Skanska bygger Helgeland Sør

Kontraktsområdet som utgjør E6 Helgeland Sør er en veistrekning på totalt 132 km. Veistrekningen er dag preget av dårlig standard. Den er mange steder smal og har flere flaskehalser. Dette gir dårlig trafikksikkerhet, kraftig redusert kjørehastighet og ulemper for naboene til veien.
- Vi er veldig glad for at vi har fått lov til å ruste opp denne veistrekningen som på mange måter er selve livsnerven i denne landsdelen, forteller Ståle Rød, adm.dir. i Skanska Norge AS.
Den nye veien vil bidra til bedre fremkommelighet på Helgeland og mellom Helgeland og andre regioner. Den vil bidra til at alle brukere av veien kan reise både tryggere og mer komfortabelt. En tryggere vei vil gi færre drepte og alvorlig skadde; en mer komfortabel vei gir bedre rammevilkår for både næringsdrivende og lokalbefolkningen.
- Det er nettopp muligheten til å bruke vår erfaring og kompetanse til å gjøre en forskjell for samfunnet på Helgeland som trigger oss aller mest med dette prosjektet, forteller Ståle Rød.
Veiutviklingskontrakt med konkurransepreget dialog
Prosjektet E6 Helgeland Sør omfatter i alt syv parseller på en drøyt 13 mil lang strekning mellom Nord-Trøndelag grense og Korgen. Prosjektet gjennomføres som en veiutviklingskontrakt, som gir Skanska som entreprenør ansvaret for både prosjektering og bygging, samt drift av strekningen over en periode på 15 år. Til sammen skal det bygges 57,5 km ny vei.
- Den spesielle gjennomføringsmodellen gjør at vi har fått en enestående mulighet til å forstå hvilke krav og behov Statens Vegvesen har satt for dette prosjektet. Dialogfasen har vært meget godt gjennomført og vi føler virkelig at vi har fått mulighet til å komme med innspill og til å påvirke valg av løsninger, forteller Steinar Myhre, konserndirektør med ansvar for Skanskas anleggsvirksomhet i Norge.
Myhre trekker frem at driftsaspektet hele tiden har vært sentralt både i dialogen, utviklingen av tilbudet og prosjekteringen. – Det at man hele tiden fokuserer på driften av veien er kanskje det aller viktigste argumentet for valg av veiutviklingskontrakt som gjennomføringsmodell.
En ny standard for veiutbygging
Denne måten å gjennomføre samferdselsprosjekter på er en fremtidsrettet modell, og Skanska ser gjerne at veiutviklingskontrakt med konkurransepreget dialog i større grad brukes som gjennomføringsmodell i samferdselsutbyggingen i Norge.
– Vår visjon for Helgeland Sør er at prosjektet skal sette en ny standard for veiutbygging i Norge. Det skal bli et suksessprosjekt både for Statens Vegvesen, for Skanska og våre samarbeidspartnere, og sist men ikke minst; for lokalsamfunnet på Helgeland, brukerne av veien og naboene til prosjektet, forteller Ståle Rød.
Rundt regnet 200 personer fra Skanska og ca. 125 maskiner kommer til å bli engasjert i dette gigantprosjektet de neste tre til fire årene. Næringslivet på Helgeland vil selvsagt også merke effekten av prosjektet og Skanska vil i tiden fremover gå i dialog med en rekke lokale aktører både i forhold til forpleining, rigging underentrepriser og verkstedstjenester.
Prosjektet vil nå gå inn i en samhandlingsprosess hvor Skanska og Statens Vegvesen skal avklare en del detaljer i prosjektet. Det vil bli byggestart i midten av april og anleggsarbeidene vil pågå frem til sommeren 2021. Skanska skal imidlertid drifte veistrekningen i 15 år, så endelig overlevering skjer først sommeren 2032.
Kontakter
For ytterligere informasjon, kontakt:
Pål P. Syse, Kommunikasjonsdirektør Skanska Norge AS: 98 21 00 01
Steinar Myhre, Konserndirektør Anlegg Skanska Norge AS: 92 85 12 53
Bilder

Om Skanska Norge
Skanska er et av verdens ledende entreprenørkonsern med ekspertise innen bygg og anlegg, utvikling av kommersielle lokaler, boliger og prosjekter i offentlig-privat samarbeid. Norge er ett av ni hjemmemarkeder der Skanska har virksomhet.
Følg pressemeldinger fra Skanska Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Skanska Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Skanska Norge
Tore Tveit er ny konserndirektør for Teknologi, Innovasjon og Grønn Forretningsutvikling i Skanska Norge6.6.2025 08:30:00 CEST | Pressemelding
Tore Tveit har tiltrådt som konserndirektør for Teknologi, Innovasjon og Grønn Forretningsutvikling (TIGF) i Skanska Norge. Fra juni er han en del av konsernledelsen, og overtar ansvaret for et forretningsområde som er sentralt for hvordan Skanska skaper kundeverdi, styrker konkurransekraften og bidrar til en mer bærekraftig utvikling i bygg- og anleggsbransjen.
Ingeniørkunst på Skøyen: Fornebubanen og Skanska bygger nytt kollektivknutepunkt27.5.2025 14:42:13 CEST | Pressemelding
Fornebubanen og Skanska Norge AS har i dag signert kontrakt om bygging av Skøyen stasjon. Kontrakten har en estimert verdi på 1,658 milliarder kroner eks.mva.
Her signeres milliardkontrakt - del 120.5.2025 13:10:03 CEST | Pressemelding
Nå starter byggingen av ny E6 mellom Megården og Sommerset nord for Fauske i Nordland.
Skanska og Equinor inngår nok en kontrakt for CO2-lagringsprosjektet Northern Ligths13.5.2025 10:44:33 CEST | Pressemelding
Skanska har signert kontrakt med Equinor som teknisk service operatør, og fortsetter byggingen av Northern Lights, mottaksanlegget for CO2 ved Kollsnes i Øygarden utenfor Bergen. Den nye kontrakten har en verdi på 158 MNOK, og innebærer bygging av blant annet kai og fortøyningsfundamenter.
Skanska oppgraderer tilløpstunnel for Statkraft12.5.2025 11:35:00 CEST | Pressemelding
Skanska har signert kontrakt med Statkraft om utbedring og oppgradering av tunnelsystemet mellom Blåsjømagasinet og Saurdal kraftverk i Rogaland. Kontrakten har en verdi på 476 millioner kroner og inngår i ordrereserven for Norden i andre kvartal 2025.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom