
Postens fem viktige juletips

Bruk Postens sporingsapp
Last ned Postens sporingsapp. Da har du full kontroll over alle sendinger som er på vei til deg.
Appen gjør blant annet dette:
- Gir deg beskjed om hvor alle registrerte pakker er.
- Varsler deg når pakken er kommet til hentestedet.
- Minner deg om at du bør plukke opp pakken dersom du er i nærheten av hentestedet.
- Lar deg bestille hjemkjøring.
Bruk riktig adresse
- Mer enn ti prosent av all posten i Norge er feiladressert. Andelen øker i jula på grunn av årlig gjenbruk av gamle adresselister.
- Sjekk gateadresse og postnummer dersom du er i tvil. Det kan du enkelt gjøre på posten.no. Husk at mange kommuner har innført gateadresser den siste tiden.
- Feil adresse kan forsinke posten din; i verste fall finner vi ikke mottaker.
- Husk også å sjekke at Posten har registrert korrekt adresse på deg og din familie. Også dette gjør du på posten.no.
Pakk skikkelig i en god eske
- God emballasje hindrer at julepakkene faller ut. Posten håndterer hvert år flere hundre julepakker som er ramlet ut av emballasjen.
- Legg ved en privat adresselapp på avsender og/eller mottaker også inni pakken, i tilfelle adressekortet faller bort.
- Ved forhåndsbetaling på nett sparer du minimum 10 prosent per pakke
Send juleposten før 16. desember
- Posten oppfordrer alle til å sende juleposten innen 16. desember.
- Egne frister gjelder for julepost til utlandet. Disse finner du på http://www.posten.no.
- Beregn ekstra god tid til julepakkene. Postpakker bruker lenger tid på å komme fram (2-5 virkedager).
Hent pakkene dine
- Post i Butikk og postkontorer over hele landet flyter over av pakker før jul. Du hjelper hentestedene om du henter pakkene raskt.
- Samtidig sparer du deg for kø som du vil få om du venter til siste øyeblikk.
- Hent gjerne pakkene midt på dagen om du har mulighet. Da er trafikken minst.
Bruker du noen minutter ekstra på å følge disse rådene, gjør du jobben enklere for alle de som jobber for fullt for at pakkene, brevene og kortene dine skal komme fram, sier pressesjef John Eckhoff, i Posten Norge.
Alt om juleposten finnes på julesiden til posten.no
Kontakter
John EckhoffPressesjef
Tel:+47 913 97 071john.eckhoff@posten.noBilder
Om Posten Norge
Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige løsninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk, med Norden som hjemmemarked. Konsernet møter markedet med to merkevarer, Posten og Bring: Posten kjennetegner tilbudet til privatkunden, postkontornettet og den daglige postdistribusjonen til hele det norske folk. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden, og består av spesialister med spisskompetanse innenfor hvert sitt område.
Følg pressemeldinger fra Posten Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Posten Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Posten Norge
Grønt og blått frimerke markerer Oslo som europeisk miljøhovedstad26.12.2018 12:00:00 CET | Pressemelding
Blå fjord, grønn skog – og den europeiske miljøhovedstaden i midten.
Juleposten kom fram24.12.2018 12:00:00 CET | Pressemelding
Fra Postens terminaler over hele landet meldes det om rekordmange pakker i desember – og rent bord julaften.
Denne helgen MÅ du huske to ting15.12.2018 12:41:01 CET | Pressemelding
Fristen for å sende post som skal rekke frem til jul er i morgen, søndag. Og så må du hente pakkene dine så fort som mulig.
Mye julepost med digitale frimerker15.12.2018 08:45:00 CET | Pressemelding
For første gang kan juleposten sendes med digitale frimerker. Bare den siste uken er det skrevet hele 50.000 koder.
Posten vurderer ytterligere sentralisering13.12.2018 14:34:13 CET | Pressemelding
Fallet i brevvolumene skjer raskere enn noensinne, og Posten varsler ytterligere tiltak for å møte de økonomiske konsekvensene av dette.