NorgesGruppen sier nei til mikroplast

NorgesGruppen har i dag ingen produkter med mikroplast. Dette gjelder både produkter fra merkevareleverandører og egne merkevarer.
Det er estimert at vi i Norge har utslipp av mikroplast på ca. 8000 tonn årlig. Plastbiter som er mindre enn fem millimeter regnes som mikroplast.
– Mikroplast er et miljøproblem og NorgesGruppen skal ikke ha varer i sortiment som inneholder mikroplast, sier Bjart Thorkil Pedersen, fagsjef bærekraftig handel i NorgesGruppen.
Miljødirektoratet peker særlig på kosmetikk og tannkrem som varegrupper hvor forbrukerne kan gjøre en forskjell.
– NorgesGruppen har jobbet over tid med å fase ut produkter med mikroplast innen hygieneprodukter og vaskemidler. Mikroplast kan typisk forekomme i tannkrem, såpe, skurekrem, hårprodukter og ansiktsskrubb, men ikke lenger i våre butikker sier Pedersen.
– Problemene knyttet til mikroplast har vært på dagsorden en god stund i bransjen. Vi har hatt et godt samarbeid med leverandørene for å finne gode løsninger. Selv om utfordringer knyttet til mikroplast ikke lenger er like store i vår bransje, er vi glade for at vi kan være tydelige på at vi ikke skal ha mikroplast i våre butikker, ikke minst fordi vi ser at enkelte forbrukere er usikre, sier Pedersen.
– Det er et økende fokus på plastforsøpling generelt, en utfordring NorgesGruppen tar på alvor. I arbeidet for å erstatte plast som lett havner i naturen, som for eksempel Q-tips, gikk NorgesGruppen i 2016 over fra plastpinner til papirpinner, sier Pedersen.
Fakta mikroplast:
- I Norge slipper vi ut ca. 8000 tonn mikroplast årlig (Tallet inkluderer ikke mikroplasten som blir til når marin forsøpling brytes ned og deles opp i havet)
- Mikroplast merkes ofte i ingrediensliste som Polyethylene (PE), Polyethylene terephthalate (PET), Polypropylene (PP) eller Polymethyl methacrylate (PMMA)
- Mikroplast (mikroskopiske plastkuler) finnes i en rekke hygieneprodukter og vaskemidler.
- Mikroplast vaskes ut gjennom avløp og forurenser havet, brytes langsomt ned og tas opp i sjødyr.
- Man tilsetter mikroplast i tannkrem og kremer for å få frem en slipeeffekt.
- Både knuste olivenstener, granulert sukker og salt kan brukes for å erstatte mikroplast i hudpleieprodukter.
Kontakter
Bjart Thorkil Pedersen, fagsjef bærekraftig handel i NorgesGruppen, tlf 932 51 039
Bilder


Om NorgesGruppen
Våre kjedekonsepter står på hver dag for å gjøre morgendagens handel billigere og bedre, inspirere til gode matopplevelser, og bidra til grønne og sunne valgmuligheter.
NorgesGruppen gir forbrukerne valgfrihet gjennom supermarkeder, distriktsbutikker og lavprisbutikker. I tillegg tilbyr MENY, SPAR og Joker netthandel. NorgesGruppen gir konkurransedyktige betingelser og sterke kjedekonsepter til kjøpmenn. Effektiv varelevering og et godt vareutvalg fra ASKO sikrer kjøpmenn over hele landet et godt driftsgrunnlag. NorgesGruppen sysselsetter over 27 000 medarbeidere i egeneid virksomhet og mer enn 40 000 totalt når ansatte i kjøpmannseide butikker inkluderes. Nøkkelverdiene til NorgesGruppen er ansvarlig, samarbeidsorientert og kundeorientert. Selskapet opererer i Skandinavia med hovedfokus i Norge.
Varene folk vil ha
NorgesGruppen fylte 20 år i 2020, men bygger på 150 års erfaring som grossist og detaljist. I dag er kjernevirksomheten engros- og detaljvirksomhet innenfor daglige forbruksvarer. Alle ledd i verdikjeden – fra innkjøp og produksjon, via distribusjon, til handlekurv – jobber mot ett og samme mål: å imøtekomme kundenes behov.
Leverer effektivt til alle deler av landet
NorgesGruppen har 1200 samarbeidspartnere som spenner fra store merkevareleverandører til små produsenter av lokalmat. Mangfoldet av leverandører gjør at vi kan tilby noe for enhver smak. Egne merkevarer fra selskapene UNIL, Joh Kaffe, Matbørsen og Bakehuset gjør vareutvalget i våre butikker unikt.
Til butikker for alle, der folk bor
NorgesGruppen har butikker for alle behov, enten det er lave priser, kvalitetsprodukter, raske løsninger eller inspirasjon til store matopplevelser. Vi har lavpriskjeden KIWI, supermarkedkjedene MENY og SPAR, og nærbutikkjeden Joker. Over halvparten av butikkene er eid av selvstendige kjøpmenn, og vi er tilstede
med butikker i 88 prosent av landets kommuner.
Følg pressemeldinger fra NorgesGruppen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen
KIWI kutter prisene på alt alkoholfritt øl – igjen22.4.2025 15:59:06 CEST | Pressemelding
Sist KIWI kuttet prisene på alkoholfritt øl, økte salget med 135 prosent. Nå gjentas suksessen, og kjeden kutter prisene med minst 30 prosent på alt alkoholfritt øl. Priskuttet varer ut festmåneden mai.
Priskrig på frukt og grønt gir salgsboom10.4.2025 14:48:23 CEST | Pressemelding
Etter tre uker med dobbel bonus og kraftige priskutt hos KIWI, har kundene kjøpt 20 prosent mer frukt og grønt. – En seier for folkehelsa, sier KIWI-sjef Vegard Kjuus.
Prisdryss til NorgesGruppens leverandører10.4.2025 11:16:13 CEST | Pressemelding
På et stort arrangement for NorgesGruppens leverandører på Vippa i Oslo i går kveld ble prisen for årets leverandør, årets nyhet, årets KAM og årets entreprenør delt ut. Her er vinnerne:
NorgesGruppen Servicehandel og Certas inngår ny samarbeidsavtale28.3.2025 08:56:15 CET | Pressemelding
NorgesGruppen Servicehandel og Certas, et DCC Energy-selskap, skal samarbeide i 10 nye år om å drive butikk og bilvask på Essos energistasjoner over hele Norge. Den nye avtalen betyr fullt fokus på å videreutvikle matkonseptene og bilvasktilbudet på over hundre stasjoner.
NorgesGruppen kjøper seg opp i Kaffebrenneriet26.3.2025 14:00:00 CET | Pressemelding
NorgesGruppen og Kaffebrenneriet har samarbeidet og delt eierskap i nesten 30 år. Når gründerne nå ønsker å selge seg ned er det naturlig for NorgesGruppen å kjøpe seg opp i kaffebarkjeden.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom