Dette eplet er for stygt!

Forskere fra flere europeiske forskningsinstitutt har sett på hva som skal til for å få forbrukere til å velge de ikke-optimale matvarene. Et viktig grep for å redusere matsvinn.
- Det er verdt å merke seg at så godt som alle ikke-optimale matvarer kan selges dersom forbrukerne føler at de får et stort nok prisavslag, sier forsker Valérie Lengard Almli. Hun er Nofimas representant i EU-prosjektet COSUS. Prosjektet koordineres av Marije Oostindjer ved NMBU.
Over 4000 forbrukere fra fem nord-europeiske land
Forskerne har via nettbaserte undersøkelser kartlagt hva som skal til for å velge for eksempel et klemskadet eple eller melk med best før dato i går (hjemme) eller i dag (på butikken). De spurte 4214 forbrukerne fra Danmark, Nederland, Norge, Sverige og Tyskland hva de ville valgt i butikken og hva de ville valgt hjemme hos seg selv.
Forskerne kartla i tillegg en rekke andre fakta om forbrukerne. Demografiske forhold som alder, kjønn, sivilstatus, familiestørrelse, utdanning, yrke og inntekt. Samt personlighetstrekk, som hvorvidt de er egoistiske eller altruistiske og mer verdiorienterte forhold, som miljøbevisst og om forbrukerne var aktive i en miljøorganisasjon, hvilket forhold de har til matsvinn, om de lager og handler mat selv.
Hvorvidt forbrukerne velger ikke-optimale matvarer avhenger av hva slags «skade» det er snakk om. Agurker med bøy, skader på emballasje eller yoghurt med dagens som best før dato er varer ganske mange kan tenke seg å kjøpe, mens klemskadede epler gjerne blir liggende igjen i fruktdisken. Pakker med knuste kjeks frister heller ikke noe særlig.
Forbrukerne er mindre kresne hjemme
Hjemme hos seg selv er det greit for over 40 prosent av forbrukerne å velge melk eller yoghurt som akkurat har passert best-føre-datoen. Det klemskadede eplet frister ikke hjemme heller, bare drøyt 20 prosent av forbrukerne velger dette.
Det er flere nederlendere og nordmenn, og flere unge som velger de ikke-optimale matvarene. Naturlig nok var det også flere av respondentene som mener at matsvinn er et alvorlig problem som valgte de ikke-optimale matvarene. Det samme gjaldt for forbrukerne som ofte handler og lager mat.
Klemskadede epler trenger størst prisavslag
Det er ikke så viktig med rabatt på bøyde agurker eller bulkede juicekartonger. Mens kjekspakker med noen knuste kjeks og melk eller yoghurt med best-føre dato samme dag, krever en viss rabatt. Det klemskadede eplet er imidlertid den varen som trenger den høyeste rabatten for å utløse salg, og det er eplet som først blir kastet i hjemmene.
Dansker og nederlendere er mest opptatt av å få rabatt på ikke-optimale matvarer. Kvinner og personer mellom 60-70 år likeså.
- Våre funn viser at det er et salgspotensiale for ikke-optimale matvarer spesielt til matlagingsinteresserte og miljøbevisste forbrukere. Dette kan ha positiv påvirkning mot matsvinn hos produsenter og i butikkene rundt omkring i Europa, avslutter Valérie Lengard Almli.
Nøkkelord
Kontakter
Wenche Aale HægermarkJournalist / Kommunikasjonsrådgiver Mat
Tel:93 20 34 00wenche.aale.hagermark@nofima.noBilder
Dokumenter
Om Nofima
Nofima er et ledende næringsrettet forskningsinstitutt som driver forskning og utvikling for akvakulturnæringen, fiskerinæringen og matindustrien.
Vi leverer internasjonalt anerkjent forskning og løsninger som gir næringslivet konkurransefortrinn langs hele verdikjeden.
Nofima AS har hovedkontor i Tromsø, og forskningsvirksomhet i Bergen, Stavanger, Sunndalsøra, Tromsø og på Ås.
Instituttet ble etablert 1. januar 2008 og har om lag 390 ansatte
Følg pressemeldinger fra Nofima
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nofima på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nofima
Salmon have 48 hours to defeat sea lice13.6.2025 09:41:47 CEST | Press release
New scientific findings highlight the early immune response as the key to natural sea lice resistance in salmon.
Laksen har 48 timer på seg til å vinne mot lakselusa13.6.2025 09:13:42 CEST | Pressemelding
Ny forskning peker på tidlig immunrespons som det viktigste elementet for naturlig luseresistens hos laks.
New research illuminates the needs of farmed salmon12.6.2025 10:57:22 CEST | Press release
Scientists in Norway have begun examining how farmed salmon and rainbow trout perceive the light in their environment. Their aim is to provide recommendations to fish farmers on the use of lighting from hatching to harvest for both species.
Lysmiljøet til laksefisk er nå under lupen12.6.2025 09:20:40 CEST | Pressemelding
Forskerne er nå i gang med å undersøke oppdrettsfiskens perspektiv på lyset den omgis av. De skal deretter komme med anbefaling til oppdrettere om bruk av lys fra klekking til slakt for laks og regnbueørret.
Forbrukere dropper kildesortering når det blir vanskelig4.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
En ny forbrukerstudie fra Nofima viser at folk ønsker miljøvennlig emballasje, men når de møter emballasje som krever ekstra innsats å kildesortere lar de ofte være. De ønsker seg løsninger der bransjen tar seg av for eksempel separasjon av emballasjen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom