Vil løfte faget kunst og håndverk

Navn:June Oline Kunnikoff
Alder:24
Kommer fra:Er opprinnelig fra Nesodden. Har vært bosatt i Oslo de siste seks årene.
Studerer:Går andre året påfagdidaktikk – kunst og design (master i estetiske fag).
Hun går siste året på masterstudiet i fagdidaktikk – kunst og design ved HiOA. I løpet av våren skal hun levere masteroppgaven.
– Jeg er en forkjemper for at det skal være god fagkompetanse i alle fag på grunnskolen, også i kunst og håndverk, og jeg visste med en gang at det var dette jeg ønsket å skrive om i oppgaven min. Det er et spennende felt, sier June.
– Noen fag blir mer glemt bort enn statusfag som matte, norsk og engelsk, og det sender noen signaler om hvordan vi ser på praktisk kompetanse i samfunnet vårt. Vi ser at de svake elevene ofte blir sluset inn på yrkesfaglige studieretninger på videregående, selv om de kanskje ikke føler seg hjemme der og ikke burde gå der i utgangspunktet, tilføyer hun.
Graver i dybden
Siden høsten 2014 har June dybdeintervjuet et utvalg lærere, både med og uten formell utdannelse i kunst og håndverk.
I tillegg har hun sett på tallene fra en landsdekkende undersøkelse som har gått ut til 180 ungdomsskoler, og hun har studert stortingsmeldinger og ulike utredninger.
– Jeg har fått mye interessant informasjon ved å intervjue lærere med ulik kompetanse. Jeg ser for eksempel på om de svarer det samme, og om de har ulike refleksjoner rundt fagets betydning, forteller June.
– Ut fra dem jeg har snakket med, ser jeg at lærere med formell utdannelse har et klarere mål om hva de vil at elevene skal lære, og ikke kun hva de skal lage.
Selv er hun utdannet faglærer i kunst og håndverk, og ved siden av masterstudiet jobber June som lærervikar på en ungdomsskole i Oslo. Nå som hun snart er ferdig med utdanningen, har hun begynt å søke på faste stillinger som lærer.
– Det er fint å få testet ut det jeg skriver om i masteroppgaven når jeg vikarierer på skolen, sier June.
– Videre ønsker jeg å fortsette å jobbe på en ungdomsskole, fordi det er ungdom og ungdomsproblematikk jeg er spesielt interessert i. Jeg synes det er fascinerende. Men jeg ser heller ikke bort fra muligheten til å jobbe på barnetrinnet.
Livet som masterstudent
June har snart studert fem år på HiOA og trives som masterstudent ved Institutt for estetiske fag. Etter at hun var ferdig med bachelorgraden i 2013, begynte hun rett på masterutdanningen.
– Vi har et fantastisk fagmiljø og spennende forelesninger. Jeg samarbeider også med andre studenter på studiet, og vi er flinke til å hjelpe hverandre, forteller hun.
– Hva er den største forskjellen på å være masterstudent og bachelorstudent?
– Det er en mye større forskjell enn det jeg trodde i forkant. Læringskurven er veldig bratt, og jeg synes det har vært et enormt nivåhopp. Jeg har fått et helt annet perspektiv nå på det feltet jeg er utdannet lærer i, sier June.
– Dessuten synes jeg det har vært befriende med enda mer ansvar for egen læring. Aller best trives jeg med å kunne fordype meg i et felt. Noe jeg også har lært veldig mye av, er å delta på relevante debatter, konferanser og seminarer som dukker opp i løpet av studiet.
– Har du et råd til andre som vurderer å søke på en masterutdanning?
– Søk og velg noe du engasjerer deg for, men ha i bakhodet at det er mye selvstendig arbeid, råder hun.
Mer om utdanningen:Fagdidaktikk – kunst og design (master i estetiske fag)
Nøkkelord
Kontakter
Kjersti ThoresenSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 416 92 105kjersti.thoresen@hioa.noStig NøraSenior kommunikasjonsrådgiver
Forskningsformidling, mediekontakt
Bilder

Om OsloMet
OsloMet – storbyuniversitetet har cirka 22.000 studenter og 2.600 ansatte, og har studier i Pilestredet og på Kjeller.
OsloMet tilbyr et bredt spekter av høyere utdanning innen profesjonsrettede studier i Norge.
OsloMet er også en ledende leverandør av forskningsbasert kunnskap for velferdssamfunnet.
Følg pressemeldinger fra OsloMet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra OsloMet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra OsloMet
SIFOs referansebudsjett er oppdatert med 2025-tall20.5.2025 11:22:06 CEST | Pressemelding
Månedlige utgifter i referansebudsjettet har økt med rundt 1170 kroner for en eksempelfamilie siden februar i fjor.
Asbjørnsen og Moe fortellermaraton 8. – 10. mai5.5.2025 08:27:11 CEST | Pressemelding
Alle de norske folkeeventyrene som ble samlet og utgitt av Asbjørnsen og Moe i 1851, skal fortelles løpet av en tre dagers maratonforestilling på OsloMet.
Flere unge vil bli sykepleier og lærer28.4.2025 11:00:00 CEST | Pressemelding
Antall søkere til sykepleie- og lærerutdanning ved OsloMet øker betydelig. – Gledelig at flere velger noen av de viktigste yrkene i samfunnet, og at trenden snur for lærerutdanningen, sier rektor Christen Krogh.
Pressekonferanse: Søkertall til høyere utdanning22.4.2025 10:50:53 CEST | Presseinvitasjon
Årets søkertall til høyere utdanning blir kjent mandag 28. april kl. 11.00. Kunnskapsdepartementet og OsloMet inviterer til pressekonferanse.
Lanserer bildeordbok på romanes1.4.2025 14:00:09 CEST | Pressemelding
I forbindelse med den internasjonale romdagen 8. april lanserer Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (NAFO) ved OsloMet den digitale bildeordboken Bildetema på romanes. Romanes er romenes morsmål og har status som nasjonalt minoritetsspråk i Norge. Bildeordboka blir en av svært få skriftlige ressurser på romanes.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom