Suksessen ekstra lett melk fyller 15 år

Ekstra lett melk ble lansert i 2000 og har siden da hatt en stor vekst hvert år. Bare de siste 5 årene har veksten vært på nesten 40 %. Hver nordmann drikker noe under 80 liter vanlig hvit melk i året, og inntaket av melk har gått jevnt nedover siden begynnelsen av 1980-tallet. Det gjelder både helmelk, lettmelk og skummet melk. Unntaket er ekstra lett melk.
Årsaken til suksessen
Fettprosenten i ekstra lett melk er lav, men fortsatt høy nok til at smak og konsistens ligner melk med høyere fettinnhold som mange har vært vant til. Ekstra lett melk har lenge vært den eneste melken som inneholder vitamin D. Dette er trolig med på å forklare suksessen.
– En del nordmenn risikerer å få i seg for lite D-vitamin, og ekstra lett melk er et godt supplement til fisk, egg og tran som er de viktigste kildene til vitamin D i kostholdet, sier Ida Berg Hauge, daglig leder i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no).
Innholdet av vitaminer og mineraler er ellers det samme som for de andre melkevariantene. Ekstra lett melk er merket med Nøkkelhullet, som vil si at den tilfredsstiller kriteriene om et lavere innhold av fett, sukker og salt.
Den nye drikkemelken
Det er først i forbindelse med frokost, lunsj og kveldsmat vi drikker ekstra lett melk. Ekstra lett melk har blitt den nye drikkemelken og hele 2/3 drikkes. 14 % brukes på frokostblandingen.
Det er også forskjell på hvordan vi bruker de forskjellige variantene av melk. Ekstra lett melk og skummet melk er de variantene som i størst grad drikkes, mens helmelk og lettmelk gjerne brukes til matlaging og baking.
Nøkkelord
Kontakter
Ida Berg HaugeDaglig leder
Tel:915 78 410 / 23 30 20 12Ane Køber GuldvikKommunikasjonssjef
Tel:415 06 828ane@melk.noTerese Glemminge ArnesenErnærings- og kommunikasjonsrådgiver
Tel:951 95 129terese@melk.noBilder


Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vår oppgave er å øke kunnskapen om disse matvarene basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Verdens Melkedag: Melken gjør comeback som trygg motvekt30.5.2025 09:25:18 CEST | Pressemelding
Etter nesten femti år med jevn nedgang, er melken på vei oppover igjen. Nye tall viser at salget av helmelk og smaksatt melk øker – og at stadig flere nordmenn finner tilbake til det kjente og trygge. Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) ser en positiv utvikling i forkant av Verdens Melkedag 1. juni.
Proteinboom på norske kjøkken13.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Norske forbrukere fyller kjøleskapene med proteinrike meieriprodukter som aldri før. I første kvartal 2025 økte salget av cottage cheese med hele 40 %, kvarg med 36 % og naturell yoghurt med 24 %, viser ferske tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Smør og helmelk i vinden: Norske forbrukere søker ekte smak30.4.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
Nordmenn vender seg mot mer naturlige råvarer: Salget av smør økte med 5,8 % i første kvartal 2025 sammenlignet med samme periode året før, viser nye tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Helmelk følger samme trend med en økning på 4,5 %. Økningen peker mot en bredere bevegelse der flere ønsker mat laget fra bunnen av – basert på rene og tradisjonelle ingredienser.
Lag påskens beste vafler – og unngå matsvinn14.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Nystekte vafler bidrar til hyggelig påskestemning – enten du er på fjellet, ved sjøen, i byen eller bare vil gjøre noe koselig sammen med familie og venner. Og når ferien går mot slutten og det fortsatt står melk, yoghurt eller rømme igjen i kjøleskapet, er vaffelrøra en enkel og smakfull redning.
Yoghurt naturell i vinden: Opp 40 % siden 202010.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Yoghurt naturell vokser kraftig i popularitet. Nye tall fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter viser at salget har økt med 40 prosent siden 2020. Bare det siste året steg volumet med 17 prosent. I 2024 ble det solgt over 13 700 tonn yoghurt naturell i Norge.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom