Drikker fem millioner liter Solo til påske!

Det tilsvarer ca. 20% av årsvolumet til Solo, om lag tre bokser Solo per nordmann. – Påsken er høytid også for Solo, sier Joakim Sande, daglig leder i AS Solo. Han forklarer den enorme tørsten etter den gule brusen med at nordmenn er veldig opptatt av tradisjoner. – De fleste vil at påsken skal være sånn som den alltid har vært; med snø, solfaktor, hyttevegg, appelsiner, Kvikk Lunsj og Solo. Og det er jo ikke noen dårlig oppskrift på en god påskeferie, fortsetter han.
Selv om Solo står sterkt i påsken, erkjenner Sande at det var noen år tidlig på 2000-tallet forbrukerne valgte annerledes. Fra 2000 til 2009 opplevde Solo en nedadgående trend. Brusen ble ikke opplevd som like relevant, og tapte posisjon til andre alternativer, spesielt hos den yngre målgruppen. - Vi kunne ikke sitte stille å se på at en av Norges sterkeste merkevarer mistet grepet om markedet. Derfor bestemte vi oss for å gjøre en omfattende omlegging av strategien; det ga umiddelbare resultater. Vi lot norske Solo få vise seg frem for verden, og med god hjelp av norske forbrukere startet vi på en ferd med å gjøre brusen «world famous», og på den måten aktualisere den på hjemmemarkedet. I dag er påskefavoritten igjen soleklar markedsleder innenfor all brus som ikke er cola, og det er igjen kult å drikke Solo.
Solo goes Paris: Klar for catwalken
En nyhet i år er at Solo har lansert sin egen motekolleksjon for å feire at brusen har fått en splitter ny flaskegarderobe med overgangen til ny gjenvinningsemballasje.
- Egentlig var planen å lansere den nye kolleksjonen i forbindelse med moteuken i Paris, Frankrike. Vi fant raskt ut at det ikke var helt vår greie, og bestemte oss heller for å lage en egen moteuke i Paris, Texas i stedet. I stedet for å være en bitteliten brus på en stor arena, ble vi en veldig stor brus på en bitteliten arena, sier Sande.
Og engasjementet var over all forventning. - Etter en liten uke med forberedelser ble et moteshow stablet på beina, og alt fra det lokale politiet, skolens maskot, cowboys og cowgirls stilte villig opp for å vise frem den nye Solo-kolleksjonen og spille inn en ny reklamefilm, fortsetter Sande. Interessen for Solo-produktene har i ettertid ikke latt vente på seg. Så langt har over 50.000 nordmenn lastet ned Solo Goodiebag-app’en. – Jeg håper vi passerer 100.000 brukere i løpet av påsken, avslutter Sande.
Se reklamefilmen som ble produsert i Paris, Texas her:
https://www.youtube.com/watch?v=9fOEugoEQds
Solo ble lansert i Norge i 1934, og rettighetene til brusen eies av bryggeriene Ringnes, Mack og Oskar Sylte Mineralvannfabrikk.
Nøkkelord
Kontakter
Nicolay BruusgaardKommunikasjonssjef
Tel:+47 900 84 257nicolay.bruusgaard@ringnes.noBilder
Om Ringnes
Ringnes AS er Norges største bryggeriselskap med ca. 900 medarbeidere. Selskapet eies av Carlsberg Group, som er et av verdens ledende bryggerikonsern. Vi leverer øl, brus og vann til hele det norske drikkemarkedet og vi er stolte av våre mange populære merkevarer!
Følg pressemeldinger fra Ringnes
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Ringnes på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Ringnes
Smaken av påske!11.4.2025 11:19:41 CEST | Pressemelding
Appelsiner, Kvikk Lunsj og selvfølgelig Solo i glasset. Nordmenn elsker påsketradisjoner.
Gatorade tar sats i Norge!10.2.2025 09:12:39 CET | Pressemelding
Den originale sportsdrikken fra 1965, kjent som verdens største sportsdrikkmerke, lanseres nå i to nye smaker. Det blir også første gang det lanseres en sukkerfri variant av Gatorade i det norske markedet. Som en del av satsningen har Gatorade inngått et spennende samarbeid med Holmenkollen Skifestival.
Topp for alkoholfritt øl i julen19.12.2024 10:46:22 CET | Pressemelding
Nordmenn drikker mer alkoholfritt øl i julen enn ellers i året. Det kommer frem av en fersk Norstat-undersøkelse.
Brusen Villa fyller 60 år6.12.2024 09:01:12 CET | Pressemelding
Den populære brusen med smak av fruktchampagne het opprinnelig Villa Farris og ble lansert av Farrisfabrikken i 1964.
Norges sprekeste 90-åring26.3.2024 11:36:23 CET | Pressemelding
Solo, en av Norges mest kjente og kjære merkevarer, fyller 90 år. I flere tiår har den gule brusen vært en selvskreven del av norske påsketradisjoner og skapt glede og god stemning i norske hjem og hytter.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom