Tidenes salg av norske plommer

- Vi selger alt vi får inn av norske plommer i sesongen. Det har vi alltid gjort, men avlingene har aldri vært så store som i år og av så god kvalitet, sier frukt- og grøntansvarlig i NorgesGruppen, Pål Westby. - Når kvaliteten er god og tilbudet er der, så vil forbrukerne ha norske plommer.
Totalt solgte NorgesGruppens butikker 750 tonn norske plommer denne sesongen. Det er en økning på over 60 prosent sammenliknet med 2016. Rekorden for én enkelt uke ble satt i uke 39; da forsvant hele 130 tonn plommer ned i norske ganer og syltetøyglass.
- Butikkene fikk inn enorme mengder siste uken i september, men klarte likevel å selge unna alt. Det er imponerende med tanke på at plommene ikke ble annonsert. Vi vet jo aldri hvor mye vi får og når, og dermed kan butikkene heller ikke annonsere. Flotte eksponeringer i butikk og dedikerte frukt- og grøntansvarlige sørget likevel for at alt ble solgt, sier Pål Westby.
Det rekordhøye plommesalget er et godt eksempel på norske forbrukeres generelt økende interesse for norskproduserte varer, men skyldes også at man nå ser resultater av nyplatning. Produsentene tør i større grad å satse på plommer,og sammen med gode værforhold for plommer i år, slår det positivt ut.
Hardanger anses gjerne for å være plommens "vugge" i Norge, men Sogn, Svelvik i Vestfold, Telemark og Buskerud er også vesentlige leverandører av plommer til NorgesGruppens butikker. De største sortene er Reeves, Jubileum, Opal og Victoria.
Nøkkelord
Kontakter
Kine SøylandKommunikasjonssjef
Tel:+47 900 79 888kine.soyland@norgesgruppen.noBilder


Lenker
Om NorgesGruppen
Våre kjedekonsepter står på hver dag for å gjøre morgendagens handel billigere og bedre, inspirere til gode matopplevelser, og bidra til grønne og sunne valgmuligheter.
NorgesGruppen gir forbrukerne valgfrihet gjennom supermarkeder, distriktsbutikker og lavprisbutikker. I tillegg tilbyr MENY, SPAR og Joker netthandel. NorgesGruppen gir konkurransedyktige betingelser og sterke kjedekonsepter til kjøpmenn. Effektiv varelevering og et godt vareutvalg fra ASKO sikrer kjøpmenn over hele landet et godt driftsgrunnlag. NorgesGruppen sysselsetter over 27 000 medarbeidere i egeneid virksomhet og mer enn 40 000 totalt når ansatte i kjøpmannseide butikker inkluderes. Nøkkelverdiene til NorgesGruppen er ansvarlig, samarbeidsorientert og kundeorientert. Selskapet opererer i Skandinavia med hovedfokus i Norge.
Varene folk vil ha
NorgesGruppen fylte 20 år i 2020, men bygger på 150 års erfaring som grossist og detaljist. I dag er kjernevirksomheten engros- og detaljvirksomhet innenfor daglige forbruksvarer. Alle ledd i verdikjeden – fra innkjøp og produksjon, via distribusjon, til handlekurv – jobber mot ett og samme mål: å imøtekomme kundenes behov.
Leverer effektivt til alle deler av landet
NorgesGruppen har 1200 samarbeidspartnere som spenner fra store merkevareleverandører til små produsenter av lokalmat. Mangfoldet av leverandører gjør at vi kan tilby noe for enhver smak. Egne merkevarer fra selskapene UNIL, Joh Kaffe, Matbørsen og Bakehuset gjør vareutvalget i våre butikker unikt.
Til butikker for alle, der folk bor
NorgesGruppen har butikker for alle behov, enten det er lave priser, kvalitetsprodukter, raske løsninger eller inspirasjon til store matopplevelser. Vi har lavpriskjeden KIWI, supermarkedkjedene MENY og SPAR, og nærbutikkjeden Joker. Over halvparten av butikkene er eid av selvstendige kjøpmenn, og vi er tilstede
med butikker i 88 prosent av landets kommuner.
Følg pressemeldinger fra NorgesGruppen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen
UNIL tilbakekaller Fiskemannen Peppermakrell31.7.2025 13:31:45 CEST | Pressemelding
På grunn av feil baksideetikett er det ikke deklarert sennepsfrø i Fiskemannen Peppermakrell. Det kan medføre helsefare for personer som er allergisk mot sennep. Gjelder kun produkter med best før dato 08.10.2025.
Handle på egen hånd: 100 butikker i Kjøpmannshuset er nå delvis fjernbetjent3.7.2025 15:52:21 CEST | Pressemelding
Kjøpmannshuset, som består av SPAR, Joker og Nærbutikken har nådd en viktig milepæl i arbeidet med å sikre levende lokalsamfunn og tilgjengelige dagligvarebutikker i hele landet. Nå er 100 av Kjøpmannshusets butikker delvis fjernbetjente og kunder kan handle melk og brød når det passer dem, på egen hånd.
Lavere kostnader vil gi lavere pris for forbrukeren23.5.2025 14:27:25 CEST | Pressemelding
Konsernsjef Runar Hollevik i NorgesGruppen har i dag hatt et møte med statsminister Jonas Gahr Støre og næringsminister Cecilie Myrseth om konkurransesituasjonen i dagligvarebransjen. I møtet forklarte NorgesGruppen hvordan de økte kostnadene i hele verdikjeden har bidratt til de økte prisene og hvordan selskapet jobber for å holde prisene nede.
NorgesGruppen gir prisgaranti ved redusert matmoms19.5.2025 10:17:38 CEST | Pressemelding
15. mai la regjeringen frem sitt forslag til alternativt statsbudsjett for 2025. Nå skal dette behandles i Stortinget. I denne debatten er det nå kommet forslag om å redusere matmomsen. Nå kommer NorgesGruppen med prisgaranti.
KIWI kutter prisene på alt alkoholfritt øl – igjen22.4.2025 15:59:06 CEST | Pressemelding
Sist KIWI kuttet prisene på alkoholfritt øl, økte salget med 135 prosent. Nå gjentas suksessen, og kjeden kutter prisene med minst 30 prosent på alt alkoholfritt øl. Priskuttet varer ut festmåneden mai.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom