
Urban nostalgi på juleposten

Det er tanken bak de to motivene på julefrimerkene som designeren Ragnar Aalbu har laget.
Byen og kysten
− Jula handler mye om nostalgi og tradisjon, gjøre det man gjorde i fjor og årene før, på akkurat samme måte, sier kunstneren.
Samtidig er jula ofte knyttet til innlandet og bygda, med fjøsnisser og dompap, sparkstøtting og grøt. For mange er dette selve essensen av jul, men Aalbu ville utfordre litt.
− En god del julemotiv er hentet fra fortiden, jeg ønsket å uttrykke nåtid – moderne, men tradisjonelt. Folk flest bor i byer, det er jul der også. Derfor er det ene motivet fra byen, mens det andre er fra kysten.
Lys i mørketid
Odelsgutten fra grenda Ålbu i Oppdal har bodd mer enn halve livet i Oslo. Etter 25 år i leilighet på superurbane Grünerløkka, tok han i fjor med seg familien og flyttet til landlige omgivelser på Nesodden, en liten time med båt og buss fra Aker Brygge. På arbeidsrommet i andre etasje har han store vinduer rett ut mot naturen. Det var viktig å få med naturelementer på frimerkene.
− Det er noe veldig norsk, dette med naturen, det skaper gjenkjennelse. Jeg har en sterk følelse for lys og snø, og den intense måten lyset farger snøen på. På begge frimerkene er snøen blå, mens lyset fra vinduene er varmt − lys i mørketid.
Artig oppdrag
Ragnar Aalbu er prisbelønt illustratør og forfatter av barnebøker, med en stor produksjon bak seg. Han er også mannen bak de offisielle frimerkene som ble utgitt i forbindelse med Sykkel-VM i september.
− Jeg ble forferdelig glad for det oppdraget, selv om det er vanskelig å tegne folk som sykler, sier han med et smil.
Å få oppdraget med å tegne julefrimerkene var ikke mindre stas.
− Det er noe av det artigste jeg har gjort, ikke minst på grunn av størrelsen. Jeg kommer nok til å bunkre opp, slik at jeg kan sende post med disse i mange år framover.
Tekst: Hege Øksendal Grubben
Foto: Håvard Jørstad
Nøkkelord
Kontakter
John EckhoffPressesjef
Tel:+47 913 97 071john.eckhoff@posten.noBilder



Om Posten Norge
Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige løsninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk, med Norden som hjemmemarked. Konsernet møter markedet med to merkevarer, Posten og Bring: Posten kjennetegner tilbudet til privatkunden, postkontornettet og den daglige postdistribusjonen til hele det norske folk. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden, og består av spesialister med spisskompetanse innenfor hvert sitt område.
Følg pressemeldinger fra Posten Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Posten Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Posten Norge
Grønt og blått frimerke markerer Oslo som europeisk miljøhovedstad26.12.2018 12:00:00 CET | Pressemelding
Blå fjord, grønn skog – og den europeiske miljøhovedstaden i midten.
Juleposten kom fram24.12.2018 12:00:00 CET | Pressemelding
Fra Postens terminaler over hele landet meldes det om rekordmange pakker i desember – og rent bord julaften.
Denne helgen MÅ du huske to ting15.12.2018 12:41:01 CET | Pressemelding
Fristen for å sende post som skal rekke frem til jul er i morgen, søndag. Og så må du hente pakkene dine så fort som mulig.
Mye julepost med digitale frimerker15.12.2018 08:45:00 CET | Pressemelding
For første gang kan juleposten sendes med digitale frimerker. Bare den siste uken er det skrevet hele 50.000 koder.
Posten vurderer ytterligere sentralisering13.12.2018 14:34:13 CET | Pressemelding
Fallet i brevvolumene skjer raskere enn noensinne, og Posten varsler ytterligere tiltak for å møte de økonomiske konsekvensene av dette.