
Digitale kanaler lønner seg for inkassobransjen

Lindorff har begynt å bruke Postens Digipost for utsendelse av fakturaer og inkasso fra Låneadministrasjon. Et av deres problemområder har vært at de har sendt mye post. Det har tatt tid og kostet mye penger. Nå sender de ut fakturaer og inkasso gjennom Digipost, og ser allerede at de sparer.
- Vi sender nå en tredjedel av forsendelsene våre fra Låneadministrasjon via Digipost. Det gjør at vi sparer mye penger i måneden, på porto og tid brukt på utsendelser, sier Torkel Sør-Reime, direktør Credit Services i Lindorff.
Tidligere måtte alle inkassokrav sendes med brev. Etter en lovendring i år har digitale kanaler som Digipost samme status fått samme status som brev, så lenge leveringen er sikker.
Pilotstudie
I november i fjor satte Lindorff i gang et pilotprosjekt for å se hvilken form for utsendelse av inkasso som var enklest for kundene og hva som førte til raskest betaling, fysiske brev eller digitalt. Prosjektet viste at de digitale fakturaene ble åpnet tidligere og betalt raskere.
– Det viktigste for oss i Lindorff er i hvilken grad posten blir åpnet og fører til handling. Studien viser at man handler raskere med digitale fakturaer, man tar tak i saken straks man åpner fakturaen. De digitale tjenestene er ofte enklere å bruke, og terskelen virker lavere. Et fysisk brev kan fort havne på avveie eller blandes med annen post, sier Sør-Reime.
– Vi går over til digitale utsendelser der kundene og debitorene har felles nytte av det. Minst 30 prosent av alle utsendelser kan potensielt sendes digitalt, sier han.
Sikkerhet og varsling
Et av de viktigste målene for Lindorff er å få inn betalinger på fakturaer og inkassokrav som de sender ut. Derfor er de avhengig av at alle mottar utsendelsene i riktig tid, og betaler det de får. Dette er en av grunnene til at de har valgt å bruke Digipost.
- Å sende ut posten vår digitalt er et naturlig steg for Lindorff. Vi ønsker å gjøre det så enkelt som mulig for kundene våre å gjøre opp og hjelpe de med å finne gode løsninger på deres betalingsutfordringer. Tilbakemeldingene fra kundene har vært positive. Vi er godt fornøyd med samarbeidet med Digipost, som er en trygg og kompetent aktør, sier Øystein Netteberg, produkteier lån i Lindorff.
Posten Norge opplever stor interesse for løsningene i Digipost og ser at nordmenn har lett for å tilpasse seg den digitale hverdagen.
- Når inkassokravet sendes i Digipost, betyr det enklere tilgang for kundene. De varsles om kravet per epost og SMS om at kravet har kommet. Det gir økt trygghet for Lindorff som får bedre kontroll på om et inkassokrav er mottatt eller ikke, sammenlignet med tidligere da inkassokrav kun ble sendt via tradisjonell fysisk post uten varsling, sier direktør for Digipost, Thomas Mathisen i Posten Norge.
Kontakt
Lindorff: Janne Helland Solberg
Mobil: 970 70 488
Epost: janne.solberg@lindorff.com
Posten Norge/Digipost: Thomas Mathisen
Mobil: 918 88 061
E-post: thomas.mathisen@posten.no
Kontakter
John EckhoffPressesjef
Tel:+47 913 97 071john.eckhoff@posten.noBilder



Om Posten Norge
Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige løsninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk, med Norden som hjemmemarked. Konsernet møter markedet med to merkevarer, Posten og Bring: Posten kjennetegner tilbudet til privatkunden, postkontornettet og den daglige postdistribusjonen til hele det norske folk. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden, og består av spesialister med spisskompetanse innenfor hvert sitt område.
Følg pressemeldinger fra Posten Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Posten Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Posten Norge
Grønt og blått frimerke markerer Oslo som europeisk miljøhovedstad26.12.2018 12:00:00 CET | Pressemelding
Blå fjord, grønn skog – og den europeiske miljøhovedstaden i midten.
Juleposten kom fram24.12.2018 12:00:00 CET | Pressemelding
Fra Postens terminaler over hele landet meldes det om rekordmange pakker i desember – og rent bord julaften.
Denne helgen MÅ du huske to ting15.12.2018 12:41:01 CET | Pressemelding
Fristen for å sende post som skal rekke frem til jul er i morgen, søndag. Og så må du hente pakkene dine så fort som mulig.
Mye julepost med digitale frimerker15.12.2018 08:45:00 CET | Pressemelding
For første gang kan juleposten sendes med digitale frimerker. Bare den siste uken er det skrevet hele 50.000 koder.
Posten vurderer ytterligere sentralisering13.12.2018 14:34:13 CET | Pressemelding
Fallet i brevvolumene skjer raskere enn noensinne, og Posten varsler ytterligere tiltak for å møte de økonomiske konsekvensene av dette.