Deli de Luca: Først ute med veganburger

- Vegantrenden er sterkt økende i Norge. Derfor tilbyr vi, som første landsdekkende kjede, et skikkelig juicy og smakfullt vegan-alternativ til den tradisjonelle hamburgeren. Allerede flere uker før lansering, var burgeren vår en stor snakkis i sosiale medier, sier Anne-Katrine Aa, kategorisjef mat i Deli de Luca og Tiger.
Veganburgeren, som fås kjøpt fra 27. februar kl. 18.00 i hele 93 Deli de Luca-butikker, består av en burgerpuck laget av hveteprotein og et hamburgerbrød uten melk, smør og egg. Tilbehøret består av salat, rødløk, syltet agurk, soyamelk-basert majones, BBQ-saus uten honning og skivet cheddar-style; et melkefritt alternativ til ost.
- Det har vært viktig for oss å utvikle en burger som i smak og konsistens likner på vanlig hamburger. Den skal falle i smak hos dem som liker kjøtt, men som av andre grunner har kuttet ut eller kuttet ned på sitt kjøttforbruk, sier Aa, og legger til at Deli de Luca fra før av har flere veganprodukter; som vårruller, salater og Lenny & Larry-cookies.
Sterk trend
- Fra å være en liten gruppe som unngår råvarer fra dyreriket av etiske grunner, har vi i Norge fått en stor konsumentgruppe som ønsker å kutte ned på forbruket av produkter fra dyreriket av helse- og/eller miljøhensyn. Dette gjør at etterspørsel etter veganprodukter øker betydelig, og økningen ser ikke til å flate ut, sier Sally Renshaw i Vegan Norway. Hun er selv veganer og har i fem år fulgt vegantrenden i Norge på nært hold, blant annet ved administrere en app med oversikt over alle vegan-tilbudene i Norge.
- Vi er stolte av å være den første store kjeden som går inn med en 100% grønn veganburger i alle våre butikker. Vi har som mål å ha det beste utvalget til folk på farten, da må vi også tilby gode matopplevelser til veganere og vegetarianere. Vi har stor tro på vår veganburger, rett og slett fordi den smaker veldig godt, sier Aa.
Forskjellen på veganere og vegetarianere
Usikker på definisjonene? Vegetarianere spiser ikke kjøtt, kylling eller sjømat, mens veganere kutter ut alle produkter som inneholder råvarer fra dyreriket, slik som meieriprodukter, egg og honning, men også gelatin og stabilisatorer.
Kontakter
Nina Horn Hynne, NorgesGruppen, tlf 934 44 213
Bilder
Om NorgesGruppen
Våre kjedekonsepter står på hver dag for å gjøre morgendagens handel billigere og bedre, inspirere til gode matopplevelser, og bidra til grønne og sunne valgmuligheter.
NorgesGruppen gir forbrukerne valgfrihet gjennom supermarkeder, distriktsbutikker og lavprisbutikker. I tillegg tilbyr MENY, SPAR og Joker netthandel. NorgesGruppen gir konkurransedyktige betingelser og sterke kjedekonsepter til kjøpmenn. Effektiv varelevering og et godt vareutvalg fra ASKO sikrer kjøpmenn over hele landet et godt driftsgrunnlag. NorgesGruppen sysselsetter over 27 000 medarbeidere i egeneid virksomhet og mer enn 40 000 totalt når ansatte i kjøpmannseide butikker inkluderes. Nøkkelverdiene til NorgesGruppen er ansvarlig, samarbeidsorientert og kundeorientert. Selskapet opererer i Skandinavia med hovedfokus i Norge.
Varene folk vil ha
NorgesGruppen fylte 20 år i 2020, men bygger på 150 års erfaring som grossist og detaljist. I dag er kjernevirksomheten engros- og detaljvirksomhet innenfor daglige forbruksvarer. Alle ledd i verdikjeden – fra innkjøp og produksjon, via distribusjon, til handlekurv – jobber mot ett og samme mål: å imøtekomme kundenes behov.
Leverer effektivt til alle deler av landet
NorgesGruppen har 1200 samarbeidspartnere som spenner fra store merkevareleverandører til små produsenter av lokalmat. Mangfoldet av leverandører gjør at vi kan tilby noe for enhver smak. Egne merkevarer fra selskapene UNIL, Joh Kaffe, Matbørsen og Bakehuset gjør vareutvalget i våre butikker unikt.
Til butikker for alle, der folk bor
NorgesGruppen har butikker for alle behov, enten det er lave priser, kvalitetsprodukter, raske løsninger eller inspirasjon til store matopplevelser. Vi har lavpriskjeden KIWI, supermarkedkjedene MENY og SPAR, og nærbutikkjeden Joker. Over halvparten av butikkene er eid av selvstendige kjøpmenn, og vi er tilstede
med butikker i 88 prosent av landets kommuner.
Følg pressemeldinger fra NorgesGruppen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen
Lavere kostnader vil gi lavere pris for forbrukeren23.5.2025 14:27:25 CEST | Pressemelding
Konsernsjef Runar Hollevik i NorgesGruppen har i dag hatt et møte med statsminister Jonas Gahr Støre og næringsminister Cecilie Myrseth om konkurransesituasjonen i dagligvarebransjen. I møtet forklarte NorgesGruppen hvordan de økte kostnadene i hele verdikjeden har bidratt til de økte prisene og hvordan selskapet jobber for å holde prisene nede.
NorgesGruppen gir prisgaranti ved redusert matmoms19.5.2025 10:17:38 CEST | Pressemelding
15. mai la regjeringen frem sitt forslag til alternativt statsbudsjett for 2025. Nå skal dette behandles i Stortinget. I denne debatten er det nå kommet forslag om å redusere matmomsen. Nå kommer NorgesGruppen med prisgaranti.
KIWI kutter prisene på alt alkoholfritt øl – igjen22.4.2025 15:59:06 CEST | Pressemelding
Sist KIWI kuttet prisene på alkoholfritt øl, økte salget med 135 prosent. Nå gjentas suksessen, og kjeden kutter prisene med minst 30 prosent på alt alkoholfritt øl. Priskuttet varer ut festmåneden mai.
Priskrig på frukt og grønt gir salgsboom10.4.2025 14:48:23 CEST | Pressemelding
Etter tre uker med dobbel bonus og kraftige priskutt hos KIWI, har kundene kjøpt 20 prosent mer frukt og grønt. – En seier for folkehelsa, sier KIWI-sjef Vegard Kjuus.
Prisdryss til NorgesGruppens leverandører10.4.2025 11:16:13 CEST | Pressemelding
På et stort arrangement for NorgesGruppens leverandører på Vippa i Oslo i går kveld ble prisen for årets leverandør, årets nyhet, årets KAM og årets entreprenør delt ut. Her er vinnerne:
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom