TV 2 vinner i januar og februar

TV 2 fortsetter veksten inn i 2017 med en formidabel samlet vekst for januar og februar. Hovedkanalen fikk en andel på 22,6 prosent i den kommersielle målgruppen 20-49 år, en vekst på hele 5,1 prosentpoeng, mens andelen blant alle tv-seerne (P12+) endte på 20,2 prosent, en vekst på 3,9 prosentpoeng. TV 2s reklamekanaler fikk samlet en andel på 30,6 prosent (P20-49) som er en fremgang på hele 5,1 prosentpoeng. Blant alle tv-seerne økte TV 2s reklamekanaler med 4,1 prosentpoeng.
– Vi er selvsagt veldig glade for at seerne setter pris på satsningen på norsk innhold. Farmen kjendis har vært et eventyr i seg selv, men også flere av våre andre underholdningsprogrammer opplever vekst i starten av året, sier TV 2-sjef Olav T. Sandnes.
I februar isolert fikk TV 2 en andel på 21,3 prosent i den kommersielle målgruppen 20-49 år, en vekst på 2 prosentpoeng. Blant alle tv-seerne fikk TV 2 en andel på 18,5 prosent, en vekst på 0,4 prosentpoeng. For TV 2s reklamekanaler samlet er veksten på 1,9 prosentpoeng i den kommersielle målgruppen 20-49 år og 0,1 prosentpoeng i aldersgruppen P12+.
– I tillegg er det gledelig at 21 Nyhetene vokser i et utfordrende marked. Det viser også effekten av allmennkringkasting, ved at seerne samles foran programmer som Farmen kjendis og blir med videre inn i nyhetssendingen. Under finalen som samlet 1,5 millioner nordmenn fikk også en million nordmenn med seg 21 Nyhetene. Når vi styrker oss i markedet betyr det at flere seere får med seg viktig nyhets- og aktualitetsinnhold, de kanskje ikke ville oppsøkt uten de øvrige programmene våre, sier Sandnes.
Sammenlignet med forrige gang NRK sendte VM i 2015 er veksten formidabel. Den gang hadde TV 2 en andel i den kommersielle målgruppen på 16,8 prosent mot 21,3 prosent i år.
– Nå ser vi frem i mot å presentere nye og spennende programmer på TV 2 utover våren, sier Olav T. Sandnes.
TV-andelene for januar og februar samlet:
Den kommersielle målgruppen 20-49 år:
TV 2: 22,6% (+5,1)
TV 2 Zebra: 2,5% (+0,3)
TV 2 Nyhetskanalen: 1,7% (-0,1)
TV 2 Livsstil: 1,8% (-0,3)
TV 2 Humor: 1,5% (+0,2)
TV 2 Sportskanalen: 0,6% (+-0)
TV 2 reklame-TV: 30,6% (+5,1)
TV 2 Sport Premium: 1,7% (+0,1)
TV 2 samlet: 32,4% (+5,3)
Aldersgruppen 12+:
TV 2: 20,2% (+3,9)
TV 2 Zebra: 1,9% (+0,3)
TV 2 Nyhetskanalen: 2,3% (+-0)
TV 2 Livsstil: 1,2% (-0,3)
TV 2 Humor: 0,7% (+-0)
TV 2 Sportskanalen: 0,6% (+0,1)
TV 2 reklame-TV: 26,9% (+4,1)
TV 2 Sport Premium: 0,9% (-0,1)
TV 2 samlet: 27,8% (+4,0)
TV-andelene i februar:
Den kommersielle målgruppen 20-49 år:
TV 2: 21,3% (+2,0)
TV 2 Zebra: 2,8% (+0,5)
TV 2 Nyhetskanalen: 1,6% (-0,2)
TV 2 Livsstil: 1,8% (-0,3)
TV 2 Humor: 1,5% (+0,1)
TV 2 Sportskanalen: 0,5% (-0,1)
TV 2 reklame-TV: 29,4% (+1,9)
TV 2 Sport Premium: 1,4% (-0,3)
TV 2 samlet: 30,8% (+1,7)
Aldersgruppen 12+:
TV 2: 18,5% (+0,4)
TV 2 Zebra: 2,1% (+0,3)
TV 2 Nyhetskanalen: 2,2% (-0,2)
TV 2 Livsstil: 1,2% (-0,3)
TV 2 Humor: 0,7% (+-0)
TV 2 Sportskanalen: 0,4% (-0,1)
TV 2 reklame-TV: 25,1% (+0,1)
TV 2 Sport Premium: 0,8% (-0,3)
TV 2 samlet: 25,9% (-0,2)
Kontakter
Jan-Petter DahlKommunikasjonssjef i TV 2. Kontaktperson for spørsmål om seertall for TV 2-kanalene.
Tel:928 60 363jan-petter.dahl@tv2.noBilder


Om TV 2
Vi er TV 2
Vi er TV 2, et redaktørstyrt mediehus og Norges eneste kommersielle allmennkringkaster. Vi skaper og formidler historier som gjør nyheter, sport og underholdning tilgjengelig for folk – uansett når, hvor og hvordan de måtte ønske. Gjennom en rekke ulike TV-kanaler, strømmetjenesten TV 2 Play og nyhetsnettstedet TV2.no tilbyr vi et bredt spekter av innhold som spenner fra lett underholdning til undersøkende journalistikk.
TV 2 er en del av Egmont, som er et av Nordens største mediekonsern med over 6000 ansatte og aktivitet i 30 land. TV 2s eier Egmont er en stiftelse, som årlig deler ut over 100 millioner kroner til et bedre liv for barn og unge.
Følg pressemeldinger fra TV 2
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra TV 2 på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra TV 2
Unikt eksperiment i ny TV 2-dokumentarserie11.6.2025 13:00:00 CEST | Pressemelding
I dokumentarserien «Skolebytte» danner 12 niendeklassinger fra Uranienborg skole på Oslo vest og 12 niendeklassinger fra Bjøråsen skole på Oslo øst en ny klasse. Programledere for dokumentarserien er Janne Amble og Kadafi Zaman.
Klare for fotballfest på TV 2 og NRK11.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Sommerens store fotballhøydepunkt får du på TV 2 og NRK. Norge har fått en drømmetrekning i forkant av årets EM. 2. juli braker det løs på TV 2 når kvinnelandslaget møter vertslandet i åpningskampen.
Her er deltakerne i høstens sesong av «Forræder»9.6.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Den femte sesongen av underholdningssuksessen «Forræder» får premiere denne høsten. 23 nye deltakere skal sjekke inn på Midtåsen i Sandefjord og spille et krevende sosialt spill - ledet av spillmester Mads Hansen.
Her skal «Vokteren» spilles inn5.6.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Den majestetiske fjelltoppen Kolåstinden (1432 moh.), også kalt «kongen av Sunnmørsalpene», er målet for deltakerne i sesong 2 av «Vokteren».
12 nye elever er klare for «Kokkeskolen»26.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Det forventes et høyt nivå når tolv nye elever starter et nytt semester på «Kokkeskolen med Truls og Hellstrøm». Anne Lindmo, Terje Sporsem, Thomas Numme, Benedicte Adrian og Cecilie Skog er blant de nye elevene som skal imponere i den tredje sesongen - som får premiere på TV 2 denne høsten.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom