Senterpartiets partiprogram best på frivillighet

- Alle partiene har en frivillighetspolitikk, og anerkjenner den viktige rollen frivilligheten spiller i samfunnet. Dette vises gjennom at ingen programmer får dårligere karakter enn 3. Men når det kommer til konkrete tiltak spriker programmene, sier generalsekretær i Frivillighet Norge Stian Slotterøy Johnsen.
I vurderingene har Frivillighet Norge tatt utgangspunkt i vårt innspill til partiprogrammene, og spesielt lagt vekt på hvordan partiene legger til rette for at frivilligheten skal ha gode økonomiske rammevilkår, med særlig fokus på momskompensasjonsordningen. Vi har også sett på hvordan partiene mener at samhandlingen mellom frivilligheten og det offentlige kan forbedres, spesielt med tanke på bruk av Frivillighetsregisteret som forenklingsverktøy. Et annet hovedområde har vært partienes innkjøpspolitikk ovenfor ideelle aktører, hvor det er viktig at man anerkjenner de ideelle aktørenes merverdi og har en innkjøpspolitikk som legger til rette for ideelle.
- Det er hard kamp om førsteplassen, men Senterpartiets program peker seg ut som det beste og mest helhetlige på frivillighetspolitikk. Krf og Miljøpartiet De Grønne følger hakk i hel, sier Johnsen.
- Senterpartiet vil innføre full momskompensasjon for frivilligheten. Denne ordningen når ut til lag og foreninger over hele landet og er den beste måten å styrke frivilligheten på organisasjonenes egne premisser. Partiet har også gitt frivillig sektor et eget kapittel i programmet, og har gode formuleringer om forenkling og ideelle aktører på helse- og velferdsfeltet, avslutter Johnsen.
Hvis du vil se dette innholdet fra upload.wikimedia.org, gi ditt samtykke øverst på denne siden.
Senterpartiet: 5
Senterpartiet får terningkast 5. Frivillighet nevnes flere ganger i Senterpartiets partiprogram og har et eget underkapittel. Sp er svært gode på økonomiske rammebetingelser. Dette gjelder både frivillige organisasjoner og ideelle aktører på helse og velferdsområdet. De skiller noe på momskompensasjon til idrett og kulturbygg hvor de skriver de vil ha full momskompensasjon og den generelle momskompensasjonsordning som de sier skal forbedres. Samtidig skriver de at det er feil å skattlegge frivillig innsats, hvilket impliserer at også den generelle momskompensasjonsordningen må fullfinansieres. Sp ønsker at det skal gis mindre føringer på den offentlige støtten i tillegg til at de ønsker å forbedre skattefradragsordningen for gaver til frivillige organisasjoner. Når det gjelder samhandlingen med det offentlige er Sp gode på å bruke Frivillighetsregisteret som forenklingsverktøy.
Hvis du vil se dette innholdet fra upload.wikimedia.org, gi ditt samtykke øverst på denne siden.
KrF 5 -
KrF får en svak femmer. KrF er gode på økonomiske rammebetingelser. De lover en egen beløpsgrense på 100 000 kroner for skattefradrag for bedrifter og de lover fullstendig fritak for moms for frivillige organisasjoner. De kunne med fordel gjort seg noen refleksjoner om hvorvidt økonomisk støtte til frivilligheten bør gis som prosjektstøtte eller frie midler. Når det gjelder samhandlingen mellom frivillig sektor og det offentlige er et overordnet perspektiv fraværende og det er heller ikke et eget kapittel om frivillighet i KrFs program. Når det er sagt tenkes frivillighet relativt organisk inn i nær sagt alle samfunnsområder og settes i sammenheng med KrFs vektlegging av fellesskap. Det er bra. KrF er svært gode på ideelle aktørers betingelser med et eget kapittel om dette og med et mål om at i år 2025 skal 25 % av omsorgstjenestene produseres av ideelle aktører.
Hvis du vil se dette innholdet fra upload.wikimedia.org, gi ditt samtykke øverst på denne siden.
MDG 5-
MDG får en svak femmer. Frivillig sektor nevnes tidlig i MDGs program og bakes inn deres visjon om mer demokrati og deltakelse. Frivillighetens betydning trekkes inn på flere områder. MDG er gode på økonomiske rammebetingelser og vil ha fullt fradrag for momsutgifter, økt skattefradrag for gaver til frivillige organisasjoner og reduserte statlige føringer på tilskuddene som gis til frivillig sektor. MDG vil også forenkle lover, regler og rapporteringskrav for frivilligheten, noe som tyder på at de ser et behov for å bedre samhandlingen mellom det offentlige og frivillig sektor. Her kunne man med hell ha utbrodert Frivillighetsregisterets rolle. MDG ønsker å legge til rette for frivillige og ideelle i offentlige anbudsprosesser.
Hvis du vil se dette innholdet fra upload.wikimedia.org, gi ditt samtykke øverst på denne siden.
V 4 +
Venstre får en sterk firer. Venstre har et eget delkapittel om frivillighet og nevner frivilligheten i forbindelse med en rekke politikkområder. De følger også opp med konkret politikk for å legge forholdene til rette for frivilligheten, blant annet ved å foreslå full momskompensasjon for frivillige organisasjoner og vurdere muligheten for en egen momskompensasjonsordning for frivillighetsbygg. Venstre foreslår å forenkle registreringsordningen for frivillige organisasjoner, som vi må anta betyr at Frivillighetsregisteret skal forbedres. Det trekker imidlertid ned at Venstre vil såkalt ’likebehandle’ ideelle og kommersielle aktører, noe som i praksis lett kan bidra til å svekke de ideelles stilling i velferdsproduksjonen.
Hvis du vil se dette innholdet fra upload.wikimedia.org, gi ditt samtykke øverst på denne siden.
Ap 4
Ap er gode på en helhetlig fremstilling av frivillig sektor og ganske gode på økonomiske rammebetingelser. AP ønsker at en høy andel av statens overføringer til frivilligheten skal være frie midler. Samtidig skiller de mellom momskompensasjon for idrettsbygg som skal fullfinansieres og den generelle momskompensasjonsordningen som skal styrkes. Frivillighetsregisteret nevnes ikke. AP har mye politikk på ideelle aktører (innkjøpspolitikk), og skårer høyt på samarbeid og forutsigbarhet knyttet til ideelle aktører.
Hvis du vil se dette innholdet fra upload.wikimedia.org, gi ditt samtykke øverst på denne siden.
FRP 4 -
FRP får en svak firer. Frivillighet nevnes flere ganger i Frps program og frivillighet har fått et eget underkapittel. FrP er relativt gode på økonomiske rammebetingelser og lover en forbedret momskompensasjonsordning (i prinsipprogrammet skal ideell virksomhet være momsfri, i handlingsprogrammet skal ordningen forbedres). Også skattefradragsordningen skal forbedres. Når det gjelder samhandlingen med det offentlige er FrPs program mangelfullt og tenderer mot at frivilligheten må få holde på som de vil, noe som er lite offensivt. Det er også lite politikk på ideelle aktører og der det nevnes skilles det ikke mellom virkemiddelapparatet ovenfor ideelle og kommersielle aktører.
Hvis du vil se dette innholdet fra upload.wikimedia.org, gi ditt samtykke øverst på denne siden.
H 3
Høyre nevner frivilligheten en hel del, frivilligheten har fått et slags delkapittel og Høyre inkluderer frivilligheten innledningsvis i sitt slagord; "Vi tror på Norge". Dette er veldig bra. Når det kommer til konkret politikk er Høyres program derimot svakere. Momskompensasjonsordningen skal ikke forbedres, ei heller skal det innføres en egen grense for skattefradrag for bedrifter. Høyre sier de skal gjennomføre en forenklingsreform for frivillig sektor, noe som i seg selv er bra, men denne reformen kobles ikke til Frivillighetsregisteret, derfor er det vanskelig å forstå å forstå hva som egentlig menes. I innkjøpspolitikken omtaler Høyre ideelle aktører konsekvent sammen med 'private', altså kommersielle aktører. Det fremstår derfor som om Høyre mener at ideelle ikke tilbyr en merverdi i forhold til kommersielle aktører som det er verdt å prioritere.
Hvis du vil se dette innholdet fra upload.wikimedia.org, gi ditt samtykke øverst på denne siden.
SV: 3
Frivillighet har fått et eget, om enn ganske lite, kapittel hos SV. SV skriver at de ønsker en sterk og selvstendig frivillig sektor. Samtidig trekkes frivillige organisasjoner inn som bidragsyter i det øvrige av SVs program. Dette er bra. Når det gjelder økonomiske rammebetingelser nevnes ikke momskompensasjonsordningen, på tross av at SV er klar over at dette er en av de viktigste støtteordningene for frivilligheten. De sier imidlertid at skattefradragsordningen skal forbedres uten å konkretisere dette nærmere. I omtalen av samhandlingen med det offentlige skal SV ha ros for at de de ønsker en forpliktende avtale mellom staten, KS og frivilligheten for å koordinere en helhetlig frivillighetspolitikk. Frivillighetsregisteret og forbedring av dette er derimot ikke nevnt. I innkjøpspolitikken skriver SV at ideelle skal supplere det offentlige og at det skal legges til rette for langsiktige kontrakter.
Kontakter
Stian Slotterøy JohnsenGeneralsekretær
Tel:21 56 76 54 / 959 33 862stian@frivillighetnorge.noBilder




Om Frivillighet Norge
Frivillighet Norge er samarbeidsforumet for frivillige organisasjoner i Norge. Vi arbeider for en helhetlig frivillighetspolitikk for å sikre vekst og utvikling i frivilligheten, som er en hjørnestein i norsk kultur og samfunnsliv. Frivilligheten er mangfoldig og politikken må derfor ha et spekter av ulike grep for å gi alle deler av frivillig sektor bedre rammevilkår.
Frivillighet Norge ble stiftet i 2005 og har i dag mer enn 350 organisasjoner som medlemmer, som til sammen representerer over 50.000 lag og foreninger over hele landet.
Følg pressemeldinger fra Frivillighet Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Frivillighet Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Frivillighet Norge
Nå kan du nominere til de nasjonale frivillighetsprisene!26.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Er det en frivillig fra ditt område som bør settes pris på? I den utfordrende tiden vi er i nå, er det å nominere til de nasjonale frivillighetsprisene en måte å løfte frem ildsjelene og de frivillige organisasjonene, og vise hvilken viktig rolle de har i samfunnet vårt.
Vil gi frivilligheten sensitiv tilgang3.6.2025 13:41:50 CEST | Pressemelding
Stortinget ber om at hele frivilligheten kan behandle sensitive personopplysninger for å kunne forebygge, avdekke eller reagere mot seksuelle overgrep, trakassering eller vold.
Statsbudsjettet: Lar frivillige organisasjoner sitte med økonomisk usikkerhet15.5.2025 10:55:57 CEST | Pressemelding
Frivillighet Norge er skuffet over at regjeringen ikke bruker anledningen når budsjettet for 2025 revideres, til å sikre frivillige organisasjoner økonomisk forutsigbarhet, slik de har lovet gjentatte ganger. I statsbudsjettet for 2025 er det satt av 2,65 milliarder til momskompensasjon. I revidert nasjonalbudsjett som ble lagt frem i dag, er denne summen uendret. Dette vil ikke være tilstrekkelig til å gi full kompensasjon for momsutgiftene frivillige organisasjoner hadde i fjor.
Frivillighet flytter fjell: dette er vinnerne av de nasjonale frivillighetsprisene5.12.2024 19:36:07 CET | Pressemelding
På Frivillighetens dag ble de nasjonale frivillighetsprisene delt ut. Under utdelingen av Frivillighetsprisen ble særlig koblingen mellom demokrati og frivillig engasjement trukket frem da den ble tildelt Østmarkas venner for deres arbeid for å etablere en nasjonalpark.
Nordmenn bidro med nesten 200 milliarder i frivillig innsats5.12.2024 09:45:31 CET | Pressemelding
I dag presenterer Statistisk Sentralbyrå (SSB) oppdaterte tall for frivillig arbeid på Frivillighetens Dag på Sentralen, Oslo. Disse viser at det totalt ble lagt ned frivillig arbeid til en verdi tilsvarende 194 milliarder kroner i 2022 og 2023. I 2022 var verdien av arbeidet 87 milliarder kroner, og i 2023 var verdien 107 milliarder kroner.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom