NAF-magasinet Motors sommerdekktest 2017: Dyrt å velge billig

Det kan koste dyrt å spare penger på å velge de billigste dekkene. Det viser den omfattende og unike testen som NAF-magasinet Motor har gjennomført av årets sommerdekk.
Våt asfalt skiller de gode og dårlige sommerdekkene. (FOTO: Lasse Allard)

Det er jevnt mellom de beste dekkene i årets test: Nokian har høyest score med sitt Hakka Blue 2-dekk, knepent foran Continental Premium Contact 5, mens Michelin Primacy kommer på tredjeplass.

- Premium-merkene leverer de beste og sikreste dekkene. Dekkene er bilens kontakt med veien, så det er en billig livsforsikring å spandere på seg gode dekk, sier Rune Korsvoll, journalist i motor.no og NAF-magasinet Motor.

Hele 18 ulike dekkmerker er testet i Motors tradisjonsrike test. Dekkene er testet med samme biltype og under like forhold på et testanlegg i Marseille i Frankrike.

De siste årene har en rekke kinesiske og andre asiatiske dekkprodusenter kommet inn på det norske markedet. Disse dekkene er ofte svært konkurransedyktige på pris, men har varierende kvalitet på dekkene. I 2017-testen kommer flere av de asiatiske billigdekkene svært dårlig ut, men et par hevder seg overraskende bra.

Det er særlig ved bremsing på våt veibane at kvaliteten på sommerdekkene kan få stor betydning. Vår undersøkelse viser at flere av billigdekkene har vesentlig lengre bremselengde og mister grepet ved lavere hastigheter i vannplaningstester.

- Dårlige dekk blir særlig avslørt på våt asfalt. Styr unna de billigste og dårligste dekkene, råder Rune Korsvoll.

• Les hele testen på www.motor.no.
    Her finner du alle dekkenes rangering innenfor alle de åtte kategoriene Motor har vurdert dem: Bremsing på våt asfalt, vannplaning, kjøregrep på våt asfalt, kjørefølelse på våt asfalt, bremsing på tørr asfalt, kjørefølelse på tørr asfalt, støy og rullemotstand.

Våt asfalt skiller de gode og dårlige sommerdekkene. (FOTO: Lasse Allard)