Norske Shell

Norske studenter sprenger grenser for energieffektivitet

Del
Denne uka er rundt 3 000 realfagstudenter samlet i London for å se hvem som kan kjøre lengst på minst mulig drivstoff. De norske studentene har ambisjoner om å nå høyt opp blant tøff konkurranse.
De norske studentene er klare for Shell Eco-marathon. Her er representanter fra NTNU under den offisielle åpningen torsdag 25. mai.
De norske studentene er klare for Shell Eco-marathon. Her er representanter fra NTNU under den offisielle åpningen torsdag 25. mai.

I dag går startskuddet for den europeiske utgaven av Shell Eco-marathon, en internasjonal studentkonkurranse i energieffektivitet. Nesten 200 lag fra rundt 30 forskjellige land er i London for å konkurrere på en spesialbygd 1,6 kilometer lang gatebane. Vinnerne er de som kjører lengst med minst mulig energiforbruk. I praksis må alle kjøre en satt distanse innenfor en minimumstid, etter dette blir effektiviteten regnet om til antall kilometer per liter.

Etter nesten ett år med forberedelser er laget «DNV GL Fuel Fighter» fra NTNU nå klare for vise hva de er god for. De har designet, utviklet og bygget en splitter ny aerodynamisk elbil av karbonfiber. Bilen skal konkurrere i klassen for elektriske konseptbiler. I denne klassen må bilene være tilpasset normale veier og har derfor blant annet fire hjul og vindusviskere.

Før bilene kan konkurrere må de igjennom strenge tekniske og sikkerhetsmessige inspeksjoner. Etter to dager med inspeksjoner og utbedringer av diverse utstyr fikk NTNU-laget endelig bilen godkjent i går ettermiddag.

- Nå er jeg lettet. Vi har måttet gjøre en del småjusteringer for å få bilen godkjent, men nå er vi ganske trygge på at alt fungerer som det skal. Vi ser frem til å få testet bilen på banen i dag, sier lagleder Bård Carlsen, som studerer for å bli maskiningeniør, skriver masteroppgave om bil-prosjektet og håper på pallplassering i konkurransen.

Å designe og bygge en energigjerrig bil fra bunnen av er en stor utfordring.

– Studentene i Shell Eco-marathon imponerer! For å løse fremtidens energiutfordringer behøver vi unge kloke hoder som disse; med teknisk kompetanse, samfunnsengasjement, innovasjonsteft og evne til å finne smarte løsninger, sier Alice Bergfall, kommunikasjonsrådgiver i Shell, som er tilstede i London.

Studentene jobber nå hardt med siste forberedelser og optimalisering av utstyr og tekniske komponenter. Med 30 varmegrader er det varmt og klamt i verkstedene hvor bilene oppbevares og jobbes på i mellom løpene. Studentene har fire forsøk på banen – og det er det beste resultatet som blir gjeldene. Sivert Rød Hatletveit fra Molde skal kjøre NTNU-bilen under en stekende sol i London.

- Vi har nå installert vifte i bilen, og har gått til innkjøp av Camelback – så dette skal gå bra, sier Sivert optimistisk. Kjørebanen i London er utfordrende, med hellinger og svinger. Dette krever ikke bare sitt av bilene, men også god strategisk planlegging og kjøreferdigheter.

Det forventes at oppimot 30 000 tilskuere tar turen til Queen Elizabeth Park for å heie frem studentene i løpet av helgen. NTNU er det eneste helnorske laget som deltar i årets Shell Eco-marathon. I tillegg er Norge godt representert i det franske laget «Toulouse Ingénierie Multidisciplinaire».

Simen S. Hansen fra Bergen og Torkel A. Genet fra Sandnes, som studerer ved INSA de Toulouse i Frankrike har også høye ambisjoner. INSA de Toulouse deltar i Shell Eco-marathon for syvende året og har tradisjonelt gjort det svært bra i konkurransen.

- Det kjekkeste med å være med på Shell Eco-marathon er å være omringet av så mye kul teknologi, og å se hvordan alle jobber med å optimalisere spennende løsninger for energieffektivitet, sier Simen, som studerer til å bli mekanisk ingeniør ved universitetet i Toulouse.

- I tillegg er dette en unik mulighet til å få satt teori i praksis og samtidig lære nye ting utenfor eget spesialfelt, legger Torkel til. Torkel studerer for å bli elektronikkingeniør.

Det norsk-franske laget skal konkurrere i klassen for konseptbiler med forbrenningsmotor og har valgt etanol som drivstoff. INSA de Toulouse var det aller første laget som besto de tekniske testene på i går, og fikk dermed tid til noen testrunder på gatebanen i London.

Simen har ansvar for mekanisk og motor, og er håpefull for konkurransen:

- Vi slet litt i den bratteste bakken, så vi jobber videre med å kompensere for det. Men det lover godt. Jeg tror vi har en god sjanse til å hevde oss på banen og ser frem til å se om bilen lever opp til forventningene våre.


Shell Eco-marathon er en unik, global konkurranse i energi-effektivitet og har i over 30 år inspirert studenter til å designe og bygge ultra-energieffektive kjøretøy. Den første europeiske utgaven av Shell Eco-maraton ble lansert i 1985. Da kjørte vinnerlaget 680 kilometer på én liter bensin. Konkurransen har utviklet seg i trinn med teknologien, og i dag bruker lagene en rekke forskjellige avanserte løsninger samt alternative energiformer. Rekorden står på 3,771 kilometer på tilsvarende én liter drivstoff. Dette er sammenlignbart med strekningen London til Roma - og tilbake igjen.

Shell Eco-marathon er en del av «Make the Future» - en festival som setter fokus på innovasjon, ideer, samarbeid og dialog omkring globale energiutfordringer. Her samles studenter, gründere og industrifolk for å vise frem hvordan reisen mot en lavutslippsfremtid kan se ut. Make the Future og Shell Eco-marathon tar plass fra 25. til 28. mai i Queen Elizabeth Olympic Park i London.

Laget fra NTNU består av Bård Carlsen (Bergen), Odin J. Oma (Tønsberg), Anne-Maren Karlberg (Bjerka), Renate Molvik (Steinkjer), Serya Raisi (Lørenskog), Brage Halvorsen (Oslo), Kjell Sverre Høyvik Bergum (Leikanger), Espen Halvorsen Verpe (Haugesund), Veronika Næss (Oslo), Mirko Indumi (Bern), Josefine Caroline Stokke Haugom (Oslo), Håvard Mitter Vestad (Stavanger), Thomas Hybertsen (Trondheim), Sivert Rød Hatletveit (Molde), Espen Braastad (Oslo), Kjetil Vasstein (Harøy), Jørgen Jackwitz (Holmestrand), Kristoffer Rakstad Solberg (Lørenskog), Marius Strand Ødven (Ålesund), Ole Sivert Otterholm (Ålesund), Ola Lium (Malvik), Jan Fijalkowski (Kolbotn), Sondre Ninive Andersen (Kongsberg) og Vlad Tamas (Oslo).

Norske deltakere i laget fra INSA Toulouse er Simen S. Hansen (Bergen) og Torkel A. Genet (Sandnes).

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

De norske studentene er klare for Shell Eco-marathon. Her er representanter fra NTNU under den offisielle åpningen torsdag 25. mai.
De norske studentene er klare for Shell Eco-marathon. Her er representanter fra NTNU under den offisielle åpningen torsdag 25. mai.
Last ned bilde
Sivert Rød Hatletveit fra Molde er sjåfør for NTNU.
Sivert Rød Hatletveit fra Molde er sjåfør for NTNU.
Last ned bilde
Bård Carlsen, prosjektleder for DNV GL Fuel Fighter.
Bård Carlsen, prosjektleder for DNV GL Fuel Fighter.
Last ned bilde
Simen S. Hansen (Bergen) og Torkel A. Genet (Sandnes) representerer Toulouse i årets Shell Eco-marathon.
Simen S. Hansen (Bergen) og Torkel A. Genet (Sandnes) representerer Toulouse i årets Shell Eco-marathon.
Last ned bilde
Denne bilen (hvit, i front) har Simen S. Hansen (Bergen) og Torkel A. Genet (Sandnes) vært med på å utvikle. Det norsk-franske laget skal konkurrere i klassen for konseptbiler med forbrenningsmotor og har valgt etanol som drivstoff.
Denne bilen (hvit, i front) har Simen S. Hansen (Bergen) og Torkel A. Genet (Sandnes) vært med på å utvikle. Det norsk-franske laget skal konkurrere i klassen for konseptbiler med forbrenningsmotor og har valgt etanol som drivstoff.
Last ned bilde
NTNU går for pallplassering med dette prakteksemplaret av en futuristisk elbil.
NTNU går for pallplassering med dette prakteksemplaret av en futuristisk elbil.
Last ned bilde
Etter strenge tekniske og sikkerhetsmessige inspeksjoner er NTNU-bilen nå klar for dyst.
Etter strenge tekniske og sikkerhetsmessige inspeksjoner er NTNU-bilen nå klar for dyst.
Last ned bilde
Laget fra NTNU sammen med sin splitter nye energigjerrige elbil.
Laget fra NTNU sammen med sin splitter nye energigjerrige elbil.
Last ned bilde
NTNU satser på pallplassering med sin egenlagde elbil.
NTNU satser på pallplassering med sin egenlagde elbil.
Last ned bilde

Lenker

Om Norske Shell

Norske Shell
Norske Shell
Løkkeveien 103
4007 Stavanger

+47 51 69 30 00http://www.shell.no

Shell har vært i aktiv i Norge i 110 år. Med sin kjernevirksomhet innenfor naturgass er selskapet i dag operatør for Ormen Lange, medeier i Troll og teknisk tjenesteyter for daglig drift av Nyhamna prosessanlegg. 

I tillegg er Shell aktiv partner i CCS-initiativene Northern Lights og Teknologisenteret Mongstad, tilbyr el-lading gjennom Shell Recharge Solutions, og er gjennom Shell Ventures medeier i en rekke norske teknologibedrifter, inkludert batteriselskapet Corvus Energy. Vi søker også aktivt muligheter innenfor fornybart og renere energiløsninger i Norge med fokus på havvind, hydrogen og biofuels.  

Shells hovedkontor i Norge ligger i Stavanger.

Følg pressemeldinger fra Norske Shell

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norske Shell på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norske Shell

Fem millioner tonn CO2 fanget og lagret13.7.2020 08:00:00 CEST | Pressemelding

På under fem år har Shell sitt karbonfangstanlegg ‘Quest’ i Alberta, Canada, fanget og lagret fem millioner tonn CO2, til betydelig lavere kostnad enn forventet. Fem millioner tonn CO2 tilsvarer det årlige utslippet fra omkring 1,25 millioner biler. Kostnaden for drift av anlegget i Canada er omlag 35 prosent lavere enn opprinnelig estimert, og utbyggingskostnadene ville vært omlag 30 prosent lavere om anlegget ble bygget i dag.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye