Det Internasjonale Barnekunstmuseet

16.3.: Offisiell åpning av utstillingen «Jeg vil bli president» – sørsudanesiske barnetegninger fra Kiryandongo flyktningleir i Uganda.

Fra den 16 mars presenterer Barnekunstmuseet en utstilling med tegninger og budskap av barn og unge fra Sør-Sudan bosatt i flyktningleiren Kiryandongo i Bweyale, Uganda. Uganda er blant landene i verden som huser flest flyktninger og nødorganisjoner jobber døgnet rundt for å ta imot tusener som flykter fra kampene i nabolandet Sør-Sudan. Utstillingen inneholder også en serie fotografier av barna i flyktningerleiren og deres omgivelser. Materiale er innsamlet av KFUK-KFUM-speiderne som gjennom sin bistandsorganisasjon KFUK-KFUM-Global samarbeider med den lokale organisasjonen YWCA Sør Sudan.

YWCA Sør Sudan er med sine frivillige tungt inne i arbeidet med å hjelpe de mange tusen som er drevet på flukt på grunn av krigen i landet. Mennesker som selv er drevet på flukt hjelper til med blant annet skole, barnegrupper og traumebehandling der hvor internasjonale hjelpeorganisasjoner ikke når inn.

Tegning brukes av barna aktivt som en måte å bearbeide ting de har vært gjennom. YWCA har hjulpet barna til å lage utstilling inne i flyktningeleiren, der de får formidlet sine tanker, følelser og opplevelser. Dette er uhyre viktig arbeid, og tegningene bærer preg av at mange av disse barna har opplevd ting ingen noensinne bør oppleve, -men også om håp og optimisme og en drøm om at ting en dag skal bli bra.

Visuell kunst kobler oss sammen og vi gir tilbake til barna:
Ifølge FNs konvensjon om barnets rettigheter (1989) er barn ikke bare passive mottakere som har rett til voksen beskyttelse og omsorg. De har også rett og krav på å bli hørt -og bli tatt på alvor. Med denne utstillingen har Barnekunstmuseet som mål å øke bevisstheten rundt hvordan krig og konflikt på alvor påvirker barn og unge – og hvordan kunst som et verktøy og en trygg form for selvutfoldelse kan lære oss om viktige menneskelige verdier, smerte og motstandsdyktighet.

Hvorfor Sør-Sudan?
- Barnekunstmuseet ble kontaktet av KFUK-KFUM som gjorde museet kjent med deres arbeid i Sør-Sudan og flyktningene i Uganda. Museets samfunnsmandat og arbeid handler om å fremme barns rettigheter, slik som vedtatt og i samsvar med FNs konvensjon om barnets rettigheter (1989). Det å gi barn og unge som virkelig har livets odds mot seg en stemme var et naturlig og enkelt valg. Og sett fra et kulturelt kunstnerisk og historisk ståsted, er vi av den oppfatning at barn er det folket verdenshistorien har glemt. Verdien av at barnetegningene vises i Norge? Barnetegningene museet stiller ut kan sees både fra en psykologisk, kunstnerisk og pedagogisk vinkel og fortelle oss noe veldig viktig om bla. traumer, følelser og oppfatning av barnas vanskelige situasjon. Norge er samtidig et av de største giverland når det gjelder bistand til Sør-Sudan og vi tenker det derfor er høyst relevant å belyse denne situasjonen - sett fra barneperspektiv - sier museets direktør, Angela Goldin.

Utstillingen vises på Barnekunstmuseet i perioden 16.mars - 31.mai.

Offisielt program den 16.03. kl. 18.00-20.00

• Velkomst, introduksjon ved museets dir Angela Goldin og konferansier Mersy Musyimi (KFUK-KFUM Global)
  • Kunstneren og programutvikler Cliff M Kibuuka (Uganda) forteller om prosjektet og kunstterapi arbeide i Kiryandongo flyktningleir.
  • Panelsamtale med bla. Magne Raundalen (barnepsykolog), Wenche Fone (leder avd for sivilt  samfunn Norad), Kristin Tønnesen Barg (stiftelsen Amathea ) m fl.
  • Hilsen og appell fra utenlandssjefen i KFUM-KFUK Global
  • Omvisning, mingling og enkel servering.

Kontaktperson;

- For KFUK-KFUM Global; Mathilde Emilie Thue, kommunikasjonsrådgiver

mathilde@kfuk-kfum.no  Mobil: 40048655

- For Barnekunstmuseet, Angela Goldin, direktør

post@barnekunst.no Mobil: 90918247 - 22691777

Om Det Internasjonale Barnekunstmuseet

Det Internasjonale Barnekunstmuseet
Lille Frøens vei 4

22 69 17 77http://www.barnekunst.no

Det Internasjonale Barnekunstmuseet i Oslo er anerkjent både i Norge og Internasjonalt som en unik samler av barnekunst fra hele verden. Museets unike samling inneholder i dag over 200 000 kunstverk fra mer enn 185 land og utgjør en grunnleggende historisk verdi som gir innblikk i barnas syn på, og opplevelse av, verden, hvor et av museets målsetning og samfunnsmandat er å belyse barns rettigheter. Museet er samtidig en av svært få aktører på verdensbasis som forvalter denne marginaliserte delen av vår felles kulturelle verdensarv, siden kunstinstitusjoner og samlinger med materialer fra fortid og nåtid primært inneholder ting utelukkende skapt av voksne.

Hjemmeside; www.barnekunst.no

Følg pressemeldinger fra Det Internasjonale Barnekunstmuseet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Det Internasjonale Barnekunstmuseet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Det Internasjonale Barnekunstmuseet

Clear Channel samarbeider med Barnekunstmuseet!2.5.2019 08:52:49 CEST | Pressemelding

Det Internasjonale Barnekunstmuseet samarbeider med Clear Channel og viser for første gang internasjonal barnekunst i rundt i Oslo’s gater. Barnekunsten fra museets permanente samling vises 30 ulike steder i hovedstaden ila april-mai 2019 måned ved bla.; Majorstuen, Homansbyen, Frogner, Aker Brygge, Tjuvholmen, Rådhusplassen, Gamle Oslo, Ila, Thorsov, Grünerløkka, Tøyen, Ekkeberg, Oslo City, Kampen, Gamle Oslo, Sofienberg, Oslo S, m.m. – Barn er et folk, sier man. Men et folk eksisterer ikke uten kultur. Barn er et folk som hører fremtiden til. Og da må dette folk ha rett til sitt eget språk, sin egen kultur, sin kunst og sin historie. – museets grunnlegger & filmregissør Rafael Goldin (1920-1994)- Barnekunstmuseet har like stor appell til barn som til voksne. Museets samling bygger på tanken om at barna selv skal uttale seg og komme til orde. Alle har vært barn en gang! - museets direktør, Angela Goldin- Det er mange museer for barn, men Oslo har et museum av barn. - New York Times (1