Abonnentene strømmer til Amedias aviser

Fem Amedia-aviser har mer enn 10 prosents vekst. Vestby Avis topper listen med en framgang på 29,1 prosent, mens Fredriksstad Blad økte opplaget med 14,6 prosent.
Det er 12 år siden forrige gang de offisielle opplagstallene viste vekst for Amedias lokalaviser. Framgangen konsernets lokalaviser har skyldes først og fremst en kraftig vekst i digitale abonnement sammenlignet med 2015.
De offisielle opplagstallene viser hvor mange betalende kunder avisene i gjennomsnitt har hatt det siste året, enten som abonnenter eller som løssalgslesere. Samlet går det norske avisopplaget også i 2016 noe tilbake, men tilbakegangen er mindre enn på mange år.
De 48 lokalavisene til Amedia som kan vise til plusstall i 2016, utgjør et klart flertall av avisene med vekst i 2016.
«Framgangen er et resultat av endret strategisk fokus i Amedia hvor hovedfokus er en bevisst satsing på god og relevant lokaljournalistikk. Vi arbeider systematisk med å levere attraktivt lokalt innhold i alle våre lokalaviser. Det er dyktige og engasjerte medarbeidere i redaksjoner over hele landet som skaper det unike innholdet som resulterer i en kraftig abonnementsvekst», sier konsernsjef Are Stokstad i en kommentar.
Opplagstallene bekrefter den kraftige kundeveksten Amedia har rapportert det siste året. Salget av digitale abonnementsløsninger har forsterket seg gjennom hele 2016. Målt i antall faktiske betalende kunder ved henholdsvis inngangen og utgangen av 2016, er veksten for Amedia-avisene sterkere enn det de offisielle gjennomsnittstallene for antall helårskunder gir uttrykk for. Ved inngangen til 2017 hadde Amedia-avisene nær 29.000 eller 6,5 prosent flere kunder enn ett år tidligere. I januar var hele 25 prosent, eller 121.000, kunder heldigitale abonnementer.
Fredriksstad Blad er den Amedia-avisen med sterkest nominell vekst i 2016, med en framgang på 2.282 eksemplarer, fulgt av Nordlys med en økning på 1.389, Drammens Tidende med 997 og Romerikes Blad som øker med 933.
Målt i prosentvis framgang er veksten størst i Vestby Avis med 29,1 prosent. Fredriksstad Blad øker med 14,6 prosent, mens Røyken og Hurums Avis noterer en framgang på 13,5 prosent.
«Amedia har satt en ny standard for abonnementssalg og digital innholdsstrategi. Vi har etablert en bærekraftig forretningsmodell der vi setter journalistikken i fokus. Forståelse for lesernes behov og utviklingen av innholdet i tråd med dette er avgjørende for å sikre lokalavisenes framtidige posisjon og rolle som lesernes førstevalg for digitalt innhold,» sier Stokstad.
Amedias strategi handler både om å gi et attraktivt digitalt innhold hele døgnet og fortsatt utvikling av solide papiraviser. Høy digital rekkevidde sørger for at stadig flere eksponeres for Amedia-avisenes unike innhold.
Are Stokstad poengterer at strategien med å øke antall betalende kunder og aktive digitale lesere, er avgjørende for å lykkes også i annonsemarkedet framover. Annonsørene etterspør mer skreddersydde løsninger, som det vil være mulig å tilby dem som følge av kundeveksten og sterk økning i lesingen i innlogget tilstand.
«Resultatet er at våre lokalaviser blir mer relevante og bygger sterkere relasjoner til både lesere og annonsører,» sier Stokstad.
Fredriksstad Blad topper listen over antall nye abonnenter, og ansvarlig redaktør René Svendsen beskriver suksessen på denne måten: «Det er fantastisk motiverende for alle oss i Fredriksstad Blad å oppleve den store betalingsviljen det er lokalt for ekte og engasjerende nyheter. Etter 20 år med digital prøving og feiling, så ser vi nå en bærende redaksjonell forretningsmodell på den andre siden av den digitale transformasjonen.»
Vestby Avis er den avisen med størst prosentvis framgang. Redaktør Mattias Mellquist forklarer suksessen på følgende måte: «Vi har endret oss fra å være aktuell med en papiravis én gang i uka til å bli en dagsaktuell avis på nett. Siden vi innførte betalingsløsning på nett, har vi hatt en digital først-strategi som har gjort oss mer attraktive for langt flere – og yngre – lesere. Årsaken til det gode resultatet er solid innsats fra egen redaksjon, redaksjonelt samarbeid med andre Amedia-aviser, samt god støtte fra konsernet til kampanjer og utviklingen av vårt innhold».
Kontakter
Stig FinsloDirektør for utgiverspørsmål og samfunnskontakt
Tel:971 71 723stig.finslo@amedia.noAre StokstadKonsernsjef
Tel:911 91 175Bilder

Dokumenter
Om Amedia
Amedia er et ledende skandinavisk mediekonsern med en sterk tilstedeværelse i Norge, Danmark og Sverige. Amedia er et upolitisk selskap med dype historiske røtter, eid av Amediastiftelsen. Vi forvalter et unikt geografisk, historisk-politisk og språklig mediemangfold.
Amedias vil sikre et levende demokrati i alle samfunn der vi er representert. Gjennom våre aviser er vi garantisten for faktasjekket, sannhetssøkende og balansert journalistikk.
Våre aviser er til stede i folks liv, bidrar til at de blir sett og hørt, og hjelper dem med å forstå verden de lever i, slik at de kan ta informerte valg. Vi fyller vårt samfunnsoppdrag ved å være og forbli førstevalget for våre lesere og annonsører.
Vårt redaksjonelle nettverk omfatter nesten 200 avistitler i Norge, Danmark og Sverige, gjennom heleid og deleid virksomhet og gjennom partnerskap.
Amedia er Norges største utgiver av redaktørstyrte medier, og eier 107 avistitler og har 20 partneraviser i Norge. Vi har nesten 1 400 redaksjonelle medarbeidere som løpende holder to millioner lesere oppdatert med nyheter, nytte, debatt og underholdning hver dag.
I Danmark eier Amedia det ledende danske mediekonsernet Berlingske Media som utgir de nasjonale avisene Berlingske, B.T., Weekendavisen og Euroinvestor.
I Sverige eier Amedia Bonnier News Local sammen med Bonnier News og lokalavisselskapet Gota Media, og har en eierandel på 20 prosent i selskapet Bonnier News Local, som gir ut 65 aviser i Sverige, inngikk våren 2025 partnerskap og krysseierskap med det lokale aviskonsernet NWT Media.
Følg pressemeldinger fra Amedia
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Amedia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Amedia
Edvard Muli Langen blir redaktør i Lierposten11.7.2025 13:32:59 CEST | Pressemelding
Edvard Muli Langen er ansatt som ansvarlig redaktør og daglig leder i Lierposten. Fra før har han tilsvarende rolle i Eikerbladet, Sande Avis og Svelviksposten, og blir dermed ansvarlig for alle de fire lokalavisene Amedia eier i Drammensområdet.
Amedia blir medeier i Slipper3.7.2025 10:00:50 CEST | Pressemelding
Amedia kjøper seg inn i det norske teknologiselskapet Slipper, som har utviklet en app for automatisk sammenligning og bytte av strømavtaler.
Kristine Bentestuen Ludvigsen blir ny redaktør i Hadeland27.6.2025 11:56:06 CEST | Pressemelding
Kristine Bentestuen Ludvigsen (33) er ansatt som ansvarlig redaktør og daglig leder i avisa Hadeland på Gran. Hun har vært konstituert i stillingen siden februar, og tiltrer nå permanent.
Vekst for Amedia i 202425.6.2025 12:00:04 CEST | Pressemelding
Amedia leverte i 2024 et brutto driftsresultat (EBITDA) på 390 millioner kroner, opp fra 287 millioner kroner i 2023. Resultatveksten var drevet av flere abonnenter, økte digitale abonnementsinntekter og kostnadsbesparelser etter strukturelle tilpasninger i papirverdikjeden.
400.000 unge får nå fri tilgang til Amedias aviser23.6.2025 08:30:33 CEST | Pressemelding
Fra mandag 23. juni åpner Amedia over 120 norske aviser for alle mellom 15 og 20 år. Nå kan unge over hele landet lese lokale og nasjonale nyheter digitalt – helt gratis.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom