Dette vil elbilister betale for lading - og så mye koster det

Betalingsviljen blant de spurte elbilistene i vår siste undersøkelse, Elbilisten 2017, er imidlertid ikke helt på dagens faktiske prisnivå. I undersøkelsen testet vi betalingsviljen blant medlemmene våre, både med hensyn til prisen per kWh ved normal- og hurtiglading.
Moderne elbiler bruker typisk 10-20 kWh/100 km (avhengig av størrelse). Det betyr altså at det koster 10−20 øre å kjøre en kilometer.
- Dersom man benytter hurtiglading til de lengre turene og lader hjemme til daglig, blir de totale driftskostnadene fortsatt langt lavere enn ved bruk av fossile drivstoff. Hurtiglading koster i dag typisk 2,50 kroner pr. minutt, eller 3−5 kroner per kilowattime (kWh), sier senior kommunikasjonsrådgiver Ståle Frydenlund i Norsk elbilforening
Ved hjemmelading er prisen normalt under 1 krone, og det er også utgangspunktet for prisingen på offentlig normallading (se betalingsvilje i vedlagte tabell).
Halve kostnaden av nøysom fossilbil
- Hurtigladekostnaden avhenger av en rekke faktorer, men viktigst er årstid, batteriets størrelse og driftstemperatur. Jo større batteri, jo raskere går hurtiglading - litt enkelt forklart. Om vinteren, hvis batteriet er kaldt, kan det bli vesentlig tregere og dyrere hurtiglading, sier Frydenlund, som jevnlig tar stikkprøver av hurtigladefart under elbiltestene du finner på elbil.no.
Under en test han gjorde av Hyundai IONIQ nylig, leverte hurtigladeren tett på makseffekten (50 kW DC) hele veien fra 28 til 93 prosent ladestatus.
- Hurtigladingen tok en halvtime. Da ble prisen per kWh 3,75 kroner, og det er fortsatt bare halvparten av milkostnaden for en nøysom fossilbil. Det er absolutt verdt å huske på når man er ute på lengre turer med elbilen, sier Frydenlund, som understreker at Elbilforeningen selvsagt gir gode råd til medlemmene om hvordan man sikrer mest mulig rask og effektiv lading.
BAKGRUNN: Om Elbilisten 2017
- Elbilisten er en årlig spørreundersøkelse gjennomført av Norsk elbilforening blant norske elbileiere.
- Elbilisten 2017 er den sjette undersøkelsen som er gjennomført.
- Undersøkelsen gir blant annet svar på hvem elbileierne er, hvorfor de valgte elbil, hvordan de bruker elbilen og hvor fornøyd de er med elbilen sin.
- Undersøkelsen ble gjennomført i perioden 23. april - 2. mai 2017 og sendt ut på epost til over 50.000 elbileiere.
- Over 12.500 personer deltok (24 % svarfrekvens). Deltakerne brukte i gjennomsnitt 18 minutter på å gjennomføre undersøkelsen.
Nøkkelord
Kontakter
Petter HaugnelandKommunikasjonsleder
Tel:+47 982 34 699petter@elbil.noBilder

Lenker
Om Norsk elbilforening
Norsk elbilforening representerer Norges stadig flere elbilister.
Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon med formål å fremme elektrisk mobilitet med energieffektive kjøretøy drevet av elektrisitet fra fornybare energikilder.
Følg pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Is, brus og toalett er viktigst når elbilistene velger hvor de skal hurtiglade10.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Hva avgjør hvor elbilistene stopper når de skal hurtiglade? I Elbilforeningens ferske undersøkelse, Elbilisten, svarer over 4 av 10 at fasiliteter er avgjørende for hvor de tar hurtigladepausen. Mens pris kommer langt ned på listen.
Lyse utsikter for køfri lading i sommer-Sverige5.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Svenskene har fått fart på elbilsatsingen og har økt ladekapasiteten med hele 25 prosent siden juni i fjor sommer. – Dette gir lysere utsikter for elbilferie i nabolandet, sier Christina Bu.
Nybilsalg i mai: Topp Teslasalg tross omdømmefall2.6.2025 10:30:03 CEST | Pressemelding
I nybilsalget for mai ligger Tesla Model Y overlegent på topp. Elbilandelen endte på 93,9 prosent. 98,1 prosent av alle privatpersoner kjøper elbil, men for bedriftsmarkedet er elbilandelen bare 88,6 prosent. −Vi gleder oss over at så å si alle private husholdninger nå velger elbil, men det må bli slutt på nye fossilbiler også i næringslivet, sier Bu.
Politikk påvirker valg av bilmerke27.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
I en fersk utgave av spørreundersøkelsen Elbilisten, svarer flertallet at politikk har påvirkning på valget av bilmerke. Hele 43 prosent oppgir at de ikke vil kjøpe Tesla av politiske grunner. – Til tross for at Tesla fremdeles selger mange biler i Norge, viser undersøkelsen tydelig hvordan Elon Musks politiske arbeid påvirker Tesla negativt, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
Noen har fortsatt rekkeviddeangst. Nå blir de kurert på ladeprat23.5.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Ny undersøkelse fra Elbilforeningen viser at 18 prosent av elbilistene opplever rekkeviddeangst. – Jeg er litt overrasket. Elbilene får stadig lenger rekkevidde og det er mange ladestasjoner langs veiene. Allikevel er det noen som har rekkeviddeangst, sier generalsekretær i Elbilforening, Christina Bu.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom