Amedia kjøper Nettavisen – Egmont overtar magasin og blogg.no

-------
I forbindelse med kjøpet av Nettavisen inviteres pressen til Amediahuset, Akersgata 34, Oslo, i dag klokka 10. For mer informasjon vises det til egen invitasjon.
--------
Det går frem av en intensjonsavtale Amedia og Egmont har inngått. Endringene gjennomføres ved årsskiftet.
Konsernsjef Are Stokstad i Amedia og administrerende direktør Espen Asheim i Egmont Publishing sier at avtalen innebærer en vesentlig styrking av merkevarene.
– Avtalen tilrettelegger for videre vekst og utvikling. I stedet for å eie hele bedriften sammen, er vi enig om å overta eierskapet til hver vår del av mediehuset. Amedia og Egmont ønsker å gi merkevarene økt slagkraft både redaksjonelt og i annonsemarkedet, sier de to.
Ansvarlig redaktør og daglig leder i Mediehuset Nettavisen, Gunnar Stavrum, sier den løsningen som nå er lagt frem, er offensiv og fremtidsrettet.
– Dette er fornuftig og en åpenbar vinn-vinn-situasjon for både lesere, ansatte og eiere, sier han.
– For leserne betyr endringene mer ressurser og et bedre produkt. Nettavisen skal ha samme profil som før, men både avisdelen og magasindelen vil bli vesentlig styrket ved å bli nærmere tilknyttet eierne og deres miljøer, sier Stavrum.
Amedia og Egmont har i ni år eid 50 prosent hver av Mediehuset Nettavisen, som er landets største heldigitale mediehus, med over 1,1 millioner daglig lesere samlet og en omsetning på 138 millioner kroner. Nå har eierne signert en intensjonsavtale som betyr at Amedia blir 100 prosent eier av Mediehuset Nettavisen, som fremover vil konsentrere seg om nyheter, sport, økonomi, politikk og meninger gjennom nettavisen.no og NA24. De øvrige forretningsområdene blir heleid av Egmont. Dette gjelder magasinene Side2 og Side 3, NA Livsstil samt bloggvirksomheten.
Ved overtagelsen av Mediehuset Nettavisen vil Amedia få en sterk nasjonal posisjon i tillegg til å være landets ledende lokale medieselskap med 63 mediehus. Nettavisens redaksjon blir nå en del av et konsern som har mer enn 700 redaksjonelle medarbeidere spredd over hele landet.
– Vi skal ta vare på og videreutvikle Nettavisens egenart. Nettavisen er en sterk riksavis med nyheter fra hele Norge til hele Norge. Lesere og annonsører kan glede seg over at vi gjennom satsingen på Nettavisen når enda flere med et unikt og attraktivt innhold, sier konsernsjef Are Stokstad.
Administrerende direktør Espen Asheim i Egmont Publishing sier Nettavisens magasin- og bloggvirksomhet på en god måte utfyller selskapets misjon om å levere godt innhold til tydelige målgrupper.
– Ved at disse delene av Mediehuset Nettavisen blir en del av andre satsinger som PEOPLE influencerbyrå, klikk.no og andre kjente merkevarer, får vi en unik slagkraft i markedet og knallgode digitale produkter. Nå skal vi satse mer dedikert og målrettet enn før, både med egne konsepter og gjennom et økt samarbeid med Amedia, Nettavisen og øvrige Egmont selskaper. Vi er svært fornøyd med avtalen som nå er inngått, sier han.
Endelig avtale mellom Amedia og Egmont vil ventelig bli signert primo november, mens endringene forventes å bli gjennomført ved årsskiftet.
Kontakter
Are Stokstad, konsernsjef Amedia, tlf: 911 91 175
Espen Asheim, administrerende direktør Egmont Publishing, tlf: 913 46 515
Gunnar Stavrum, sjefredaktør og administrerende direktør Mediehuset Nettavisen, tlf: 905 57 768
Bilder

Om Amedia
Amedia er et ledende skandinavisk mediekonsern med en sterk tilstedeværelse i Norge, Danmark og Sverige. Amedia er et upolitisk selskap med dype historiske røtter, eid av Amediastiftelsen. Vi forvalter et unikt geografisk, historisk-politisk og språklig mediemangfold.
Amedias vil sikre et levende demokrati i alle samfunn der vi er representert. Gjennom våre aviser er vi garantisten for faktasjekket, sannhetssøkende og balansert journalistikk.
Våre aviser er til stede i folks liv, bidrar til at de blir sett og hørt, og hjelper dem med å forstå verden de lever i, slik at de kan ta informerte valg. Vi fyller vårt samfunnsoppdrag ved å være og forbli førstevalget for våre lesere og annonsører.
Vårt redaksjonelle nettverk omfatter nesten 200 avistitler i Norge, Danmark og Sverige, gjennom heleid og deleid virksomhet og gjennom partnerskap.
Amedia er Norges største utgiver av redaktørstyrte medier, og eier 107 avistitler og har 20 partneraviser i Norge. Vi har nesten 1 400 redaksjonelle medarbeidere som løpende holder to millioner lesere oppdatert med nyheter, nytte, debatt og underholdning hver dag.
I Danmark eier Amedia det ledende danske mediekonsernet Berlingske Media som utgir de nasjonale avisene Berlingske, B.T., Weekendavisen og Euroinvestor.
I Sverige eier Amedia Bonnier News Local sammen med Bonnier News og lokalavisselskapet Gota Media, og har en eierandel på 20 prosent i selskapet Bonnier News Local, som gir ut 65 aviser i Sverige, inngikk våren 2025 partnerskap og krysseierskap med det lokale aviskonsernet NWT Media.
Følg pressemeldinger fra Amedia
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Amedia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Amedia
Amedia blir medeier i Slipper3.7.2025 10:00:50 CEST | Pressemelding
Amedia kjøper seg inn i det norske teknologiselskapet Slipper, som har utviklet en app for automatisk sammenligning og bytte av strømavtaler.
Kristine Bentestuen Ludvigsen blir ny redaktør i Hadeland27.6.2025 11:56:06 CEST | Pressemelding
Kristine Bentestuen Ludvigsen (33) er ansatt som ansvarlig redaktør og daglig leder i avisa Hadeland på Gran. Hun har vært konstituert i stillingen siden februar, og tiltrer nå permanent.
Vekst for Amedia i 202425.6.2025 12:00:04 CEST | Pressemelding
Amedia leverte i 2024 et brutto driftsresultat (EBITDA) på 390 millioner kroner, opp fra 287 millioner kroner i 2023. Resultatveksten var drevet av flere abonnenter, økte digitale abonnementsinntekter og kostnadsbesparelser etter strukturelle tilpasninger i papirverdikjeden.
400.000 unge får nå fri tilgang til Amedias aviser23.6.2025 08:30:33 CEST | Pressemelding
Fra mandag 23. juni åpner Amedia over 120 norske aviser for alle mellom 15 og 20 år. Nå kan unge over hele landet lese lokale og nasjonale nyheter digitalt – helt gratis.
Nettavisen og Amedia med egen direktesendt partilederdebatt20.6.2025 10:01:24 CEST | Pressemelding
6. august sendes valgkampens første partilederdebatt direkte i Nettavisen og mer enn 120 aviser og partneraviser i Amedia.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom