Halden Arbeiderblad lanserer digital avis sju dager i uka

HA trykker nå hardere på den digitale gasspedalen. De redaksjonelle ressursene rettes tydelig inn mot nettavisa og mobilutgaven av ha-halden.no og den splitter nye digitale utgaven HA7. Hovedgrunnen til omleggingen er å møte lesernes endrede vaner. Stadig fler leser nå HA digitalt og avisa har hatt en kraftig digital vekst det siste året. Antall abonnenter har økt med 400 og hele veksten er kommer digitalt. Av samlet 6.400 abonnenter er nå hele 1.600 heldigitale. 62 prosent av abonnentene er aktive digitale lesere.
Ansvarlig redaktør og daglig leder Hans-Petter Kjøge har stor tro på at omleggingen av papiravisen og lanseringen av den nye digitale utgaven vil bety at leserne får et bedre og viktigere totalprodukt. Han presiserer også at de som bare vil forholde seg til papir ikke vil gå glipp av noe. Innholdet blir som før. Mandags- og fredagsutgavene på papir blir fyldigere, og fredagsavisen blir den nye helgeavisen til HA. Den skal leve gjennom hele helgen.
- Alle abonnentene våre får eksklusiv tilgang til den nye digitale utgaven HA7. Navnet er ikke tilfeldig valgt. Utgaven kommer sju dager i uka, hele året. Det er en avis som publiseres på nett klokka 20.00 hver eneste kveld. Innholdet vil være det beste og viktigste vi har publisert på hjemmesiden vår det siste døgnet. Den er lett å bla og manøvrere seg i, og er spesielt godt egnet for smarttelefon og nettbrett. HA7 er et nytt produkt vi har stor tro på. Det er også en erstatning for papiravisa som forsvinner to dager i uka, sier Kjøge.
- Leserne blir mer og mer digitale, også de eldre, men fremdeles er det 36 prosent av abonnentene våre som bare leser HA på papir. Det betyr at drøyt en av tre ikke bruker alt vi tilbyr dem. Det ønsker vi å rette på. En del av omleggingen består derfor i å hjelpe flere abonnenter over i den digitale hverdagen. Det er den som representerer framtida, sier Kjøge.
Han legger ikke skjul på at omleggingen også er begrunnet i et ønske om å frigjøre ressurser til mer redaksjonelt innhold.
- Det er dyrt å trykke og distribuere papiravisa. Det markante fallet i annonseinntekter de siste årene gjør at vi må tenke nytt. Det vi nå gjør er å sikre et bærekraftig konsept i framtida, sier han.
Den samme endringen skjer samtidig i en annen Amedia-avis: Fremover i Narvik.
Kontakter
Sjefredaktør og administrerende direktør Hans-Petter Kjøge, 928 40 911 / hpk@ha-halden.no
Bilder

Om Amedia
Amedia er et ledende skandinavisk mediekonsern med en sterk tilstedeværelse i Norge, Danmark og Sverige. Amedia er et upolitisk selskap med dype historiske røtter, eid av Amediastiftelsen. Vi forvalter et unikt geografisk, historisk-politisk og språklig mediemangfold.
Amedias vil sikre et levende demokrati i alle samfunn der vi er representert. Gjennom våre aviser er vi garantisten for faktasjekket, sannhetssøkende og balansert journalistikk.
Våre aviser er til stede i folks liv, bidrar til at de blir sett og hørt, og hjelper dem med å forstå verden de lever i, slik at de kan ta informerte valg. Vi fyller vårt samfunnsoppdrag ved å være og forbli førstevalget for våre lesere og annonsører.
Vårt redaksjonelle nettverk omfatter nesten 200 avistitler i Norge, Danmark og Sverige, gjennom heleid og deleid virksomhet og gjennom partnerskap.
Amedia er Norges største utgiver av redaktørstyrte medier, og eier 107 avistitler og har 20 partneraviser i Norge. Vi har nesten 1 400 redaksjonelle medarbeidere som løpende holder to millioner lesere oppdatert med nyheter, nytte, debatt og underholdning hver dag.
I Danmark eier Amedia det ledende danske mediekonsernet Berlingske Media som utgir de nasjonale avisene Berlingske, B.T., Weekendavisen og Euroinvestor.
I Sverige eier Amedia Bonnier News Local sammen med Bonnier News og lokalavisselskapet Gota Media, og har en eierandel på 20 prosent i selskapet Bonnier News Local, som gir ut 65 aviser i Sverige, inngikk våren 2025 partnerskap og krysseierskap med det lokale aviskonsernet NWT Media.
Følg pressemeldinger fra Amedia
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Amedia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Amedia
Edvard Muli Langen blir redaktør i Lierposten11.7.2025 13:32:59 CEST | Pressemelding
Edvard Muli Langen er ansatt som ansvarlig redaktør og daglig leder i Lierposten. Fra før har han tilsvarende rolle i Eikerbladet, Sande Avis og Svelviksposten, og blir dermed ansvarlig for alle de fire lokalavisene Amedia eier i Drammensområdet.
Amedia blir medeier i Slipper3.7.2025 10:00:50 CEST | Pressemelding
Amedia kjøper seg inn i det norske teknologiselskapet Slipper, som har utviklet en app for automatisk sammenligning og bytte av strømavtaler.
Kristine Bentestuen Ludvigsen blir ny redaktør i Hadeland27.6.2025 11:56:06 CEST | Pressemelding
Kristine Bentestuen Ludvigsen (33) er ansatt som ansvarlig redaktør og daglig leder i avisa Hadeland på Gran. Hun har vært konstituert i stillingen siden februar, og tiltrer nå permanent.
Vekst for Amedia i 202425.6.2025 12:00:04 CEST | Pressemelding
Amedia leverte i 2024 et brutto driftsresultat (EBITDA) på 390 millioner kroner, opp fra 287 millioner kroner i 2023. Resultatveksten var drevet av flere abonnenter, økte digitale abonnementsinntekter og kostnadsbesparelser etter strukturelle tilpasninger i papirverdikjeden.
400.000 unge får nå fri tilgang til Amedias aviser23.6.2025 08:30:33 CEST | Pressemelding
Fra mandag 23. juni åpner Amedia over 120 norske aviser for alle mellom 15 og 20 år. Nå kan unge over hele landet lese lokale og nasjonale nyheter digitalt – helt gratis.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom