Rosa og blå rundballer mot kreft

Rosa rundballer ble en av fjorårets store snakkiser. Rundt 200 000 rosa rundballer lå synlig på norske jorder over hele landet og bidro stort til å rette søkelyset på brystkreftsaken. Kampanjen bidro med totalt 300 000,- til Brystkreftforeningen.
– Etter fjorårets suksess var det liten tvil om at kampanjen måtte gjentas, og vi ønsket å legge til et nytt element. Valget falt på blå plast grunnet etterspørsel fra bønder samt positiv erfaring med tilsvarende kampanje i Sverige i 2016. Vi håper selvfølgelig å se det samme glødende engasjementet og støtte i år som i fjor, sier Jan Håvard Kingsrød, rundballegeneral i Felleskjøpet Agri.
– Vi er nå godt inne i årets salgskampanje, og opplever at det er stor etterspørsel etter både rosa og blå plast. Det betyr at vi går mot en sommer med fargerike jorder for en god sak, sier Kingsrød.
600 000 til kreftforskning
Med ny farge dobles bidraget til kreftforskning. Regnestykket er det samme som i fjor hvor norske bønder, Trioplast og Felleskjøpet gir ti kroner hver per kjøpte/solgte rull med plast. Kampanjen er et initiativ fra Felleskjøpet og må ikke forveksles med andre tiltak, som Rosa sløyfe-aksjonen som foregår i oktober hvert år.
– Det er kun Felleskjøpet som selger farget rundballeplast til støtte for kreftforskning. I fjor opplevde vi en etterspørsel langt utover opplaget vi bestilte. Med doblingen over hele linja i år håper og tror jeg vi kan dekke denne etterspørselen og fange oppmerksomheten til enda flere mennesker, sier Kingsrød.
Det perfekte utstillingsvinduet
Rundballer, også kjent som traktoregg eller marshmallows, er noe de aller fleste har et forhold til, enten rent visuelt eller som fôr til husdyr. Dette er den mest vanlige måten å konservere grovfôr til husdyr på i Norge og lagringen er utendørs, godt synlig for alle.
– Lite er så synlig i det offentlige rom som rundballer og vi setter enormt pris på den støtten og engasjementet norske bønder viser gjennom pengebidrag og bruk av private arealer som utstillingsvindu, sier Kingsrød.
Miljøbonus
I et miljø- og klimaperspektiv har plasten som ble brukt i fjorårets og årets kampanje en positiv effekt, uten å kompromisse på kvalitet. Dette er siste generasjon plast som er tynnere og gir 1900 meter per rull, kontra 1500 meter tradisjonell plast. Tynnere plast reduserer ressursforbruket i produksjon, transportbehovet og mengde plast som skal gjenvinnes. Dette bidrar til en betydelig reduksjon i CO2-forbruket.
Farget rundballeplast har vært tilgjengelig i mange år, med hvit, sort og grønn som de mest vanlige fargene. Symbolikkbruken er opprinnelig en idé fra New Zealand hvor den globale plastleverandøren Trioplast lanserte rosa plast for første gang i 2015. Tilsvarende kampanjer er gjennomført i 17 forskjellige land, etter samme mal.
Nøkkelord
Kontakter
Jan Håvard Kingsrød, ansvarlig produktsjef i Felleskjøpet Agri
E-post: jan.havard.kingsrod@felleskjopet.no
Tlf: 905 98 335
Cato Fagermoen, kommunikasjonsrådgiver i Felleskjøpet Agri
E-post: cato.fagermoen@felleskjopet.no
Tlf: 986 40 445
Hanne Lauritzen, kommunikasjonssjef i Felleskjøpet Agri
E-post: hanne.lauritzen@felleskjopet.no
Tlf: 934 91 107
Bilder
Om Felleskjøpet Agri
Felleskjøpet Agri hadde en omsetning på 21,2 milliarder i 2024 og har i overkant av 4 200 ansatte. Felleskjøpet er viktigste leverandør av teknologi og driftsmidler til norsk landbruk og har rundt 100 butikker rettet mot bønder og forbrukere i Norge. Felleskjøpet eier Granngården i Sverige som også har rundt 100 butikker rettet mot samme målgruppe.
Vår virksomhet omfatter også eiendomsdrift, brød og bakervarer, samt utstyr til park, anlegg og kjæledyr. Felleskjøpet Agri er et samvirke eid av i rundt 36 000 bønder. Felleskjøpet Agri er markedsregulator for korn og innkjøps- og salgssamvirke for medlemmene. Felleskjøpet Agri sitt hovedmål er å bidra til å styrke medlemmenes økonomi på kort og lang sikt.
Følg pressemeldinger fra Felleskjøpet Agri
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Felleskjøpet Agri på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Felleskjøpet Agri
John Deere lanserer nye finsnittere4.6.2025 13:20:44 CEST | Pressemelding
John Deere presenterer sine helt nye selvgående finsnittere: F8- og F9-serien. Disse høyytelsesmaskinene er designet for å levere en betydelig forbedret kjøreopplevelse, kombinert med avansert automatisering og presisjonsjordbruksteknologi, samt en ytterligere forbedret ensilasjekvalitet.
Lanserer framtidens rundballepresser4.6.2025 12:55:46 CEST | Pressemelding
John Deere lanserer nå neste generasjon med rundballepresser med faste og variable kammer, utviklet for å levere overlegen ytelse, intelligent tilkobling og høy kvalitet på rundballene.
John Deere presenterer den nye selvgående sprøyten 500R4.6.2025 12:27:54 CEST | Pressemelding
John Deere avduker i dag sin nye flaggskipsprøyte 500R, som er utformet for å levere førsteklasses ytelse med eksepsjonell presisjon.
Eventyrlig etterspørsel etter robotklippere4.6.2025 11:58:01 CEST | Pressemelding
I fjor tredoblet de salget. Nå øker det med ytterligere 75 prosent.
Stor økning i salget av settepoteter: – Folk vil dyrke mer selv20.5.2025 10:52:05 CEST | Pressemelding
Felleskjøpet opplever sterk vekst i salget av settepoteter. Så langt i år er salget opp 34 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom