
Posten hedrer norsk bilproduksjon

Bilproduksjon er en del av norsk industrihistorie som er lite kjent, men Norge kunne faktisk fått en av verden første bilfabrikker. Dessverre hadde ikke østerdølen Paul Henning Irgens penger til å realisere sin drøm i 1883. Etter Irgens kom mange norske innovatører, ingeniører og oppfinnere som satset alt på å realisere drømmen om en norskbygget bil.
- Frimerkeserien «Den norske bildraumen» er en hyllest til alle dem som hadde pågangsmot og kunnskap nok til å prøve å bygge en ny norsk industri, sier kommunikasjonsdirektør Elisabeth Gjølme i Posten.
Sammen med Norsk Vegmuseum har Posten valgt ut fire norske biler som nå blir frimerkemotiv.
- Mustad Giganten fra 1917 var forut for sin tid, med plass til 12 personer og sving på fremste bakaksel (som dagens busser og lastebiler). Bilen kunne også jekke seg selv opp ved hjulskifte.
- Bjering fra 1921 ble laget smal fordi snøbrøytingen av norske veier var så dårlig at det var vanskelig å komme fram. På vinteren kunne man bytte ut forhjulene med meier.
- Troll ble produsert i Lunde i Telemark fra 1956, som en av de første bilene med karosseri i glassfiberarmert plast. Det ble produsert til sammen fem biler før fabrikken gikk konkurs i 1958.
- Think var den første norskproduserte bilen med en viss suksess, elektrisk drevet og med karosseri i plast og aluminium. Det ble laget litt over 1000 eksemplarer av modellen Think City fra 1999-2002.
- Alle disse bilene er eksempler på fremragende nytenking, og da de kom på veien var de langt forut for sin tid, sier museumsdirektør Geir Atle Stormbringer.
Frimerkene ble presentert av vegdirektør Terje Moe Gustavsen på Vegmuseet ved Hunderfossen 7. oktober. De kan brukes på brev opp til 20 gram i Norge.
Norske biler
Nummer: NK 1966-1969
Motiv: Fire norskproduserte biler; Mustad Giganten, Bjering, Troll, Think
Design: Enzo Finger
Foto: Mustad, Bjering, Troll: © Ole A. Flatmark, Norsk Vegmuseum
Think: © Jan Otto Ringdal
Verdier: Kr 13,00 x 4
Opplag: 1 340 000 av hvert frimerke
Kontakter
John EckhoffPressesjef
Tel:+47 913 97 071john.eckhoff@posten.noBilder






Om Posten Norge
Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige løsninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk, med Norden som hjemmemarked. Konsernet møter markedet med to merkevarer, Posten og Bring: Posten kjennetegner tilbudet til privatkunden, postkontornettet og den daglige postdistribusjonen til hele det norske folk. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden, og består av spesialister med spisskompetanse innenfor hvert sitt område.
Følg pressemeldinger fra Posten Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Posten Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Posten Norge
Grønt og blått frimerke markerer Oslo som europeisk miljøhovedstad26.12.2018 12:00:00 CET | Pressemelding
Blå fjord, grønn skog – og den europeiske miljøhovedstaden i midten.
Juleposten kom fram24.12.2018 12:00:00 CET | Pressemelding
Fra Postens terminaler over hele landet meldes det om rekordmange pakker i desember – og rent bord julaften.
Denne helgen MÅ du huske to ting15.12.2018 12:41:01 CET | Pressemelding
Fristen for å sende post som skal rekke frem til jul er i morgen, søndag. Og så må du hente pakkene dine så fort som mulig.
Mye julepost med digitale frimerker15.12.2018 08:45:00 CET | Pressemelding
For første gang kan juleposten sendes med digitale frimerker. Bare den siste uken er det skrevet hele 50.000 koder.
Posten vurderer ytterligere sentralisering13.12.2018 14:34:13 CET | Pressemelding
Fallet i brevvolumene skjer raskere enn noensinne, og Posten varsler ytterligere tiltak for å møte de økonomiske konsekvensene av dette.