Opplysningskontoret for Meieriprodukter

Suksessen ekstra lett melk fyller 15 år

Del
I år er det 15 år siden ekstra lett melk så dagens lys. Melken har vært en suksess siden den ble lansert i 2000, og er i dag den eneste melkevarianten som øker i salg.

Ekstra lett melk ble lansert i 2000 og har siden da hatt en stor vekst hvert år. Bare de siste 5 årene har veksten vært på nesten 40 %. Hver nordmann drikker noe under 80 liter vanlig hvit melk i året, og inntaket av melk har gått jevnt nedover siden begynnelsen av 1980-tallet. Det gjelder både helmelk, lettmelk og skummet melk. Unntaket er ekstra lett melk.

Årsaken til suksessen

Fettprosenten i ekstra lett melk er lav, men fortsatt høy nok til at smak og konsistens ligner melk med høyere fettinnhold som mange har vært vant til. Ekstra lett melk har lenge vært den eneste melken som inneholder vitamin D. Dette er trolig med på å forklare suksessen.

– En del nordmenn risikerer å få i seg for lite D-vitamin, og ekstra lett melk er et godt supplement til fisk, egg og tran som er de viktigste kildene til vitamin D i kostholdet, sier Ida Berg Hauge, daglig leder i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no).

Innholdet av vitaminer og mineraler er ellers det samme som for de andre melkevariantene. Ekstra lett melk er merket med Nøkkelhullet, som vil si at den tilfredsstiller kriteriene om et lavere innhold av fett, sukker og salt.

Den nye drikkemelken

Det er først i forbindelse med frokost, lunsj og kveldsmat vi drikker ekstra lett melk. Ekstra lett melk har blitt den nye drikkemelken og hele 2/3 drikkes. 14 % brukes på frokostblandingen.

Det er også forskjell på hvordan vi bruker de forskjellige variantene av melk. Ekstra lett melk og skummet melk er de variantene som i størst grad drikkes, mens helmelk og lettmelk gjerne brukes til matlaging og baking.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Last ned bilde
Utvikling i per capita melkeforbruk 2011-2014
Utvikling i per capita melkeforbruk 2011-2014
Last ned bilde

Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter

Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Borggt. 1
0650 Oslo

+47 23 30 20 10http://www.melk.no

Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vår oppgave er å øke kunnskapen om disse matvarene basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter

Smør og helmelk i vinden: Norske forbrukere søker ekte smak30.4.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding

Nordmenn vender seg mot mer naturlige råvarer: Salget av smør økte med 5,8 % i første kvartal 2025 sammenlignet med samme periode året før, viser nye tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Helmelk følger samme trend med en økning på 4,5 %. Økningen peker mot en bredere bevegelse der flere ønsker mat laget fra bunnen av – basert på rene og tradisjonelle ingredienser.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye