13 mistet livet i trafikken i oktober

13 omkomne i oktober er en økning fra oktober i fjor hvor 9 personer mistet livet i trafikken. Så langt i år har 87 personer mistet livet mot 88 personer i samme periode i fjor.

8 bilførere, 4 bilpassasjerer og 1 motorsyklist omkom i oktober.

- Vi har akkurat gått inn i en periode med skiftende vær og føre. Det blir både glattere og mørkere i tiden framover. Nå blir det viktig å tilpasse farten etter forholdene og ikke bare etter fartsgrensen. Noen steder må man faktisk holde seg godt under fartsgrensen når forholdene tilsier det, sier direktør i Trygg Trafikk Jan Johansen.

Johansen oppfordrer alle til å sjekke at vinterdekkene har godkjent mønsterdybde og at refleksvesten ligger lett tilgjengelig i bilen.

- Med krevende værforhold stilles det tøffere krav til oss sjåfører. Bremselengden forlenges og sikten blir dårligere. Da blir det viktig at bilen er godt skodd og at du har godt med spylevæske i bilen, så du hele tiden har best mulig sikt gjennom ruta. Bytt også vindusviskere hvis de ikke gjør jobben sin, sier Johansen.

Preget av møteulykker

Statens vegvesens analyser av samtlige dødsulykker i fjor viser at møteulykkene står for 39 prosent av alle de omkomne. I september og oktober i år har 16 av 23 personer mistet livet i en møteulykke. Det er 70 prosent av alle de omkomne i denne perioden.

- Det er en kraftig oppgang med møteulykker i de to siste månedene. Vi kjenner ikke årsaken til dette, men vi vet at det er massive krefter i møteulykker og at det ofte tar liv, sier Johansen.

Tunge kjøretøy

Hvert år fraktes det flere hundre millioner tonn gods på norske veier og prognoser sier at dette vil øke i tiden framover. Sist vinter var det stort fokus på dødsulykker hvor tunge kjøretøy var involvert.

- Vi registrerer at tunge kjøretøy har vært involvert i nesten halvparten av dødsfallene på veiene i oktober, og det bekymrer oss nå inn mot vinteren, avslutter Johansen.

Følg saker fra Trygg Trafikk

Siste saker fra Trygg Trafikk