Kjempesuksess i 2016: Coop dobler vegetarsatsingen
Vegetaralternativer fant virkelig sin plass i norske handlekurver i 2016. Nå dobles antallet kjøttfrie produkter i vegetarserien Coop Vegetardag.
– Coop setter kunden først og bruker kundeinnsikt for å kartlegge behov og trender. Når kundene, som også er våre medeiere, nå etterspør enda flere vegetaralternativer, gleder vi oss stort over å kunne tilby dobbelt så mange produkter i våre kjeder allerede om få uker, sier Hege Berg-Knutsen, sjef for egne merkevarer i Coop.
Coops egen vegetarserie, Coop Vegetardag, er blitt en kjempesuksess med over 160.000 solgte enheter. Særlig har burgerne av grønne erter og bønner og burgere av rødbeter vært en salgshit, tett fulgt av tacofyll og nuggets. Nå kommer enda flere middagsprodukter.
– Vegetarproduktene har vært spesielt populære i lavpriskjeden Extra med over 100.000 solgte enheter. Det er gøy å se hvordan produktene appellerer til alle typer kunder – både til dem som har et vegetarisk kosthold og til dem som ønsker å kutte ned på kjøttforbruket. Når vi nå lanserer kjøttfrie middagsprodukter som pølser, boller, soppburger og flere påleggsprodukter, har vi høye forventninger, sier Berg-Knutsen.
Tidligere i januar viste en befolkningsundersøkelse Sentio Research har gjort for Nationen, at én av fire planlegger å redusere sitt inntak av rødt kjøtt i 2017. Dette er i tråd med anbefalingene fra internasjonale og nasjonale helsemyndigheter.
– Når vi vet at en reduksjon i kjøttforbruket både har helsemessige og miljømessige fordeler, og er noe mange kunder er opptatt av, ønsker vi å bidra. Målet med Coops vegetarserie er derfor å gjøre det enklere å velge gode alternativer til kjøtt og fisk, sier Berg-Knutsen.
Fakta om Coop Vegetardag
- Består i dag av seks ulike middagsprodukter. I tillegg til de to vegetarburgere, ble det i fjor høst lansert fire nye produkter i serien: Coop Pulled, Coop Tacofyll, Coop Salatterninger og Coop Nuggets
- I februar lanseres syv nye vegetarprodukter
- Alle produktene i Vegetardag-serien er soyafrie
- Produktene selges i Coops kjeder: Extra, Obs!, Coop Mega, Coop Prix, Coop Marked og Matkroken
Nøkkelord
Kontakter
Harald KristiansenKommunikasjonssjef
Tel:+47 905 99 726harald.kristiansen@coop.noBilder


Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Tidenes laveste plastposesalg i Coop!1.7.2025 13:53:27 CEST | Pressemelding
Coops kunder og medlemmer har aldri kjøpt færre plastposer enn i juni i år. Forbruket er mer enn halvert på tre år. Det betyr at tiltakene virker og at EUs mål om maksimalt 40 poser pr. år pr. innbygger kommer stadig nærmere.
Coop Norge og Zeta Display inngår avtale om Retail Media-løsning19.6.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Coop Norge og ZetaDisplay Norway AS kunngjør i dag et nytt og strategisk samarbeid for leveranse av en fremtidsrettet Retail Media-løsning i butikk. Avtalen markerer en viktig milepæl for begge selskaper, har som mål å styrke kundeopplevelsen og tilby annonsører en moderne, datadrevet kommunikasjonsplattform i dagligvarehandelen.
Salgsboom på jordbær denne våren – nå kommer de norske bærene17.6.2025 09:59:10 CEST | Pressemelding
Nordmenn har spist rekordmye jordbær denne våren. I løpet av mai og så langt i juni har Coops dagligvarekjeder solgt over tre millioner jordbærkurver, en økning på over 400 000 kurver fra samme tid i fjor. Dette har nesten utelukkende vært importerte bær, men når butikkene nå fylles med norske jordbær forventes rekordsalg.
Tilbakekaller Coop Prinsessestang i Midt-Norge3.6.2025 12:13:48 CEST | Pressemelding
Coop kaller tilbake «Coop Prinsessestang 350g» i Midt-Norge etter at produktet er levert med feil etikett. Bakverket inneholder mandler og hasselnøtter, men dette fremkommer ikke på etiketten.
Ny avtale skal sikre flere barn plass i idretten: Norges idrettsforbund blir ny partner i Coop-dugnaden30.5.2025 09:59:06 CEST | Pressemelding
Norges idrettsforbund og Coop Norge har inngått et viktig samarbeid med mål om å bidra til at flere barn får muligheten til å delta i idrett uavhengig av familiens økonomi.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom