NorgesGruppenNorgesGruppen

13 000 trailere tar toget

Gode og miljøvennlige leveranser til Nordland og Bodø står øverst på ASKO sin ønskeliste. Nå har de funnet en god løsning, og flytter varetransporten i Nordland fra vei til tog.

ASKO har i lengre tid jobbet med å finne gode løsninger for leveranser til Nordland og Bodø, for å redusere både miljøbelastningen og transportkostnadene. Nå har de funnet løsningen, og ASKO Midt–Norge sin varetransport fra Trondheim til Bodø flyttes fra vei til tog. Dette unike samarbeidet mellom ASKO, CargoNet, Meyership og Nova Sea vil årlig gi 13 000 færre trailere på veiene i Nordland.

Eget næringsmiddeltog i Nordland
Utover ASKO og Nova-Sea sitt eget transportbehov, vil den total kapasiteten og potensialet for andre kunder også øke, med 52 trailere i daglig transport til og fra Nordland. Toget vil ha daglige stopp i Mosjøen, og med dette gjenopprette et daglig togtilbud i Sør- og Midt-Helgeland. For Mo i Rana, Fauske og Bodø vil den totale godstogkapasiteten øke med 50 prosent. De ekstra togavgangene starter 1. april.

Selv om hovedtraséen er Trondheim–Bodø tur/retur, har CargoNet også mulighet for å kjøre godset helt til Oslo.

Trygg, kostnadseffektiv og miljøvennlig
Miljøgevinsten av å overføre varetransport fra vei til bane er stor, og for Nordlandsbanen alene utgjør den en årlig reduksjon på mer enn 6000 tonn CO2. I tillegg reduseres belastningen på veinettet og det blir tryggere for dem som kjører bil.

-Avtalene gjør at vi nå kan overføre mer av vår varetransport fra vei til bane. På den måten sparer vi både veinettet, kostnader og miljø, sier Jørn A. Endresen, administrerende direktør i ASKO Midt-Norge.

CargoNet er også godt fornøyd med avtalen:

-At ASKO ønsker miljøvennlige og effektive transportløsninger og har valgt å øke samarbeidet med CargoNet ytterligere, tyder på at kvaliteten i våre leveranser er gode. Vi er stolte over den tilliten vi blir vist og gleder oss til å kjøre enda flere godstog, sier administrerende direktør i Erik Røhne i CargoNet.

Markedssjef Leif Sagen i Meyership uttaler:

-Dette er et fantastisk prosjekt. Det var akkurat dette vi håpet på da vi investerte 170 millioner kroner i Helgelandsterminalen Mo i Rana, i tillegg til utbedringer ved terminalen vår i Mosjøen.

For mer informasjon:

Jørn A. Endresen, administrerende direktør i ASKO Midt-Norge, telefon: 952 87 845

Erik Røhne, administrerende direktør i CargoNet, telefon: 971 14 512

Robert Jakobsen, markedssjef Meyership, telefon: 911 37 847