Åtte av ti nordmenn spiser julegrøt i desember

De unge spiser mest grøt før jul. Ikke minst i førjulstiden og på lille julaften elsker vi å spise julegrøt, og her er faktisk den yngre generasjon enda større grøtelskere enn de godt voksne: Hele 7 av 10 unge mellom 18 og 29 år spiser grøt før jul, mens bare halvparten av de over 50 gjør det.
Det ser ut til å være en trend at vi starter julen tidligere nå enn før. Den gang pyntet vi og laget grøt rett før julaften, og deretter varte julen «helt til påske». Nå julepynter vi gjerne allerede fra 1. desember, og det er vanlig med førjulsgrøt og nye grøttradisjoner – også for unge voksne.
– Det er store forskjeller på hvor i landet vi spiser mest grøt. Nesten halvparten av vestlendingene (48 %) spiser julegrøt på selveste julaften, mot under hver femte (18 %) nordlending, sier Ida Berg Hauge, daglig leder i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no).
Julegrøt og tradisjoner
Tradisjonen startet i det små da risgrynet kom til Norge på 1300-tallet, men folk flest begynte først å spise julegrøt rundt midten av 1800-tallet. Men eldre dagboksnotater viser at julegrøten var et velkjent fenomen blant bergenserne så tidlig som omkring år 1800.
I gamle dager var det vanlig å sette ut grøt til fjøsnissen på gårder i hele landet. Dette ble gjort for å blidgjøre nissen slik at han ikke fant på ugagn. Nå til dags er ikke dette lenger så vanlig.
Tradisjonen med å gjemme en skåldet mandel i grøten har også eksistert i lang tid. Den heldige som får mandelen, vinner gjerne en marsipangris eller en annen liten gave. Geir Thomas Risåsen, som er julekonservator ved Norsk Folkemuseum, kan fortelle at mandel i julegrøten er en skikk som praktiseres i alle de tre nordiske kongehusene.
– Besøker du en av de trenordiske kongefamiliene julaften formiddag vil du bli servert julegrøt med mandel, og den som finner mandelen får en liten gave, akkurat som hos oss andre, kan Risåsen fortelle.
Skikken skal ha oppstått som følge av en gammel lek der en bønne ble gjemt i en pudding. Den som fant bønnen, ble «kong bønne» og fikk lov å finne opp navn på de andre. Denne skikken oppsto på 1500-tallet, og den tradisjonelle mandelen i grøten er nå utbredt i hele Norden.
Full grøtstopp fra første juledag
Men når vi kommer til 1. og 2. juledag, er det stopp, viser tallene fra undersøkelsen. Da tyder tallene på at vi er lei av julegrøten for denne gang: bare 3 % oppgir at de spiser julegrøt disse dagene. Deretter ryddes julen raskt ut, ofte allerede før nyttår.
Landsrepresentativ undersøkelse på 1000 intervjuer gjennomført på web i uke 48 av Norstat på oppdrag av Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no).
Her finner du tips og inspirasjon til jul: http://www.melk.no/jul/
Fakta
- 8 av 10 nordmenn lager julegrøt i desember
- Halvparten av vestlendingene (49 %) spiser julegrøt på selve julaften, mot under hver femte
(18 %) nordlending. - Favorittdesserten vår er fortsatt riskrem. Mer enn fire av ti (43 %) foretrekker denne desserten til jul.
- Multekrem er en god nummer 2 som hver femte nordmann liker best (20 %).
- Risgrynet kom til Norge på 1300-tallet, men folk flest begynte først å spise julegrøt på midten av 1800-tallet.
Nøkkelord
Kontakter
Ida Berg HaugeDaglig leder
Tel:915 78 410 / 23 30 20 12Ane Køber GuldvikKommunikasjonssjef
Tel:415 06 828ane@melk.noTerese Glemminge ArnesenErnærings- og kommunikasjonsrådgiver
Tel:951 95 129terese@melk.noBilder



Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vår oppgave er å øke kunnskapen om disse matvarene basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Smør og helmelk i vinden: Norske forbrukere søker ekte smak30.4.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
Nordmenn vender seg mot mer naturlige råvarer: Salget av smør økte med 5,8 % i første kvartal 2025 sammenlignet med samme periode året før, viser nye tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Helmelk følger samme trend med en økning på 4,5 %. Økningen peker mot en bredere bevegelse der flere ønsker mat laget fra bunnen av – basert på rene og tradisjonelle ingredienser.
Lag påskens beste vafler – og unngå matsvinn14.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Nystekte vafler bidrar til hyggelig påskestemning – enten du er på fjellet, ved sjøen, i byen eller bare vil gjøre noe koselig sammen med familie og venner. Og når ferien går mot slutten og det fortsatt står melk, yoghurt eller rømme igjen i kjøleskapet, er vaffelrøra en enkel og smakfull redning.
Yoghurt naturell i vinden: Opp 40 % siden 202010.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Yoghurt naturell vokser kraftig i popularitet. Nye tall fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter viser at salget har økt med 40 prosent siden 2020. Bare det siste året steg volumet med 17 prosent. I 2024 ble det solgt over 13 700 tonn yoghurt naturell i Norge.
Melk med smak tar av – 37 % økning siden 202021.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Nordmenn elsker melk med smak! Salget har økt med 37 % på fire år, ifølge Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Den tradisjonelle sjokolademelken er fortsatt den store favoritten, men bransjen har vært rask til å følge nye trender og skape flere smakfulle alternativer.
Brunosten er tilbake – flere får smaken på nasjonalosten7.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Etter flere år med nedgang gjør brunosten comeback. Tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) viser at salget har økt med 9,2 % de siste to årene. Nasjonalosten er igjen en favoritt på nordmenns brødskiver.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom