Kjempesuksess i 2016: Coop dobler vegetarsatsingen
Vegetaralternativer fant virkelig sin plass i norske handlekurver i 2016. Nå dobles antallet kjøttfrie produkter i vegetarserien Coop Vegetardag.
– Coop setter kunden først og bruker kundeinnsikt for å kartlegge behov og trender. Når kundene, som også er våre medeiere, nå etterspør enda flere vegetaralternativer, gleder vi oss stort over å kunne tilby dobbelt så mange produkter i våre kjeder allerede om få uker, sier Hege Berg-Knutsen, sjef for egne merkevarer i Coop.
Coops egen vegetarserie, Coop Vegetardag, er blitt en kjempesuksess med over 160.000 solgte enheter. Særlig har burgerne av grønne erter og bønner og burgere av rødbeter vært en salgshit, tett fulgt av tacofyll og nuggets. Nå kommer enda flere middagsprodukter.
– Vegetarproduktene har vært spesielt populære i lavpriskjeden Extra med over 100.000 solgte enheter. Det er gøy å se hvordan produktene appellerer til alle typer kunder – både til dem som har et vegetarisk kosthold og til dem som ønsker å kutte ned på kjøttforbruket. Når vi nå lanserer kjøttfrie middagsprodukter som pølser, boller, soppburger og flere påleggsprodukter, har vi høye forventninger, sier Berg-Knutsen.
Tidligere i januar viste en befolkningsundersøkelse Sentio Research har gjort for Nationen, at én av fire planlegger å redusere sitt inntak av rødt kjøtt i 2017. Dette er i tråd med anbefalingene fra internasjonale og nasjonale helsemyndigheter.
– Når vi vet at en reduksjon i kjøttforbruket både har helsemessige og miljømessige fordeler, og er noe mange kunder er opptatt av, ønsker vi å bidra. Målet med Coops vegetarserie er derfor å gjøre det enklere å velge gode alternativer til kjøtt og fisk, sier Berg-Knutsen.
Fakta om Coop Vegetardag
- Består i dag av seks ulike middagsprodukter. I tillegg til de to vegetarburgere, ble det i fjor høst lansert fire nye produkter i serien: Coop Pulled, Coop Tacofyll, Coop Salatterninger og Coop Nuggets
- I februar lanseres syv nye vegetarprodukter
- Alle produktene i Vegetardag-serien er soyafrie
- Produktene selges i Coops kjeder: Extra, Obs!, Coop Mega, Coop Prix, Coop Marked og Matkroken
Nøkkelord
Kontakter
Harald KristiansenKommunikasjonssjef
Tel:+47 905 99 726harald.kristiansen@coop.noBilder


Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Grillsesongen er i gang – her er årets grillnyheter fra Coop!25.4.2025 13:24:20 CEST | Pressemelding
Våren er i anmarsj og grillsesongen nærmer seg med stormskritt. Når solen titter frem og grillen endelig skal fyres opp igjen, er det mange som gleder seg til å prøve noe nytt. Coop utvider sitt allerede prisbelønte grillsortiment med en rekke spennende nyheter, utviklet med tanke på norske grillvaner og kundenes smakspreferanser.
Coop har benyttet feil emballasje på et mindre parti reddiker fra Italia. Produktet er fjernet fra butikkene.1.4.2025 18:40:16 CEST | Pressemelding
Et mindre parti italienske reddiker er solgt i emballasje merket Nyt Norge.
Extra: Kutter prisen igjen!31.3.2025 07:04:29 CEST | Pressemelding
Spinnvilt salg etter priskutt hos Extra – nå kommer det nye frukt- og grøntvarer på tilbud.
Extra feirer med 50 prosent priskutt på «Alltid 8»24.3.2025 07:00:55 CET | Pressemelding
Etter å ha mottatt Helse- og omsorgsdepartementets utmerkelse for sunnere kosthold, markerer Extra milepælen med et kraftig priskutt.
Rekordvekst for lavpriskjeden Extra21.3.2025 07:02:00 CET | Pressemelding
Coops lavpriskjede Extra økte markedsandelen med 0,6 prosentpoeng i 2024 og har aldri før hatt høyere omsetning enn i 2024.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom