Volkswagen Group presenterer sin bærekraftsrapport for 2016

Den nye rapporten tar for seg alle aspektene ved Volkswagen Groups bærekraftsarbeid – både positive og negative effekter.
- Utviklingen i bilindustrien de neste ti årene vil være større enn noen av endringene vi har sett de siste 100 årene. Derfor er det veldig viktig å ha et solid rammeverk av verdier på plass. I denne prosessen føler vi et ansvar for bærekraftig og ansvarlig entreprenørskap. Lavutslippsløsninger, smarte mobilitetsløsninger og innovative og sikre løsninger for autonom kjøring er de essensielle utfordringene vi jobber med – og de er også viktige temaer i Volkswagen Groups bærekraftsrapport, sier administrerende direktør i Volkswagen Group, Matthias Müller.
Fagforeningsleder Bernd Osterloh er klar på at også arbeiderne vil bli ivaretatt i endringsprosessene.
- For oss som fagforening er det veldig viktig å sørge for like muligheter, utdanning, styrket solidaritet og støtte til alle uavhengig av livssituasjon. De mange tusen kollegene som involverer seg frivillig i en rekke sosiale prosjekter lokalt og i miljøet globalt bidrar med en uvurderlig innsats for et styrket samfunn, sier han.
Noen av de viktigste punktene i rapporten:
Group Sustainability Advisory Board (Rådgivergruppe for bærekraft)
Rådgivergruppen ble satt sammen i fjor høst, og utvikler nå sine første prosjekter. Den består av ni høytstående medlemmer fra politikk, forskning og organisasjoner, og vil rådgi Volkswagen om temaer som bærekraftig mobilitet, miljøvern og fremtidens arbeidsplasser.
Strengthening integrity management (Styrket integritetskontroll)
I fjor styrket Volkswagen sin forpliktelse til etikk og moral betydelig. Dette arbeidet inkluderer blant annet den nye ”Law and Integrity”-avdelingen på styrenivå. De første milepælene ble nådd med en stor kommunikasjonskampanje i 2016. Med en fokusgruppe bestående av mer enn 140 integritetsambassadører i Wolfsburg har man fått forankret integriteten i både ansettelsesprosesser og utvikling.
Worldwide corporate citizenship projects (Verdensomspennende sosiale prosjekter for ansatte)
I fremtiden vil FNs bærekraftsmål danne et sterkt rammeverk for de sosiale tiltakene i Volkswagen Group.
Selskapet jobber allerede med sosial mobilitet ved å promotere utdanning, mangfold og helse som en del av rundt 230 prosjekter over hele verden i dag – samtidig som man jobber med bedre sikkerhet på veien, regional økonomisk utvikling, sport og kultur. De ulike lokale forholdene og utfordringene fører til en rekke forskjellige prosjektformater.
Environment (Miljø)
Volkswagen Group har definert tre nøkkelområder for sitt miljøarbeid med fokus på reduksjon av selskapets miljøavtrykk, utslippsreduksjon og ressursbruk.
I dag tilbyr Volkswagen Group 450 modellversjoner med 120 g CO2/km og 36 modeller er allerede under 95 g CO2/km på det tyske markedet.
Volkswagen Group har også satt seg som mål å redusere de fem største miljøindikatorene i produksjonsprosessen: vann- og energiforbruk, avfall samt CO2 og VOC-utslipp per produserte bil. Målet er en reduksjon på 25% fra 2010-nivået innen 2018. Ved utgangen av 2016 har Volkswagen allerede oppnådd dette med en reduksjon på 25,3%.
Resirkulering
Resirkulering bidrar sterkt til å redusere Volkswagen Groups miljøpåvirkning og konserverer samtidig ressurser. Dette omfatter mer enn å kun resirkulere bilene ved slutten av livssyklusen. Allerede ved utviklingen av nye modeller tar man hensyn til resirkuleringen av de nødvendige materialene samtidig som man bruker materialer av høy kvalitet og sørger for å unngå bruk av miljøskadelige stoffer.
Trening
Volkswagen Group sørger for at arbeidsstokken har mulighet til å tilpasse seg de raske endringene i samfunnet gjennom et bredt tilbud av kurs. I 2016 økte den gjennomsnittlige tiden brukt på trening av de 626 000 ansatte i selskapet fra 17,6 timer i 2015 til 21,5 timer i fjor.
3412 deltagere på kurs i drivstoffbesparelse
Volkswagen tilbyr kurs i økonomisk kjøring for å bidra til effektiv reduksjon av forbruk og dermed også CO2-utslipp. I fjor hadde Volkswagen alene 3412 deltagere på sine økonomikjøringskurs i regi av Volkswagen Driving Experience.
Rapporten, som har blitt verifisert av eksterne revisorer, er basert på standardene til Global Reporting Initiative og FNs bærekraftsmål.
I likhet med tidligere er hele Volkswagen Groups bærekraftsrapport tilgjengelig på nett. Hele rapporten finnes her: http://sustainabilityreport2016.volkswagenag.com/home.html
Nøkkelord
Kontakter
Anita SvanesKommunikasjonssjef
Tel:+ 47 995 69 660 / +47 240 33 350anita.svanes@moller.noBilder
Om Volkswagen
Følg pressemeldinger fra Volkswagen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Volkswagen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Volkswagen
En ID. for alle: Volkswagen ID. EVERY1 viser fremtiden for elektriske småbiler5.3.2025 19:01:37 CET | Pressemelding
Verdenspremieren på konseptbilen ID. EVERY1 viser hva markedet har i vente når den produksjonsklare utgaven kommer i 2027. Ambisjonen er en startpris på under 20.000 euro.
Modell-offensiv fra Volkswagen26.9.2024 13:00:00 CEST | Pressemelding
Med en helt ny ID.3-utgave til under 300.000 kroner, billigere innstegsmodell av ID.4 og nye utstyrsvarianter av ID.4 og ID.5 GTX, går Volkswagen offensivt til verks for å tiltrekke seg enda flere kunder. – Dette gjør at noen av Norges mest populære bilmodeller blir enda mer attraktive, sier Sølve Kværn.
Anne og Nicholas vant hver sin Volkswagen ID.76.9.2024 15:05:00 CEST | Pressemelding
Over 17.000 deltakere har til sammen gått mer enn 90 runder rundt jorda for å vinne Volkswagen ID.7. Av de 5.721 deltakere som fullførte de 613 kilometerne som måtte til for å kunne vinne en bil, var det Anne Flemsæterhaug Waagan og Nicholas Winsnes som vant hver sin bil.
ID.3 GTX viderefører arven etter GTI19.8.2024 12:00:00 CEST | Pressemelding
I dag starter salget av sportslige Volkswagen ID.3 GTX. Bilen har 600 kilometers rekkevidde, kan leveres i en «Performance»-utgave slik som forgjengeren Golf GTI med inntil 326 hestekrefter, og koster fra 481.900 kroner.
I dag starter salget av Volkswagen ID.7 stasjonsvogn med firehjulstrekk8.7.2024 16:40:00 CEST | Pressemelding
Nå kan Volkswagen ID.7 bestilles som GTX stasjonsvogn med 4MOTION firehjulstrekk, og prisene starter fra 579.400,- kroner. – Dette er et svært attraktivt tilbud som vi tror norske kunder vil sette stor pris på. Vi tror ID.7 vil blåse liv i stasjonsvogn-segmentet igjen, sier Sølve Kværn.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom