IKEA

Fantasidyr for veldedighet

Del
IKEA lanserer sin andre SAGOSKATT-kolleksjon med kosedyr skapt av barn, for barn. IKEA donerer én euro til veldedighetsprosjekter for hvert SAGOSKATT-kosedyr som selges.
SAGOSKATT-kolleksjonen er designet av barn for barn
SAGOSKATT-kolleksjonen er designet av barn for barn

– I fjor samlet IKEA inn mer enn 11 millioner euro til utdanningsprosjekter for barn og fjorårets SAGOSKATT-kolleksjon var en viktig bidragsyter til dette. I år går pengene til prosjekter i noen av verdens fattigste samfunn. Prosjektene støtter barns utvikling og læring, lik deltakelse, idrett, lek og aktiviteter. Dette er del av IKEAs nye kampanje Lek for forandring, sier Anders Lennartsson, bærekraftsjef hos IKEA Norge.

Barns rett til lek

Det er ti fantasidyr i den nye SAGOSKATT-kolleksjonen. Barn fra blant annet Thailand, Canada og Spania har fått realisert sine drømmedyr. Fantasidyr som en tvillingfugl, en froske-grise-ape og et bakteriemonster har fått liv.

– Tegnekonkurransen gir barn muligheten til å hjelpe andre barn gjennom lek. Lek for forandring handler jo nettopp om lek. Folk er ikke klar over at lek er et grunnleggende behov, og at det er en rett under FNs konvensjon om barns rettigheter. Samarbeidspartnerne våre legger til rette for at barn i noen av verdens fattigste samfunn får oppfylt dette behovet. I løpet av Lek for forandring sin kampanjeperiode, donerer IKEA én euro til utvalgte prosjekter for hvert SAGOSKATT-kosedyr og hver leke som selges, sier Anders Lennartsson.

Barn skaper SAGOSKATT

IKEA inviterer til SAGOSKATTs tegnekonkurranse for tredje året på rad. Barn opp til 12 år kan delta ved å tegne et fantasivesen, og vinne muligheten til å få tegningen sin forvandlet til et ordentlig kosedyr. Kosedyrene inngår i neste års SAGOSKATT-kolleksjon, og fristen for tegnekonkurransen er 19. november.

– I fjor fikk vi inn 52 000 tegninger fra hele verden. Barna som deltok i konkurransen delte ikke bare drømmene og fantasien sin. De bidro samtidig til å realisere alle barns rett til å leke og utvikle seg. Jeg oppfordrer så mange barn som mulig til å delta. For bare for to år siden så vant to norske barn, sier Lennartsson.

For å delta i konkurransen, se http://www.ikea.com/ms/no_NO/aktivitet/tegnekonkurranse.html

IKEAs samarbeidspartnere i veldedighetskampanjen Lek for forandring:

Handicap International Federation (Pakistan, Thailand, Bangladesh)

Room to Read (Bangladesh, Indonesia)

Redd barna (Bangladesh, Etiopia)

Special Olympics (Bangladesh, India, Pakistan, Thailand)

UNICEF (Kina, India, Indonesia, Kenya)

War Child (Jordan, Libanon)

Nøkkelord

Kontakter

Pressevakt

Pressevakten er tilgjengelig for alle medier. For kundehenvendelser, ta kontakt med IKEA kundeservice på telefon 02340.

Tel:994 84 950pressesenter@IKEA.com

Siv Elizabeth E. WestinKommunikasjonsrådgiver - Kommersiell kommunikasjon

Siv jobber med kommersiell kommunikasjon, og har ansvar for produktlanseringer og kommersielle samarbeid.

Tel:92029932siv.egger@IKEA.com

Jorunn Stokke AamodtSenior kommunikasjonsrådgiver - Bærekraft

Jorunn er IKEA Norges kommunikasjonsrådgiver innen bærekraft. Hun har ansvar for PR på globale, nasjonale og lokale initiativ som støtter IKEAs målsetning om å ha en positiv påvirkning på mennesker og miljø.

Tel:92826541jorunn.aamodt@IKEA.com

Kristian WillangerKommunikasjonsrådgiver - Virksomhetskommunikasjon

Kristian jobber med virksomhetskommunikasjon, med hovedvekt på ekspansjon- og etableringsprosesser.

Tel:99507041kristian.willanger@IKEA.com

Bilder

SAGOSKATT-kolleksjonen er designet av barn for barn
SAGOSKATT-kolleksjonen er designet av barn for barn
Last ned bilde
Last ned bilde
Last ned bilde

Om IKEA

IKEA
IKEA
Postboks 54
1375 BILLINGSTAD

915 02 340http://www.ikea.no

IKEAs forretningsidé er å tilby et stort utvalg form- og funksjonsriktige hjeminnredningsartikler til så lave priser at så mange som mulig får råd til å kjøpe dem. Det er i dag 392 IKEA-varehus, inklusive alle norske varehus, i 32 land i verden. Sist år hadde disse varehusene 657 millioner besøk, mens nettsidene ble besøkt 4,3 milliarder ganger. I Norge hadde våre varehus over 8,4 millioner besøkende, mens IKEA.no hadde over 49 millioner som var innom. 

I Norge har IKEA sju varehus; i Oslo (Furuset), Asker (Slependen), Bergen (Åsane), Stavanger (Forus), Trondheim (Leangen), Lillesand (Sørlandet), på Ringsaker og ett planleggingsstudio midt i Oslo sentrum. IKEA har åtte planleggings- og bestillingspunkter i Haugesund, Arendal, Porsgrunn, Sarpsborg, Drammen, Ski, Akersgata i Oslo sentrum og Majorstuen. Totalt jobber det litt over 3000 medarbeidere i IKEA Norge.

Følg pressemeldinger fra IKEA

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra IKEA på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra IKEA

IKEA kommer til Vinkelgården på Majorstuen i Oslo28.6.2023 12:00:19 CEST | Pressemelding

Det er med stor glede vi annonserer at vi i løpet av høsten 2023 åpner et planleggings- og bestillingspunkt i den tradisjonsrike Vinkelgården på Majorstuen. Vi overtar DNBs lokaler på bakkeplan, men DNB skal fortsatt ha rådgivningskontor i andre etasje. Dette blir IKEAs åttende planleggings- og bestillingspunkt i Norge, og det sjette på Østlandet. IKEA Majorstuen blir på om lag 270 kvadratmeter, og kunder vil kunne se, ta og føle på sortimentet vårt – og få hjelp og veiledning til å tegne, planlegge og bestille alt fra kjøkken til garderobe.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye