15 personer druknet i juni

Av de 15 personene som druknet i juni, omkom sju etter fall fra land, seks under bading og to i forbindelse med bruk av fritidsbåt. Redningsselskapets drukningsstatistikk viser at 45 personer druknet i første halvår. Det er åtte flere enn på samme tid i fjor.
Seks personer døde av drukning i forbindelse med bading i juni. (illustrasjonsbilde)

– Forklaringen på det høye antallet drukningsulykker i juni er sannsynligvis en kombinasjon av varmt sommervær og gode badetemperaturer siste halvdel av måneden. I tillegg er vi flere rundt sjø, elv og vann nå som de fleste er hjemme i Norge i sommer, sier Tanja Krangnes, leder for fagområdet drukning i Redningsselskapet.

I juni i 2019 druknet 10 personer, mens det også i juni 2018 var 15 drukningsdødsfall. Hele sommeren 2018 bød på usedvanlig pent vær.

Av de 15 som omkom i drukningsulykker i juni i år var to kvinner og 13 menn. Av disse var det tre gutter på henholdsvis seks, 14 og 18 år, som alle omkom i forbindelse med bading. En ung mann og en ung kvinne tidlig i 20-årene druknet også under bading i juni. En eldre mann omkom også under bading.

Mange badeulykker

Redningsselskapet har ikke registret så mange ulykker i forbindelse med bading i juni siden organisasjonen overtok drukningsstatistikken i 2017.

– Velg aktivitetsnivå ut fra svømmeferdigheter, vurder risiko på forhånd og bad sammen med andre. Godt badevett er rett og slett livsviktig, sier Krangnes, som oppfordrer foreldre til å passe ekstra godt på barna og til å ta en «badevettprat» med tenåringene.

Drukningene skjedde i Vestland (3), Viken (2), Vestfold og Telemark (2), Rogaland (2), Møre og Romsdal (2), Troms og Finnmark (1), Nordland (1), Agder (1) og Oslo (1).

I snitt skjer rundt 40 prosent av alle drukningsulykker fra juni og ut august – med en topp i juli. De vanligste ulykkestypene om sommeren er fall fra land (30 %), fra fritidsbåt (30 %) og under bading (25 %).

45 druknet første halvår

Pr 30. juni har 40 menn og fem kvinner omkommet av drukning. Det gir en prosentvis fordeling på 89 % menn og 11 % kvinner.

Av de 45 har 24 personer har druknet etter fall fra land/brygge, 11 fra fritidsbåt (inkl. en fra kajakk), seks under bading, to etter fall gjennom is og to fra yrkesfartøy.

Fylkesvis har 11 av ulykkene har skjedd i Viken, etterfulgt av sju i Vestland, seks i Troms og Finnmark og fem i Rogaland.

Se hele rapporten her

Fylke og årsak første halvår

Fylke

Fall fra land

Fritidsbåt

Bading

Yrkesbåt

Gjennom is

Totalt

Agder

Innlandet

Møre og Romsdal

Nordland

Rogaland

Troms og Finnmark

Trøndelag

Vestfold og Telemark

Vestland

Viken

Totalt

Drukningstall juni 2020

Vann er gøy, men innebærer også en risiko. Løft blikket og hold oppsyn med barna.