | Pressemelding
Konsernstyret har i dag vedtatt å opprettholde produksjonen ved TINE Meieriet Sem. Det betyr at det fortsatt blir både produksjon, lagerdrift og distribusjon i Tønsberg.
Julens produkter fra TINE25.11.2020 14:57:46 CET | Pressemelding
Årets jul blir spesiell på mange måter, men nettopp derfor er det kanskje ekstra viktig å hygge seg og ta vare på den gode julestemningen. TINEs produkter har en lang tradisjon for å være en viktig del av julematen for mange, og julen i år er ikke noe unntak. Både den tradisjonsrike Edamerosten og Julebrunosten fra Lom og Sjåk er en del av årets julesortiment fra TINE.
TINE sparer miljøet for tonnevis av plast med ny emballasje23.10.2020 10:29:51 CEST | Pressemelding
TINE går i bresjen for å endre matbransjens bruk av unødvendig plast. Meieriselskapet har lansert flere nye emballasjeløsninger som vil kunne redusere TINEs plastforbruk med over 700 tonn hvert eneste år. Nå håper TINE at papirsugerør og treskjeer er deres nye miljøsmarte løsninger.
Årets Matglede-vinnere er kåret22.10.2020 15:28:24 CEST | Pressemelding
Matbutikker og bedrifter over hele landet har deltatt i den prestisjetunge konkurransen om hvem som skaper mest matglede for kundene sine. Beitostølen Helsesportsenter stakk av med seieren i Årets Matgledebedrift, mens Coop Mega Kolbotn og Rema 1000 Skogen sikret seg førsteplassene i kategoriene fullsortiment og lavpris i Årets Matgledebutikk.