NAF

Snu avgiftene på bil fra kjøp til bruk

Del
NAF ber politikerne fortsette å vri bilavgiftene fra kjøp til bruk. De totale avgiftene bør ikke økes, men de bør innrettes mer rettferdig.– I stedet for drivstoffavgift ønsker vi et alternativ der prisen bestemmes av hvor du kjører, når, og hvor mye bilen forurenser. Debatten rundt drivstoffavgift dreier seg nå om hvilken økning de ulike politiske partiene kan akseptere. Men dette vil ramme skjevt, uten å gi ønsket miljøeffekt, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF, Norges Automobil-Forbund.

Avgiftene på drivstoff er en kombinasjon av miljøavgift og avgift på veibruk. Den er den samme i hele landet, for tiden til sammen 5,96 kroner på bensin og 4,56 kroner på diesel.

Drivstoffavgift er kortsiktig løsning
- Økning av drivstoffavgiften er en kortsiktig politisk løsning. Det å dreie bilavgiftene fra kjøp til bruk er en utvikling NAF støtter helhjertet, men drivstoffavgiften er dessverre feil virkemiddel. Det rammer skjevt og straffer distriktene, uten å få bukt med klimagassutslippene, sier Sagedal.

Lanserer alternativ
NAF ber derfor om en utredning av et helhetlig veiprisingssystem der hvor man kjører, tid på døgnet og hvor mye bilen forurenser skal bestemme prisen på kjøreturen. En brikke lik dagens bombrikker, kombinert med teknologi i bilen, vil kunne sende informasjon på en trygg måte til en sentral som beregner prisen på kjøreturen.

- Nå må politikerne tenke fremover, lenger enn ett statsbudsjett av gangen. Et slikt system vil kunne tilpasses kjøremønstre på en mer finmasket måte. Slik kan vi få folk over på mer miljøvennlig transport der dette finnes, sier Sagedal.

Må kombineres med tilrettelegging
Mange ulike restriksjoner på bilkjøring innføres i byene; lavutslippssoner, dieselforbud, miljødifferensiering, bomringer. Bomsnittene er gjerne plassert etter gamle bruksmønstre som kun handlet om å skaffe inntekter. Dette skaper forvirring, og kan føre til uheldig dobbeltbeskatning.

- Dette kan løses på en enklere, mer treffsikker måte. Prising av veibruk, kombinert med tilrettelegging for kollektivtransport og innfartsparkeringer rundt byene, vil være sterke, målrettede virkemidler for å få folk til å parkere bilen, samtidig som det tar høyde for at vi ikke kan ha buss på hver fylkesvei, sier Sagedal.

Drivstoffavgifter 2016
Bensin
Veiavgift bensin 4,99
CO2-avgift 0,97
Diesel
Veiavgift diesel 3,44
CO2-avgift 1,12

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Om NAF

NAF
NAF
Skippergata 4
0152 Oslo

23 21 31 00http://www.naf.no

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg pressemeldinger fra NAF

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye