Tillitsproblemer for delingstjenester i vekst

Nabobil gjør det omtrent like bra som tradisjonelle bilutleiefirmaer. Matdelingstjenestene gjør det svakest, og har lavere tillit og tilfredshet enn restaurantbransjen. Dette viser en fersk studie fra Forbruksforskningsinstituttet SIFO ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
En av tre kjøper delingstjenester
Fra at litt under syv prosent i aldersgruppen 18-60 år hadde kjøpt delingstjenester i 2015, finner SIFO nå, ett og et halvt år senere, at så mange som én av tre har benyttet delingstjenester.
Det er unge mennesker bosatt i Oslo og Akershus, og folk med høy utdanning generelt, som kjøper delingstjenestene. Blant disse rapporterer hele 66 prosent om kjøp av slike tjenester, mot bare 18 prosent av femtiåringene på landsbasis.
Flest hushold har erfaring med Airbnb (15%), Uber (12%) og Finn Småjobber (6%). Sammenlikninger tyder på at delingstjenestene er enda mer utbredt i EU enn i Norge.
Airbnb, Uber og Nabobil har størst tillit
Basert på indikatorene tillit, tilfredshet og sammenlignbarhet finner vi at på en skala fra 0-10 skårer Airbnb, Uber og Nabobil over 7, mens Finn Feriehus, Finn Småjobber og ikke minst Matdelingstjenestene får svakere resultat.
I sammenlikning med tilsvarende, tradisjonelle markeder i Norge, finner vi at forbrukertilfredsheten med delingstjenestene er noe lavere for alle de nevnte delingstjenestene, med unntak av Uber. En grunn til at Uber gjør det bedre, er at taxi-næringen gjør det svært dårlig.
Forbrukerne har mindre tillit til at tilbydere av delingstjenester overholder lover og regler enn til at tilsvarende tradisjonelle tjenestetilbydere gjør det. Kanskje noe overraskende er unntaket igjen Uber, men også Uber skårer under hva vi regner som tilfredsstillende tillit til at næringen overholder de lover og regler som skal beskytte forbrukerne.
Ratingsystemet gir lav tillit
Mye tyder på at tillitsproblemet har utspring i rating-systemene. Fordi mange unnlater å gi negative ratinger når de har opplevd problemer, overvurderes positive erfaringer i disse rating-systemene. Resultatene tyder på at mange forbrukere er innforstått med dette.
Mindre enn halvparten av Uber-passasjerer, Airbnb-gjester og kunder hos Finn Småjobber gir uttrykk for at de stoler på andre kunders ratinger. Og for Finn Feriehus og Matdelingstjenestene er det bare hver tredje kunde som stoler på tidligere kunders ratinger.
Fakta: De tre indikatorene tillit, tilfredshet og sammenlignbarhet er hentet fra EU-kommisjonens Consumer Markets Scoreboard.
Kontakt:
Forsker Lisbet Berg, tlf. 915 36 257
Forsker Ingrid Kjørstad, tlf. 996 98 782
Forbruksforskningsinstituttet SIFO, Høgskolen i Oslo og Akershus
Les mer:
Lisbet Berg og Ingrid Kjørstad: Delingsøkonomien i Norge – forbrukere og tilbyderes vurderinger av markeder i vekst. SIFO oppdragsrapport nr. 9-2017
Mer om delingsøkonomi fra SIFO
- Lene Pettersen, Ingrid Kjørstad og Thea Grav Rosenberg: Delingsøkonomi – et kvalitativt øyeblikksbilde fra Norge. SIFO oppdragsrapport nr. 17-2016
- Lene Pettersen og Ingrid Kjørstad: Online brukerevalueringer - til forbrukernes nytte eller besvær? SIFO prosjektnotat nr. 11-2016
- Dag Slettemeås og Ingrid Kjørstad: Delingsøkomien i Norge. SIFO oppdragsrapport nr. 3-2016
- Befolkningens erfaringer med delingsøkonomi (2015)
Nøkkelord
Kontakter
Kjersti LassenKommunikasjonsrådgiver SIFO
Tel:+47 920 94 990kjersti.lassen@sifo.hioa.noBilder



Lenker
Om OsloMet
OsloMet – storbyuniversitetet har cirka 22.000 studenter og 2.600 ansatte, og har studier i Pilestredet og på Kjeller.
OsloMet tilbyr et bredt spekter av høyere utdanning innen profesjonsrettede studier i Norge.
OsloMet er også en ledende leverandør av forskningsbasert kunnskap for velferdssamfunnet.
Følg pressemeldinger fra OsloMet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra OsloMet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra OsloMet
Velkommen til NORDES 2025-utstillingen6.8.2025 06:37:51 CEST | Pressemelding
Utstillingen «Relational Design» åpner torsdag 7. august klokken 17.00 på OsloMet, og pressen er hjertelig velkommen.
Trenger du en ekspert til valgkampen?4.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
OsloMet har en rekke forskere som kan kommentere ulike tema før, under og etter valget.
Rekordopptak på OsloMet – sykepleie mest populært25.7.2025 11:00:00 CEST | Pressemelding
For første gang har OsloMet sendt tilbud om studieplass til over 10 000 søkere. Sykepleieutdanningen har den største økningen i antall studenter og er det mest populære studieprogrammet.
Opptak til høyere utdanning: Møt nye studenter ved OsloMet24.7.2025 13:50:26 CEST | Presseinvitasjon
Årets opptakstall til høyere utdanning blir kjent fredag 25. juli kl. 11.00. OsloMet inviterer til å møte noen av våre nye studenter.
Møt NOVA under Arendalsuka!21.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Velferdsforskningsinstituttet NOVA ved OsloMet deltar med ti arrangementer under Arendalsuka. Temaene spenner fra ungdoms trivsel og utenforskap til gaming og utfordringer på boligmarkedet, samt eldre og digitalt utenforskap. Besøk oss på Kulturkammeret 11.–13. august (eller følg oss via stream) for presentasjon av ny forskning og engasjerende debatter. Velkommen til faglig påfyll og samfunnsdebatt!
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom