13 personer mistet livet i trafikken i august

Til sammen har 29 personer mistet livet i sommertrafikken. Det er en økning fra i fjor. – Vi ser vi at vi har mistet alt for mange barn og unge i trafikken så langt i år, sier Jan Johansen, direktør i Trygg Trafikk.

12 omkom i august-trafikken i Norge. Foto: Colourbox

Hittil i år har 55 personer mistet livet i trafikkenog over halvparten omkom i sommermånedene juni, juli og august. Det er spesielt antallet drepte unge i trafikken som bekymrer Trygg Trafikk.

-Vi har flere omkomne barn og unge i trafikken i år enn i fjor. Totalt har vi mistet 15 menneskeliv fra 0 til 24 år så langt i år. Hvert enkelt dødsfall er tragisk i seg selv, både for familie, venner og lokalsamfunn. Også nå i sommer har vi dessverre fått flere dødsulykker blant ungdom som minner oss om hvor skjørt et liv kan være i trafikken, sier Jan Johansen.

Flest omkomne i august

August er den enkeltmåneden hvor det omkommer flest personer i trafikken om vi ser på snittberegninger fra perioden 2011-2020, og er måneden med flest omkomne i år.

-I år omkom det 13 personer i august. Det er en økning fra ni året førIgjen ser vi at vi får flest dødsulykker på sommerenVi vet vi foreløpig ingen ting om årsakssammenhenger når det gjelder årets dødsulykker, sier Johansen.

Hele landet representertblant dødsulykkene

Alle landets elleve fylker er representert med dødsulykker i år. Troms og Finnmark er det fylket med størst økning i antall med åtte omkomne mot tre i samme periode i fjor.

-Troms og Finnmark er det eneste fylket som har en økning i antall drepte i trafikken over tid når vi beregner snittet per år mellom 2010 og 2020. Vi er veldig opptatt av utvikling over tid, og det er bekymringsfullt hvis dette fortsetter å øke framover, avslutter Johansen.

12 omkom i august-trafikken i Norge. Foto: Colourbox