
Åpnet logistikksenter for fremtidens handel
Har du bestilt noe på nett, har pakken din trolig vært innom Posten Norges helt nye logistikksenter på Alnabru i Oslo. Dette er ett av Europas mest moderne og miljøvennlige anlegg - og kan sortere over 20.000 pakker i timen.
- Logistikksenteret er selve hjertet i vårt landsdekkende nettverk med moderne terminaler og et eksempel på hvordan vi utvikler oss og rigger oss for fremtiden. Vi har redusert antallet terminaler fra over 40 til 18 og effektivisert samhandlingen mellom disse. Det gir økt forutsigbarhet og presisjon for våre kunder, sier konsernsjef Tone Wille under åpningen.
Netthandelen i Norge er fortsatt i sin barndom og hjemlevering blir bare viktigere og viktigere. Posten Norge ruster seg for fremtidens handel. Derfor har konsernet investert 1,5 milliarder kroner i det nye logistikksenteret.
- Vi skal tilby det norske folk og bedrifter gode, fleksible leveringstjenester. Leveranser blir aldri gammeldags det skjer bare på nye måter i et stadig raskere tempo, sier konsernsjef Tone Wille.
Logistikksenteret er en samlokalisering av Posten og Brings tidligere terminaler på Karihaugen og Skårer. Samlokaliseringen på Alnabru er beregnet å gi 10.000 færre kjørte kilometere hver dag. I tillegg gir det nærhet til kundene og til jernbanens godsterminal.
Logistikksenteret har en ideell beliggenhet – sentralt i Oslo, midt i konsernets største marked.
- Det har stor miljøeffekt å samle håndteringen av både pakker, gods og tempererte varer på ett sted. Det minsker klima-utslippene fra veitrafikk i Oslo, og er helt i tråd med våre ambisiøse miljømål, sier Wille.
Under åpningen fikk kronprinsen selv kjøre et elektrisk kjøretøy som postbudene over hele Norge benytter. Til stede var også kunder, samarbeidspartnere, medarbeidere fra Posten og Bring, samt representanter fra det offentlige.
FAKTA om Posten og Brings Logistikksenter Oslo
- Samlokalisering av terminaler for gods, pakker og tempererte varer
- 1.100 medarbeidere har sin arbeidsplass her
- Har kostet 1,5 milliarder kroner
- 73.000 kvadratmeter stort – tilsvarende 10 fotballbaner
- Håndterer over 30 millioner pakker i året
- Bruker tog tilsvarende over 3000 vogntog i måneden
Nøkkelord
Kontakter
John EckhoffPressesjef
Tel:+47 913 97 071john.eckhoff@posten.noBilder


Om Posten Norge
Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige løsninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk, med Norden som hjemmemarked. Konsernet møter markedet med to merkevarer, Posten og Bring: Posten kjennetegner tilbudet til privatkunden, postkontornettet og den daglige postdistribusjonen til hele det norske folk. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden, og består av spesialister med spisskompetanse innenfor hvert sitt område.
Følg pressemeldinger fra Posten Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Posten Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Posten Norge
Grønt og blått frimerke markerer Oslo som europeisk miljøhovedstad26.12.2018 12:00:00 CET | Pressemelding
Blå fjord, grønn skog – og den europeiske miljøhovedstaden i midten.
Juleposten kom fram24.12.2018 12:00:00 CET | Pressemelding
Fra Postens terminaler over hele landet meldes det om rekordmange pakker i desember – og rent bord julaften.
Denne helgen MÅ du huske to ting15.12.2018 12:41:01 CET | Pressemelding
Fristen for å sende post som skal rekke frem til jul er i morgen, søndag. Og så må du hente pakkene dine så fort som mulig.
Mye julepost med digitale frimerker15.12.2018 08:45:00 CET | Pressemelding
For første gang kan juleposten sendes med digitale frimerker. Bare den siste uken er det skrevet hele 50.000 koder.
Posten vurderer ytterligere sentralisering13.12.2018 14:34:13 CET | Pressemelding
Fallet i brevvolumene skjer raskere enn noensinne, og Posten varsler ytterligere tiltak for å møte de økonomiske konsekvensene av dette.