150 millioner i panteverdi blir kastet i søpla i 2018

– Nå skal Aksel Lund Svindal få nordmenn til å pante mer.
Sammen for 100% panting: Alpinist Aksel Lund Svindal og Randi Haavik Varberg fra Infinitum er begge sterkt engasjert i bærekraft og miljø. Sammen skal de få nordmenn til å pante enda mer. Foto: Jonatan Bendixen.

Norge er suveren verdensmester i panting – ingen panter mer enn oss. Dagens panteløsning er både miljøvennlig og svært effektiv, men ifølge Infinitum kan vi strekke oss enda litt lengre det kommende året.

I dag er alle drikkeflasker og -bokser med pantemerke gjenvinnbare, slik at de kan brukes på nytt. Det er nemlig langt mer miljøvennlig enn å lage nye flasker av olje. 96% av alle flasker og bokser som selges i Norge blir pantet og gjenvunnet, men Infinitum mener vi kan pante enda mer.

– I 2018 havner plastflasker og bokser til en panteverdi på rundt 150 millioner kroner rett i søpla – hjemme eller ute. Og i søpla blir de ikke sortert ut, men brent. Her har vi altså mye å hente – og derfor går vi for 100% panting, forteller Infinitums direktør for informasjon og marked, Randi Haavik Varberg.

Viktig med gode forbilder
Infinitum har siden 1999 eid og driftet pantesystemet for gjenvinnbare flasker og bokser. De mener at gode forbilder som spiller på lag med naturen og selv tar bevisste valg i hverdagen, kan motivere nordmenn til å pante mer. Nå har de fått med seg Aksel Lund Svindal på laget.

– Aksel er genuint opptatt av miljøet og vil gjerne være med å påvirke nordmenns pantevaner. Han er sitt ansvar bevisst som forbilde og mener det når han sier at vi nordmenn bør bli enda flinkere til å pante – også de boksene og flaskene som vi kjøper og drikker av på farta. Han har selv vært verdensmester flere ganger, men aldri hvilt på sine laurbær, sier administrerende direktør i Infinitum, Kjell Olav Maldum.

Økt pant - et godt skritt mot 100% panting
Pant på flasker og bokser har vært den samme siden midten av 1980-tallet, men nå får panten et skikkelig løft. 0,5 liters flasker og mindre har fått en pant på 2 kroner, mens alt over 0,5 liter har fått 3 kroner i pant.

– Nordmenn er allerede verdensmestere i panting, men vi tror at økt pant skal gjøre at folk flest blir enda flinkere til å pante – også når de bare kjøper en flaske på veien, sier Maldum.

Bilder

Last ned bilde
Last ned bilde

Siden 1999 har Infinitum eid og driftet panteordningen på gjenvinnbare drikkevarebokser og plastflasker med pantemerke. I 2014 byttet selskapet navn fra Norsk Resirk til Infinitum.