Volkswagen viser frem den selvkjørende konseptbilen Sedric

Volkswagen Group har gjort individuell mobilitet tilgjengelig for folk flest i mange land gjennom historien. Med sitt nye konsept vil konsernet også gjøre avansert teknologi og sikkerhet tilgjengelig for alle, og konseptbilen Sedric er et nøkkelkomponent i denne strategien.
I tillegg til det innovative kontrollsystemet, gir Sedric også selve begrepet ”selvkjørende bil” en ny mening. Et knappetrykk er alt som skal til. Da kommer bilen kjørende, plukker opp passasjerene og bringer dem trygt til målet.
Med fremtidsprogrammet ”Together – Strategy 2025” lanserte Volkswagen Group i 2016 en av de største endringene i selskapets historie. Utvikling, produksjon og salg av biler vil fortsatt spille en nøkkelrolle for Volkswagen, men konsernet skal samtidig være verdensledende på bærekraftig mobilitet. Transformasjonen av kjerneområdet og de nye Mobility Solutions-avdelingene er basisen for morgendagens vekst.
I fremtiden vil helautomatiserte kjøretøy berike mobilitetsopplevelsen til mange mennesker. Et konsept som baserer seg på kjøretøy som bli brukt intensivt vil ta mindre plass, bruke mindre energi, være tryggere og mer bærekraftig på samme tid. Løsningen gir skreddersydd mobilitet til alle: voksne og barn, pensjonister og mennesker med fysiske handicap, urbane mennesker uten bil eller førerkort og besøkende i en fremmed by som vil komme seg fra A til B på en enkel måte.
Volkswagen Groups første konseptbil
Sedric er en merkeuavhengig bil, og er dermed Volkswagen Groups første konseptbil. Det er også den første bilen fra konsernet som har blitt laget for såkalt nivå 5 autonom kjøring – noe som betyr at en menneskelig sjåfør ikke er nødvendig. Sedric har blitt designet, utviklet og bygget i et samarbeid mellom Volkswagen Groups Future Center Europe i Potsdam og Volkswagen Group Research i Wolfsburg.
Sedric er pioneren – en idéplattform for autonom kjøring i Volkswagen Group. Den er også stamdaren til en rekke konsepter for individuell mobilitet. Etterhvert vil Sedric også danne basisen for modeller fra Volkswagen Groups ulike merkevarer.
Grunntanken om enkel og individuell mobilitet for alle er koblet til et universelt utformet kjøretøy og til et intuitivt kontrollsystem. The Button, eller Knappen, er koblingen mellom brukeren og Sedric, og denne er nøkkelen til en helt ny mobilitetsopplevelse. Et enkelt trykk på knappen garanterer mobilitet til alle – uavhengig av tid og sted. Kontrollen består av en knapp å trykke på samt en ring som angir Sedrics ankomsttid ved hjelp av fargesignaler. Kontrollen har også en vibrasjonsfunksjon som vil hjelpe synshemmede med å finne bilen.
Henter på fotballtrening
Sedric vil være en del av flåten som opereres av Volkswagen Groups leverandør av mobilitetstjenester, men det kan like godt være en privateid og individuelt konfigurert modell fra et av Volkswagen Groups merker. Volkswagen er overbevist om at mange fortsatt vil eie sin egen bil i fremtiden – særlig når bilen er intelligent og kan gjennomføre ting på egenhånd. Sedric vil kunne kjøre barna på skolen, foreldrene på kontoret, finne en parkeringsplass, hente varer, plukke opp en besøkende på togstasjonen før sønnen i huset hentes på fotballtrening. Alt dette gjøres ved hjelp av et knappetrykk, med talekontroll eller med en smarttelefon – helautomatisk, pålitelig og trygt.
Når man er på innsiden, kan man snakke med Sedric akkurat slik man ville snakket med en personlig assistent. Bilen vil kunne fortelle om destinasjonen, hvordan man kommer seg dit, traikksituasjonen eller man kan be om at bilen tar en pause på veien. Under turen kan man velge hvordan man vil bruke tiden. Vinduet er en stor OLED-skjerm med augmented reality-teknologi som fungerer som kommunikasjons- og underholdningssenter.
Designspråket som er brukt på Sedric gjør at bilen fremstår vennlig og empatisk, og bilen skaper dermed tillit ved første øyekast. Den fremstår samtidig med robusthet og utstråler trygghet og pålitelighet ved hjelp av de muskuløse sidene og stabile takstolper. Den store døråpningen gjør det også enkelt å komme seg inn og ut av bilen – selv med bagasje.
Batteripakken til den helelektriske bilen er plassert mellom akslene, og motoren er plassert ved hjulene. Systemer som air-condition og elektronikk er plassert i de kompakte overhengene foran og bak. Totalt sett gir utformingen en helt annen følelse av plass enn det man har sett i noen bil tidligere.
Du kan finne mer informasjon om Sedric på www.discover-SEDRIC.com
Nøkkelord
Kontakter
Anita SvanesKommunikasjonssjef
Tel:+ 47 995 69 660 / +47 240 33 350anita.svanes@moller.noBilder
Om Volkswagen
Følg pressemeldinger fra Volkswagen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Volkswagen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Volkswagen
En ID. for alle: Volkswagen ID. EVERY1 viser fremtiden for elektriske småbiler5.3.2025 19:01:37 CET | Pressemelding
Verdenspremieren på konseptbilen ID. EVERY1 viser hva markedet har i vente når den produksjonsklare utgaven kommer i 2027. Ambisjonen er en startpris på under 20.000 euro.
Modell-offensiv fra Volkswagen26.9.2024 13:00:00 CEST | Pressemelding
Med en helt ny ID.3-utgave til under 300.000 kroner, billigere innstegsmodell av ID.4 og nye utstyrsvarianter av ID.4 og ID.5 GTX, går Volkswagen offensivt til verks for å tiltrekke seg enda flere kunder. – Dette gjør at noen av Norges mest populære bilmodeller blir enda mer attraktive, sier Sølve Kværn.
Anne og Nicholas vant hver sin Volkswagen ID.76.9.2024 15:05:00 CEST | Pressemelding
Over 17.000 deltakere har til sammen gått mer enn 90 runder rundt jorda for å vinne Volkswagen ID.7. Av de 5.721 deltakere som fullførte de 613 kilometerne som måtte til for å kunne vinne en bil, var det Anne Flemsæterhaug Waagan og Nicholas Winsnes som vant hver sin bil.
ID.3 GTX viderefører arven etter GTI19.8.2024 12:00:00 CEST | Pressemelding
I dag starter salget av sportslige Volkswagen ID.3 GTX. Bilen har 600 kilometers rekkevidde, kan leveres i en «Performance»-utgave slik som forgjengeren Golf GTI med inntil 326 hestekrefter, og koster fra 481.900 kroner.
I dag starter salget av Volkswagen ID.7 stasjonsvogn med firehjulstrekk8.7.2024 16:40:00 CEST | Pressemelding
Nå kan Volkswagen ID.7 bestilles som GTX stasjonsvogn med 4MOTION firehjulstrekk, og prisene starter fra 579.400,- kroner. – Dette er et svært attraktivt tilbud som vi tror norske kunder vil sette stor pris på. Vi tror ID.7 vil blåse liv i stasjonsvogn-segmentet igjen, sier Sølve Kværn.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom