TUI lanserer Green Friday og setter fokus på bærekraftige reiser

Nordmenn har for lengst trykket den amerikanske tradisjonen med Black Friday til sitt bryst. Elleville salg og flatskjermer i alle størrelser skal erverves. Nå vil TUI tilby et grønt alternativ i form av Green Friday, der vi skal sette fokus på forholdet mellom bærekraftighet og reiser.
- Green Friday handler om å skape mer oppmerksomhet rundt bærekraftighet på reisen. Ved å låne litt av virkemidlene som har gjort Black Friday til en suksess vil vi formidle problemstillinger knyttet til bærekraftighet på en enkel måte, sier Nora Aspengren Kommunikasjonsansvarlig i TUI.
Enkelt og relevant
Virkemidlene handler om en konsentrert informasjonsinnsats i en begrenset periode, der komplekse deler av bærekraftighet brytes ned til lett forståelige budskap og tilbudskommunikasjon. Gode tilbud handler ikke kun om å selge flere reiser, men å snakke et språk som er relevant for forbrukeren.
- Vi i reiselivsbransjen har gjort forbrukeren vant til å tenke på pris fremfor temaer som klima og miljø. Det er uheldig fordi våre ferievalg kan enten ha stor eller liten klimapåvirkning. På Green Friday kombinerer vi budskapene og integrerer bærekraftighet med gode tilbud, forklarer Aspengren.
24 timer
I løpet av 24 timer skal kunder inviteres med på ”beach cleaning”, de som følger ekstra godt med kan vinne en grønn reise og ett nytt budskap presenteres hver eneste time i sosiale medier den 9. desember. Utover dette forplikter TUI seg til å gjøre bærekraftighet til en større del av sin eksterne kommunikasjon fremover.
- Green Friday er startskuddet for økt fokus på grønn dialog med våre kunder. Vi har tro på at de gjerne vil vite mer om hvordan man enkelt kan ta grønnere valg når man er på ferie, og vi forplikter oss derfor til å fortelle grønne historier på en god måte, sier Aspengren.
Green Friday begynner den 9. desember og slutter 10. desember.
Fakta om TUIs bærekraftighetsprogram:
- TUI har som mål å fortsatt ha Europas mest karboneffektive flyselskaper og redusere virksomhetens karbonintensitet med 10 % innen 2020
- TUI Gruppens mål: 10 millioner “grønne og rettferdige” reiser innen 2020 skal bidra til at lokalt næringsliv nyter godt av og får ta del i de positive sidene av turisme
- TUI Gruppens mål: Konsernet skal gjennom TUI Care Foundation investere 10 millioner euro per år i positiv turisme
http://www.tui.no/om-tui/barekraftig-reiseliv/
TUI er eneste reiselivsvirksomhet som har oppnådd certifiseringen A for å frivillig offentliggjøre sine CO2 – utslipp av Carbon Disclosure Project.
FAKTA OM GREEN FRIDAY – 24 timer med:
-Tilbud på utvalgte grønne hoteller som er sertifisert av Travelife
- Enkle tips som kan gjøre reisen mer bærekraftig
- 24 oppdateringer i sosiale medier om bærekraftighet (1 hver time)
- Informasjon om bærekraftige valg deles ombord på våre fly
Nøkkelord
Kontakter
Nora AspengrenKommunikasjonsansvarlig i TUI
Tel:+47 90 63 60 63nora.aspengren@tui.noBilder
Lenker
Om TUI Norge
TUI (Tourist Union International) er den ledende reiseoperatøren i verden. 25 % av de nordiske pakkereisekundene velger TUI. TUI Norge ble etablert i 1973. Noen av våre mest populære reisemål er Kanariøyene, Hellas og Spania. TUI Nordic består av reisearrangørene TUI Norge, TUI Sverige, TUI Danmark, TUI Finland, flyselskapet TUIfly og Nazar. TUI Nordic er en del av TUI Group, verdens største turistkonsern som er virksomme på om lag 180 destinasjoner verden over. TUI har tatt en hovedrolle i arbeidet med å skape en mer bærekraftig reiselivsnæring.
Følg pressemeldinger fra TUI Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra TUI Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra TUI Norge
Luksusen nordmenn unner seg i sommerferien31.7.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
Hva er det som gjør hotelloppholdet litt ekstra luksus under sommerferien i Syden? Hint: Det som topper lista er noe vi har mye av også i Norge.
Høysesong for solsengmafiaen25.7.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
En ferieopopførsel mange irriterer seg over, er folk som reserverer solsenger med et håndkle mens de selv spiser frokost eller sover lenge. Men hvor mange innrømmer at de gjør dette på ferie?
Ferieoppførselen vi helst ikke vil innrømme14.7.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
– Jeg håper det ikke skjuler seg store mørketall her, sier kommunikasjonssjef i TUI Anne Mørk-Løwengreen. Reiseoperatøren har nemlig spurt nordmenn om hvordan de oppfører seg på ferie.
TUI lanserer to nye reisemål i Portugal10.7.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
Denne sommeren kan nordmenn oppdage to nye perler langs den portugisiske rivieraen. TUI utvider sommertilbudet med Cascais og Estoril.
Flere nordmenn velger eksotisk i sommer7.7.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
– En klassisk Syden-reise er fortsatt mest populært, men 57 % flere velger en litt lengre flyreise til et mer eksotisk reisemål denne sommeren, sier kommunikasjonssjef i TUI, Anne Mørk-Løwengreen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom