Regjeringens konkurranse om smartere transport i gang: 100 millioner kroner i premiepotten
![Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen på Kongsberg. Foto: SD/Tor Midtbø](/data/images/00771/97132eb4-3a84-49fa-a3b8-f7361fe4dcb7-w_720.jpg)
Det var på mobilitetskonferanse «Applied Autonomy Summit 2017» på Kongsberg i dag at konkurransen ble lansert. Regler for å delta blir nå sendt til alle landets fylkeskommuner og til Oslo. Det er disse som kan delta, og det må skje i samarbeid med andre offentlige eller private aktører.
Del av det grønne skiftet
- Smartere transport er en del av det grønne skiftet. Folk flest vil få enklere og tryggere reisehverdager, renere luft og mindre kø. Dette blir gjort mulig gjennom digitale tjenester, elektrifisering av bilparken og nye løsninger for kollektivtransport som er bedre tilpasset den enkeltes ønsker og behov. Det er konkrete forslag til løsninger som kan bidra til en slik utvikling jeg vil ha, slik at vi kan prøve dem ut i norske byer og byområder, sier samferdselsministeren.
Inspirert av USA
Konkurransen Smartere transport i Norge er inspirert av tilsvarende konkurranser i USA, og ble første gang omtalt i Nasjonal transportplan 2018-2029. Målet er å utvikle og teste ut nye, effektive og miljøvennlige transportløsninger.
- Norge er langt fremme allerede, med en rekordhøy andel avanserte elbiler på veiene og godt utbygd infrastruktur for elektronisk kommunikasjon. Selvkjørende biler som snakker med hverandre og med omgivelsene krever utveksling av enorme datamengder. 5G og andre løsninger for rask og robust datakommunikasjon er derfor en absolutt forutsetning for at vi skal lykkes med å skape et tryggere, enklere og mer miljøvennlig transportsystem i Norge, sier Solvik-Olsen.
Muligheter for norske bedrifter og forskere
- Regjeringen legger til rette for trygg utprøving av nye løsninger gjennom å tilpasse lovverket. Samtidig har transportetatene våre og Avinor digitalisering og modernisering høyt på agendaen. Nå oppfordrer jeg alle fylker til å finne ut hvilke fremtidige transportløsninger som best vil tjene innbyggere og næringsliv. For å lykkes er det viktig å samarbeide med innovasjonsmiljøer og andre aktører. Norsk næringsliv og norske forskere har mye å bidra med når fremtidens transport skal utvikles, understreker Solvik-Olsen.
Panelet
Fristen for å levere inn forslag er 2. april 2018. Kun fylkeskommuner og Oslo kommune kan søke, i samarbeid med andre offentlige og private partnere.
Et panel på 6 medlemmer skal vurdere forslagene og gi en innstilling til Samferdselsdepartementet, som vil beslutte hvilke prosjekter som får tildelt midler. I panelet sitter:
Leder: Kristin Skogen Lund, NHO
Lund har vært administrerende direktør i NHO siden 2012. Hun har bak seg en rekke lederstillinger og styreverv i norsk og internasjonalt næringsliv, blant annet innenfor telekom, media og mat- og drikkeindustrien.
Kjetil Thorsen, Snøhetta
Thorsen er medgrunnlegger og partner i Snøhetta, et tverrfaglig design- og arkitektfirma. Han har vært sterkt involvert i flere av firmaets største prosjekter og har vært med på å definere og utvikle Snøhettas filosofi og arkitektoniske ambisjoner. Han har ledet flere prisbelønte konkurranser for offentlige og kulturelle bygninger – blant annet Lillehammer Kunstmuseum, Alexandria-biblioteket, Operahuset i Oslo, Serpentine Pavillion i Hyde Park og King Abdulaziz Center for World Culture i Saudi Arabia.
Per Ivar Selvaag, Montaag
Selvaag er leder for Montaag LLC, et norsk design studio med hovedkontor i Silicon Valley. Selvaag og Montaag jobber med klienter som søker å bygge tjenester og produkter basert på brukerforståelse.
Trond Hovland, ITS Norge
Hovland har lang erfaring med innovasjon og helhetlige utviklingsprosesser innen mobilitet og IKT. Han er opptatt av samarbeid og er daglig leder i nettverksforeningen ITS Norge.
Cecilie Prestrud, fra NTNU-faget "Teknologiforståelse, innovasjon og produktutvikling"
Prestrud er industridesigner med en bachelor fra San Francisco State University, og tar nå master i produktdesign ved Høyskolen i Oslo og Akershus. Våren 2018 skal hun skrive masteroppgave om offentlig transport og skjulte handicap.
Shahabaz Basheer, fra NTNU-faget "Teknologiforståelse, innovasjon og produktutvikling"
Basheer tar master i "Innovation and Entrepreneurship" ved Universitetet i Oslo og jobber som studentassistent på "Centre for Entrepreneurship". Han har jobbet i 6 år i olje- og gassindustrien både i Norge og internasjonalt.
Teknologimilliarden
Det er satt av 100 millioner kroner til konkurransen i første seksårsperiode av Nasjonal transportplan 2018-2023. Midlene er en del av teknologimilliarden som er omtalt i transportplanen, sammen med midler til Pilot-T og alternativt kjernenett.
Nøkkelord
Bilder
![Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen på Kongsberg. Foto: SD/Tor Midtbø](/data/images/00771/97132eb4-3a84-49fa-a3b8-f7361fe4dcb7-w_240.jpg)
Om Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.
Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Utredningsoppdrag: Alternativ kryssing av Nordfjorden på ferjestrekningen Anda-Lote8.7.2024 14:00:00 CEST | Pressemelding
- Jeg har gitt Statens vegvesen i oppdrag å se på alternativ kryssing av Nordfjorden på strekningen Anda-Lote på E39, slik vi lovet i ny Nasjonal transportplan. Statens vegvesen arbeider med sikte på at denne leveres i 2025, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Endringer i yrkestransportforskriften: Overgangsordninger og dispensasjon5.7.2024 16:31:57 CEST | Pressemelding
Fra 1. september må alle som har drosjeløyve være tilknyttet sentral, i tillegg til at de som ønsker å drive drosjesentral må ha sentralløyve. Samferdselsdepartementet fastsetter nå det nærmere innholdet i kravene som må være oppfylt for å få tildelt sentralløyve og overgangsordninger og dispensasjoner for næringen i forbindelse med de nye kravene.
Drosjeutvalget har levert siste delutredning: Samferdselsministeren vil sette seg inn i utvalgets anbefalinger5.7.2024 10:30:43 CEST | Pressemelding
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård har mottatt Drosjeutvalgets andre og siste utredning. Den inneholder forslag for et tilfredsstillende drosjetilbud i hele landet, gode arbeidsforhold i næringen, hvit økonomi, sikkerhet og etterlevelse av regelverket.
Presseinvitasjon: Samferdselsministeren mottar andre del av Drosjeutvalgets utredning2.7.2024 15:33:00 CEST | Pressemelding
Drosjeutvalget ble opprettet av regjeringen våren 2022, og er bredt sammensatt av representanter fra næringen, arbeidstagerorganisasjonene, eksperter og akademia. Fredag mottar samferdselsminister Jon-Ivar Nygård andre del av Drosjeutvalgets utredning fra utvalgsleder Hans Petter Graver.
Stein Mathisen er konstituert som statssekretær i Samferdselsdepartementet25.6.2024 13:09:31 CEST | Pressemelding
Stein Mathisen vil, i den perioden nåværende statssekretær Bent-Joacim Bentzen (Sp) avvikler foreldrepermisjon, være statssekretær i Samferdselsdepartementet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom