Sandefjords Blad vant journalistpris i Amedia
Avisas serie «Lønnsboblen som sprakk» beskriver hvordan planene for å slå sammen kommunene Sandefjord, Stokke og Andebu var i ferd med utvikle seg i helt feil retning kommunens toppledelse. Det handlet om høye lederlønninger, lukrative sluttavtaler for toppledere knyttet til kommunesammenslåingen, samt investeringer i halspryd for varaordføreren.
Journalistene Øystein Sørumshagen og Morten Fredheim Solberg, som vant prisen, dokumenterte at det ble jobbet med å sikre to avtroppende ordførere full lønn som «ombudsmenn» etter kommunesammenslåingen, at både avtroppende og påtroppende rådmenn hadde de høyeste rådmannlønningene i landet, at det var inngått sluttavtale med avtroppende rådmann som sikret ham full lønn uten arbeidsplikt i mange år fremover, samt at lønnsnivået for ledere på nivået under rådmannen også ville være lønnsledende i landet.
Avisas arbeid med disse sakene skapte oppsikt. Kommunenes største og ledende parti reagerte, avisa mottok trusler om at annonsekampanjer ville bli avbestilt, saken tok av i sosiale medier og lesere reiste seg både i begeistring og avsky.
I juryens begrunnelse heter det at Sandefjords Blad med serien «Lønnsboblen som sprakk» markerte seg som en troverdig, uavhengig og maktkritisk avis som har løftert fram og korrigert usunne forhold blant politikere og administrasjon.
- Dette er veldig moro. Prisen gjør meg både ydmyk og stolt. Jeg blir ydmyk, for det var mange andre sterke kandidater. Jeg blir samtidig stolt fordi prisen minner meg om den solide innsatsen som Morten Fredheim Solberg og Øystein Sørumshagen og resten av redaksjonen har lagt ned for at vi skal lykkes med vår journalistikk om kommunesammenslåingen. Nå vil prisen være som en vitamininnsprøytning for Sandefjords Blad. Jeg vet derfor at den til syvende og sist vil komme leserne til gode, sier ansvarlig Steinar Ulrichsen.
Fredriksstad Blad ble kåret til årets mediehus i Amedia mens Telemarksavisa vant prisen som årets relasjonsbygger.
Hver av prisene er på 50.000 kroner
Bilder
Om Amedia
Amedia er et ledende skandinavisk mediekonsern med en sterk tilstedeværelse i Norge, Danmark og Sverige. Amedia er et upolitisk selskap med dype historiske røtter, eid av Amediastiftelsen. Vi forvalter et unikt geografisk, historisk-politisk og språklig mediemangfold.
Amedias vil sikre et levende demokrati i alle samfunn der vi er representert. Gjennom våre aviser er vi garantisten for faktasjekket, sannhetssøkende og balansert journalistikk.
Våre aviser er til stede i folks liv, bidrar til at de blir sett og hørt, og hjelper dem med å forstå verden de lever i, slik at de kan ta informerte valg. Vi fyller vårt samfunnsoppdrag ved å være og forbli førstevalget for våre lesere og annonsører.
Vårt redaksjonelle nettverk omfatter nesten 200 avistitler i Norge, Danmark og Sverige, gjennom heleid og deleid virksomhet og gjennom partnerskap.
Amedia er Norges største utgiver av redaktørstyrte medier, og eier 107 avistitler og har 20 partneraviser i Norge. Vi har nesten 1 400 redaksjonelle medarbeidere som løpende holder to millioner lesere oppdatert med nyheter, nytte, debatt og underholdning hver dag.
I Danmark eier Amedia det ledende danske mediekonsernet Berlingske Media som utgir de nasjonale avisene Berlingske, B.T., Weekendavisen og Euroinvestor.
I Sverige eier Amedia Bonnier News Local sammen med Bonnier News og lokalavisselskapet Gota Media, og har en eierandel på 20 prosent i selskapet Bonnier News Local, som gir ut 65 aviser i Sverige, inngikk våren 2025 partnerskap og krysseierskap med det lokale aviskonsernet NWT Media.
Følg pressemeldinger fra Amedia
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Amedia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Amedia
400.000 unge får nå fri tilgang til Amedias aviser23.6.2025 08:30:33 CEST | Pressemelding
Fra mandag 23. juni åpner Amedia over 120 norske aviser for alle mellom 15 og 20 år. Nå kan unge over hele landet lese lokale og nasjonale nyheter digitalt – helt gratis.
Nettavisen og Amedia med egen direktesendt partilederdebatt20.6.2025 10:01:24 CEST | Pressemelding
6. august sendes valgkampens første partilederdebatt direkte i Nettavisen og mer enn 120 aviser og partneraviser i Amedia.
Amedia presenterer årsresultatet for 202418.6.2025 13:36:18 CEST | Presseinvitasjon
Onsdag 25. juni klokka 12.00 presenterer Amedia sitt årsresultat for 2024. Sted: Schweigaards gate 15, Oslo
Tone Krohn Clausen ny direktør for abonnement i Amedia6.6.2025 10:00:08 CEST | Pressemelding
Tone Krohn Clausen er ansatt som ny direktør for Amedia abonnement.
Mona Terjesen (43) blir ny redaktør og daglig leder i Karmøynytt2.6.2025 14:04:42 CEST | Pressemelding
Mona Terjesen er ansatt som ny ansvarlig redaktør og daglig leder i Karmøynytt. – Jeg gleder meg veldig. Karmøy er en spennende kommune, sier den erfarne journalisten og redaktøren.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom