140 millioner barn i verden drikker skolemelk

I 15 år har 30 land markert Verdens skolemelkdag den siste onsdagen i september. Dagen markeres for å sette fokus på skolemelkordningen, og for å fremheve betydningen av å innta et sunt og næringsrikt måltid i løpet av skoledagen.
Det er bred enighet i verden om at elever trenger skolemelk. Barn trenger et sunt og variert kosthold for å holde energien oppe gjennom hele skoledagen, for å konsentrere seg og lære bedre. For mange barn i Norge er matpausen på skolen synonymt med matpakke og skolemelk. Slik har det vært siden abonnementsordningen på skolemelk ble innført i 1971. Men det er ikke bare i Norge barn og unge nyter godt av å få næringsrik drikke midt på dagen. I noen land er skolemelken i seg selv grunn nok til at barna går mange kilometer for å komme på skolen.
– I mange deler av verden er melk en del av skolemåltidet, og spesielt viktig i fattige land hvor barna kanskje ikke får nok energi og næringsstoffer. Under slike omstendigheter er en velfungerende skolemelkordning ekstra viktig, sier Ida Berg Hauge, daglig leder i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no).
140 millioner barn over hele verden
En stor kartlegging av skolemelkordningen ble gjennomført i 57 land i 2013. Dette var et samarbeid mellom Food and Agricultural Oranization (FAO) og The International Dairy Federation (IDF). Denne viser at nesten 140 millioner barn over hele verden får tilbud om skolemelk. I USA og Kina er det hele 60 millioner barn som drikker melk på skolen.
Undersøkelsen viste også at 58 % av barna får gratis skolemelk, og dette er mer enn fordoblet siden forrige studie fra 1998. I 27 % av programmene er tilbudet subsidiert, mens 11 % finansieres fullt og helt av foreldrene.
– Det er flott at så mange barn får gratis skolemelk. Når skolemelken er gratis sikrer man at alle barn kan velge å drikke melk på skolen, uavhengig av foreldrenes økonomi. Dette er med på å viske ut sosiale forskjeller, mener Berg Hauge.
Gjennom Omsetningsavgiften for melk er skolemelken subsidiert også i Norge, men hoveddelen av kostnadene betales av foreldrene.
Godt etablert i Norge
Den internasjonale undersøkelsen viste at 70 % av alle landene som er med i studien har offisielle anbefalinger for skolemåltidet. Det gjelder også i Norge der Helsedirektoratet har utarbeidet Retningslinjer for skolemåltidet hvor melk anbefales som drikke til skolematen. Melk har vært en naturlig del av skolemåltidet siden 1930-tallet, og myndighetene fremhever hvor viktig sunn og næringsrik mat er for helse, trivsel og læring.
Tilnærmet alle grunnskoler i Norge får tilbud om å være med i skolemelkordningen. 36 % av alle elevene i grunnskolen er med i ordningen. På verdensbasis varierer oppslutningen fra svært lav til opp mot 100 %. Gjennomsnittet ligger på 54 %, så Norge ligger noe under gjennomsnittet.
Faktapunkter:
- FNs organisasjon for ernæring og landbruk (FAO) tok initiativ til denne markeringen av verdens skolemelkdag i år 2000 http://www.fao.org/economic/est/est-commodities/dairy/school-milk/16th-world-school-milk-day-wsmd/en/
- Ordningen eksisterer for å fremme melk og meieriprodukter som bidragsyter til god ernæringsstatus blant barn, for å fremme sunne matvaner og bekjempe underernæring.
- Sammen med FAO har The International Dairy Federation (IDF) for første gang siden 1998 gjort en stor undersøkelse om skolemelk som inkluderte 58 land.
- Undersøkelsen viste at 139 977 469 barn er med i en skolemelkordning. 57 % av disse får tilbud om melk minst 5 dager i uken.
- Undersøkelsen viste at 58 % av barna får gratis skolemelk, og dette er mer enn fordoblet siden forrige studie fra 1998.
- I 27 % av programmene er tilbudet subsidiert, mens 11 % finansieres fullt og helt av foreldrene.
- Undersøkelsen viste at 70 % av alle landene som er med i studien har offisielle anbefalinger for skolemåltidet.
Skolemelkordningen i Norge:
- Totalt drikkes det 12,5 millioner liter skolemelk, som utgjør ca. 1 dl melk per elev per dag i gjennomsnitt.
- 36 % av alle elevene i grunnskolen i Norge er med i ordningen. På verdensbasis ligger oppslutningen gjennomsnittlig på 54 %, så Norge ligger noe under gjennomsnittet.
- Etter hvert som elevene blir eldre faller flere fra ordningen. I ungdomsskolen er under 10 % av elevene med i skolemelkordningen.
- I Norge består sortimentet per i dag av fem ulike varianter skolemelk: lettmelk, ekstra lettmelk, ekstra lettmelk med mild kakaosmak, økologisk lettmelk med smak av bringebær og laktosefri lettmelk. Ikke alle skoler tilbyr alle variantene.
- 70% av salget i grunnskolen er vanlig hvit melk, 20 % er skolemelk tilsatt smak, resten er andre typer drikke som sjokolademelk, juice og iste.
Nøkkelord
Kontakter
Ida Berg HaugeDaglig leder
Tel:915 78 410 / 23 30 20 12Ane Køber GuldvikKommunikasjonssjef
Tel:415 06 828ane@melk.noTerese Glemminge ArnesenErnærings- og kommunikasjonsrådgiver
Tel:951 95 129terese@melk.noBilder


Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vår oppgave er å øke kunnskapen om disse matvarene basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Verdens Melkedag: Melken gjør comeback som trygg motvekt30.5.2025 09:25:18 CEST | Pressemelding
Etter nesten femti år med jevn nedgang, er melken på vei oppover igjen. Nye tall viser at salget av helmelk og smaksatt melk øker – og at stadig flere nordmenn finner tilbake til det kjente og trygge. Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) ser en positiv utvikling i forkant av Verdens Melkedag 1. juni.
Proteinboom på norske kjøkken13.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Norske forbrukere fyller kjøleskapene med proteinrike meieriprodukter som aldri før. I første kvartal 2025 økte salget av cottage cheese med hele 40 %, kvarg med 36 % og naturell yoghurt med 24 %, viser ferske tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Smør og helmelk i vinden: Norske forbrukere søker ekte smak30.4.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
Nordmenn vender seg mot mer naturlige råvarer: Salget av smør økte med 5,8 % i første kvartal 2025 sammenlignet med samme periode året før, viser nye tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Helmelk følger samme trend med en økning på 4,5 %. Økningen peker mot en bredere bevegelse der flere ønsker mat laget fra bunnen av – basert på rene og tradisjonelle ingredienser.
Lag påskens beste vafler – og unngå matsvinn14.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Nystekte vafler bidrar til hyggelig påskestemning – enten du er på fjellet, ved sjøen, i byen eller bare vil gjøre noe koselig sammen med familie og venner. Og når ferien går mot slutten og det fortsatt står melk, yoghurt eller rømme igjen i kjøleskapet, er vaffelrøra en enkel og smakfull redning.
Yoghurt naturell i vinden: Opp 40 % siden 202010.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Yoghurt naturell vokser kraftig i popularitet. Nye tall fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter viser at salget har økt med 40 prosent siden 2020. Bare det siste året steg volumet med 17 prosent. I 2024 ble det solgt over 13 700 tonn yoghurt naturell i Norge.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom