NAF

Penger spart, men ikke liv?

Del
Endelig er dispensasjonen over for bompengeinnkrevingen i Oslofjordtunnelen. Det er bra for lommeboka til pendlerne i området, men trafikksikkerheten er ikke noe bedre nå enn for tre år siden. – Når det gis tre års dispensasjon begrunnet i trafikksikkerhet på grunn av økt trafikk, må man forvente at noe er gjort. Dessverre er det ikke det, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF.
- Mye kunne vært gjort på tre år, men ingenting har skjedd på Solvik-Olsens vakt, sier Inger Elisabeth Sagedal.
- Mye kunne vært gjort på tre år, men ingenting har skjedd på Solvik-Olsens vakt, sier Inger Elisabeth Sagedal.

I de tre årene som har gått har det blitt satt i gang planprosesser om nye løsninger for kryssingen av Oslofjorden. Men når bompengene i dag forsvinner fra tunnelen, er veien akkurat som for tre år siden. Trafikken vil øke og veinettet i området kan bli overbelastet. Allerede for tre år siden lå man bakpå med planarbeidet. Datoen for når tunnelen var nedbetalt visste man, men klarte ikke den gangen å ha planene ferdige slik at man lå i forkant av situasjonen.

- Situasjonen er den samme i dag. Pendlerne sparer penger på sin hverdagsreise, men det er grunn til å frykte at de får en mer usikker reise. Det er ikke bra, sier Sagedal. - Den ekstra innkrevingen har gitt 200-300 millioner ekstra kroner i inntekter. Nå må Samferdselsdepartementet legge penger på bordet for å gi trafikantene en sikker reise, fortsetter hun.

Selv om departementet i dag hadde bestemt seg for hvilken løsning de skal velge, så visste man at det ikke ville stå ferdig bygget i dag. Derfor burde den eksisterende veien vært sikret med eksempelvis breddeutvidelse og midtdelere.

- Mye kunne vært gjort på tre år, men ingenting har skjedd på Solvik-Olsens vakt, avslutter Inger Elisabeth Sagedal.

Tre nye løsninger for å krysse Oslofjorden
Det er ennå ikke bestemt hva slags løsning en fremtidig vei skal ha. Det sees på tre løsninger:
- bygge nytt tunnelløp parallelt med det som eksisterer i dag. Her er reguleringsplanen ferdig.
- stenge eksisterende tunnel og bygge bru over Håøya i stedet.
- bygge helt ny tunnel litt lenger nord enn den som ligger der i dag.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

- Mye kunne vært gjort på tre år, men ingenting har skjedd på Solvik-Olsens vakt, sier Inger Elisabeth Sagedal.
- Mye kunne vært gjort på tre år, men ingenting har skjedd på Solvik-Olsens vakt, sier Inger Elisabeth Sagedal.
Last ned bilde

Om NAF

NAF
NAF
Skippergata 4
0152 Oslo

23 21 31 00http://www.naf.no

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg pressemeldinger fra NAF

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye