
Fantasidyr for veldedighet

– I fjor samlet IKEA inn mer enn 11 millioner euro til utdanningsprosjekter for barn og fjorårets SAGOSKATT-kolleksjon var en viktig bidragsyter til dette. I år går pengene til prosjekter i noen av verdens fattigste samfunn. Prosjektene støtter barns utvikling og læring, lik deltakelse, idrett, lek og aktiviteter. Dette er del av IKEAs nye kampanje Lek for forandring, sier Anders Lennartsson, bærekraftsjef hos IKEA Norge.
Barns rett til lek
Det er ti fantasidyr i den nye SAGOSKATT-kolleksjonen. Barn fra blant annet Thailand, Canada og Spania har fått realisert sine drømmedyr. Fantasidyr som en tvillingfugl, en froske-grise-ape og et bakteriemonster har fått liv.
– Tegnekonkurransen gir barn muligheten til å hjelpe andre barn gjennom lek. Lek for forandring handler jo nettopp om lek. Folk er ikke klar over at lek er et grunnleggende behov, og at det er en rett under FNs konvensjon om barns rettigheter. Samarbeidspartnerne våre legger til rette for at barn i noen av verdens fattigste samfunn får oppfylt dette behovet. I løpet av Lek for forandring sin kampanjeperiode, donerer IKEA én euro til utvalgte prosjekter for hvert SAGOSKATT-kosedyr og hver leke som selges, sier Anders Lennartsson.
Barn skaper SAGOSKATT
IKEA inviterer til SAGOSKATTs tegnekonkurranse for tredje året på rad. Barn opp til 12 år kan delta ved å tegne et fantasivesen, og vinne muligheten til å få tegningen sin forvandlet til et ordentlig kosedyr. Kosedyrene inngår i neste års SAGOSKATT-kolleksjon, og fristen for tegnekonkurransen er 19. november.
– I fjor fikk vi inn 52 000 tegninger fra hele verden. Barna som deltok i konkurransen delte ikke bare drømmene og fantasien sin. De bidro samtidig til å realisere alle barns rett til å leke og utvikle seg. Jeg oppfordrer så mange barn som mulig til å delta. For bare for to år siden så vant to norske barn, sier Lennartsson.
For å delta i konkurransen, se http://www.ikea.com/ms/no_NO/aktivitet/tegnekonkurranse.html
IKEAs samarbeidspartnere i veldedighetskampanjen Lek for forandring:
Handicap International Federation (Pakistan, Thailand, Bangladesh)
Room to Read (Bangladesh, Indonesia)
Redd barna (Bangladesh, Etiopia)
Special Olympics (Bangladesh, India, Pakistan, Thailand)
UNICEF (Kina, India, Indonesia, Kenya)
War Child (Jordan, Libanon)
Nøkkelord
Kontakter
Pressevakt
Pressevakten er tilgjengelig for alle medier. For kundehenvendelser, ta kontakt med IKEA kundeservice på telefon 02340.
Jan Christian ThommesenKommunikasjonssjef
Tel:+47 918 21 387jan.thommesen@ikea.comSiv Elizabeth E. WestinKommunikasjonsrådgiver - Kommersiell kommunikasjon
Siv jobber med kommersiell kommunikasjon, og har ansvar for produktlanseringer og kommersielle samarbeid.
Jorunn Stokke AamodtSenior kommunikasjonsrådgiver - Bærekraft
Jorunn er IKEA Norges kommunikasjonsrådgiver innen bærekraft. Hun har ansvar for PR på globale, nasjonale og lokale initiativ som støtter IKEAs målsetning om å ha en positiv påvirkning på mennesker og miljø.
Gudrun Kathle LægreidSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:91814955gudrun.laegreid@ikea.comKristian WillangerKommunikasjonsrådgiver - Virksomhetskommunikasjon
Kristian jobber med virksomhetskommunikasjon, med hovedvekt på ekspansjon- og etableringsprosesser.
Bilder
Om IKEA
IKEAs forretningsidé er å tilby et stort utvalg form- og funksjonsriktige hjeminnredningsartikler til så lave priser at så mange som mulig får råd til å kjøpe dem. Det er i dag 392 IKEA-varehus, inklusive alle norske varehus, i 32 land i verden. Sist år hadde disse varehusene 657 millioner besøk, mens nettsidene ble besøkt 4,3 milliarder ganger. I Norge hadde våre varehus over 8,4 millioner besøkende, mens IKEA.no hadde over 49 millioner som var innom.
I Norge har IKEA sju varehus; i Oslo (Furuset), Asker (Slependen), Bergen (Åsane), Stavanger (Forus), Trondheim (Leangen), Lillesand (Sørlandet), på Ringsaker og ett planleggingsstudio midt i Oslo sentrum. IKEA har åtte planleggings- og bestillingspunkter i Haugesund, Arendal, Porsgrunn, Sarpsborg, Drammen, Ski, Akersgata i Oslo sentrum og Majorstuen. Totalt jobber det litt over 3000 medarbeidere i IKEA Norge.
Følg pressemeldinger fra IKEA
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra IKEA på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra IKEA
IKEA kommer til Vinkelgården på Majorstuen i Oslo28.6.2023 12:00:19 CEST | Pressemelding
Det er med stor glede vi annonserer at vi i løpet av høsten 2023 åpner et planleggings- og bestillingspunkt i den tradisjonsrike Vinkelgården på Majorstuen. Vi overtar DNBs lokaler på bakkeplan, men DNB skal fortsatt ha rådgivningskontor i andre etasje. Dette blir IKEAs åttende planleggings- og bestillingspunkt i Norge, og det sjette på Østlandet. IKEA Majorstuen blir på om lag 270 kvadratmeter, og kunder vil kunne se, ta og føle på sortimentet vårt – og få hjelp og veiledning til å tegne, planlegge og bestille alt fra kjøkken til garderobe.
Sommernyheter på IKEA med nye og gamle favoritter26.6.2023 14:00:00 CEST | Pressemelding
Sommer kommer! De varme dagene og magiske sommernettene er endelig her. På IKEA ønsker vi den skandinaviske sommeren velkommen med sterke og lekne farger, nye og smarte løsninger til hjemmet, og en god dose drømmende vakkert design.
IKEA leverer pakker raskere enn før21.6.2023 12:59:48 CEST | Pressemelding
Med nytt pakkelager i Vestby vil fire av fem kunder få levert pakkene sine i løpet av to dager
IKEA støtter Skeiv Ungdom med overskudd fra Storstomma-bagen6.6.2023 08:00:00 CEST | Pressemelding
Som en del av vårt engasjement for mangfold og inkludering har IKEA i år besluttet å donere overskudd fra salget av den populære Storstomma-bagen til organisasjonen Skeiv Ungdom.
IKEAs nye MÄVINN er unikt håndverk med et sosialt avtrykk11.5.2023 13:00:00 CEST | Pressemelding
MÄVINN feirer det tradisjonelle håndverket og kreativiteten som må til for å skape unikt tilbehør til hjemmet. MÄVINN er en kolleksjon som kan garantere at hvert eneste produkt er helt unikt, her er nemlig alt håndlaget; ingen gjenstand har de samme detaljene eller formen som en annen