16,1 millioner til helseorganisasjonene

Helseminister Bent Høie er godt fornøyd med rask tildeling av prosjektmidler til helseorganisasjonene.

I juni vedtok stortinget å bevilge 75 millioner kroner til helsefrivilligheten, gjennom revidert nasjonalbudsjett. Programmet administreres av Stiftelsen Dam, og målet er å redusere de negative konsekvensene av smitteverntiltak.

Tirsdag 18. august kom den første tildelingen på 16,1 millioner kroner til i alt 38 prosjekter.

– Vi mennesker trenger hverandre, og vi trenger å være sammen. Sosial isolasjon kan gå hardt ut over folks psykiske og fysiske helse. Derfor bevilget regjeringen 75 millioner kroner i revidert nasjonalbudsjett til de frivillige organisasjonene som bidrar med likemannsarbeid, møteplasser og aktiviteter for mennesker som er sosialt isolert som følge av smitteverntiltakene, sier helse- og omsorgsminister Bent Høie.

Se hele listen over prosjekter som får støtte her

Fornøyd med rask tildeling

Etter en krevende vår har det vært viktig å få på plass støtteordninger raskt. Høie er derfor godt fornøyd med at den første tildelingen nå er klar.

– For å raskt kunne få midlene ut til de frivillige organisasjonene, etablerte vi en fleksibel og ubyråkratisk tilskuddsordning i samarbeid med Stiftelsen Dam. Jeg vil berømme stiftelsen for at de allerede nå har første tildeling av tilskudd klar, sier Høie.

Programmet vil framover ha løpende søknadsfrist og tildeling, så lenge prosjektmidlene holder. Målet er å fordele de 75 millionene før jul.

Imponert over organisasjonene

Generalsekretær i Stiftelsen Dam, Hans Christian Lillehagen, er imponert over organisasjonenes handlekraft.

– Helt siden Norge stengte ned i mars har helseorganisasjonene jobbet på spreng for å sørge for at medlemmene deres skal kunne leve gode liv i unntakstilstand. Derfor var vi veldig glad for at Stortinget vedtok denne tilleggsbevilgningen, sier han, og legger til:

– Dagens tildeling reflekterer de store behovene som er i befolkningen, men også den kreativiteten som bor i organisasjonene. Både digitale og fysiske møteplasser etableres, og særlig for risikogruppene er det viktig at man kan gjenoppta aktiviteter nesten et halvt år i isolasjon, sier Lillehagen.