Ja, vi elsker pølser
Gjennom ett helt år spiser vi 37 400 tonn pølser, noe som tilsvarer 7,2 kg per person, viser salgstall fra 2016. - Vi nordmenn er trolig i verdenstoppen når det gjelder pølsespising. Og pølsene er ekstra populære i høytidene, sier Lars Gjerpe, kategorisjef i NorgesGruppen.
Pølsene har tre tydelige høysesonger: de tre ukene opp mot påske, de to ukene opp mot 17. mai og ukene før jul. 6,2 prosent av det totale pølsesalget, tilsvarende snaue 2319 tonn, omsettes i dagene opp mot nasjonaldagen. I disse maidagene har wienerpølsa sin klare høysesong. Likevel selges langt flere grillpølser enn wienerpølser opp mot 17. mai.
Flere varianter av pølser
Ser vi på pølsekategorien på årsbasis, er grillpølsa desidert størst med en volumandel på 40 prosent, etterfulgt av middagspølsa og wienerpølsa med henholdsvis 23 og 20 prosent. Andre varianter er spesialpølser, falukorv, vossakorv og medister-/julepølser.
- For fem-seks år siden kom spesialpølser for fullt, det vil si smaksrike, krydrete pølser med mer rent kjøtt. Deretter kom de rå pølsene med mye smak og tydeligere kjøttkonsistens. Spesialpølsene er kommet for å bli og tilfører spennende produktnyheter. I år har disse pølsene også inntatt lavprissegmentet, sier Gjerpe.
Pølse med chili og kaffe
I disser dager fylles butikkhyllene med årets grillnyheter, inkludert flere spesialpølser; blant annet Bratwurst Chili & Kaffe, Bratwurst BBQ-marinade & Bacon, Chorizo, Spicy Ostepølse, Urøkt Bratwurst og Kyllingpølse med sitron og estragon.
Kontakter
Kommunikasjonsrådgiver Nina Horn Hynne.
Tlf. 934 44 213, e-post: nina.hynne@norgesgruppen.no
Bilder
Om NorgesGruppen
Våre kjedekonsepter står på hver dag for å gjøre morgendagens handel billigere og bedre, inspirere til gode matopplevelser, og bidra til grønne og sunne valgmuligheter.
NorgesGruppen gir forbrukerne valgfrihet gjennom supermarkeder, distriktsbutikker og lavprisbutikker. I tillegg tilbyr MENY, SPAR og Joker netthandel. NorgesGruppen gir konkurransedyktige betingelser og sterke kjedekonsepter til kjøpmenn. Effektiv varelevering og et godt vareutvalg fra ASKO sikrer kjøpmenn over hele landet et godt driftsgrunnlag. NorgesGruppen sysselsetter over 27 000 medarbeidere i egeneid virksomhet og mer enn 40 000 totalt når ansatte i kjøpmannseide butikker inkluderes. Nøkkelverdiene til NorgesGruppen er ansvarlig, samarbeidsorientert og kundeorientert. Selskapet opererer i Skandinavia med hovedfokus i Norge.
Varene folk vil ha
NorgesGruppen fylte 20 år i 2020, men bygger på 150 års erfaring som grossist og detaljist. I dag er kjernevirksomheten engros- og detaljvirksomhet innenfor daglige forbruksvarer. Alle ledd i verdikjeden – fra innkjøp og produksjon, via distribusjon, til handlekurv – jobber mot ett og samme mål: å imøtekomme kundenes behov.
Leverer effektivt til alle deler av landet
NorgesGruppen har 1200 samarbeidspartnere som spenner fra store merkevareleverandører til små produsenter av lokalmat. Mangfoldet av leverandører gjør at vi kan tilby noe for enhver smak. Egne merkevarer fra selskapene UNIL, Joh Kaffe, Matbørsen og Bakehuset gjør vareutvalget i våre butikker unikt.
Til butikker for alle, der folk bor
NorgesGruppen har butikker for alle behov, enten det er lave priser, kvalitetsprodukter, raske løsninger eller inspirasjon til store matopplevelser. Vi har lavpriskjeden KIWI, supermarkedkjedene MENY og SPAR, og nærbutikkjeden Joker. Over halvparten av butikkene er eid av selvstendige kjøpmenn, og vi er tilstede
med butikker i 88 prosent av landets kommuner.
Følg pressemeldinger fra NorgesGruppen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen
UNIL tilbakekaller ELDORADO Kebabsalat28.11.2023 12:34:06 CET | Pressemelding
Unil tilbakekaller Eldorado kebabsalat med holdbarhet mellom 05.12.2023 og 06.01.2024. Det er mistanke om at enkelte av boksene kan inneholde rå kyllingbiter.
«Skjerp deg, ellers havner du i kassa!»23.11.2023 16:10:22 CET | Pressemelding
Mange unge ser ikke på butikkyrket som en mulig karrierevei, og tror arbeidsoppgavene er lite utfordrende, viser nye tall. Over halvparten av oss har hørt det bli snakket nedsettende om butikkyrket. De med en fot innenfor bransjen skulle ønske folk visste hvordan det egentlig er å jobbe i dagligvarebutikk.
Få støtte til ditt prosjekt5.10.2023 10:31:44 CEST | Pressemelding
NorgesGruppen ber matbransjen – blant annet produsenter, leverandører, organisasjoner, gründere og kunnskapsinstitusjoner – om deres beste ideer for å gjøre den norske verdikjeden for mat enda mer bærekraftig. Bærekraftsfondet HANDLE vil støtte prosjektene med størst potensial for konkrete resultater.
KIWIs kunder kjøpte 78 prosent mer fisk første uke med momskutt31.8.2023 18:26:17 CEST | Pressemelding
Mandag 21. august kuttet KIWI momsen på fisk for å vise politikerne at folk spiser mer sunn mat når den blir billigere. Allerede etter én uke er responsen fra folket soleklar. – Dette bekrefter det vi vet fra forskningen, sier Mina Gerhardsen, generalsekretær i Nasjonalforeningen for folkehelsen.
KIWIs prisbrems ga solid kundevekst og sterk omsetningsvekst for NorgesGruppen ASA i første halvår30.8.2023 14:39:38 CEST | Pressemelding
I løpet av første halvår 2023 oppnådde NorgesGruppen en omsetning på 54,3 milliarder kroner, en økning fra 49,4 milliarder kroner i samme periode i fjor. Driftsmarginen svekkes med 0,4 prosentpoeng.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom