NorgesGruppenNorgesGruppen

13 000 trailere tar toget

Del

Gode og miljøvennlige leveranser til Nordland og Bodø står øverst på ASKO sin ønskeliste. Nå har de funnet en god løsning, og flytter varetransporten i Nordland fra vei til tog.

ASKO har i lengre tid jobbet med å finne gode løsninger for leveranser til Nordland og Bodø, for å redusere både miljøbelastningen og transportkostnadene. Nå har de funnet løsningen, og ASKO Midt–Norge sin varetransport fra Trondheim til Bodø flyttes fra vei til tog. Dette unike samarbeidet mellom ASKO, CargoNet, Meyership og Nova Sea vil årlig gi 13 000 færre trailere på veiene i Nordland.

Eget næringsmiddeltog i Nordland
Utover ASKO og Nova-Sea sitt eget transportbehov, vil den total kapasiteten og potensialet for andre kunder også øke, med 52 trailere i daglig transport til og fra Nordland. Toget vil ha daglige stopp i Mosjøen, og med dette gjenopprette et daglig togtilbud i Sør- og Midt-Helgeland. For Mo i Rana, Fauske og Bodø vil den totale godstogkapasiteten øke med 50 prosent. De ekstra togavgangene starter 1. april.

Selv om hovedtraséen er Trondheim–Bodø tur/retur, har CargoNet også mulighet for å kjøre godset helt til Oslo.

Trygg, kostnadseffektiv og miljøvennlig
Miljøgevinsten av å overføre varetransport fra vei til bane er stor, og for Nordlandsbanen alene utgjør den en årlig reduksjon på mer enn 6000 tonn CO2. I tillegg reduseres belastningen på veinettet og det blir tryggere for dem som kjører bil.

-Avtalene gjør at vi nå kan overføre mer av vår varetransport fra vei til bane. På den måten sparer vi både veinettet, kostnader og miljø, sier Jørn A. Endresen, administrerende direktør i ASKO Midt-Norge.

 CargoNet er også godt fornøyd med avtalen:

-At ASKO ønsker miljøvennlige og effektive transportløsninger og har valgt å øke samarbeidet med CargoNet ytterligere, tyder på at kvaliteten i våre leveranser er gode. Vi er stolte over den tilliten vi blir vist og gleder oss til å kjøre enda flere godstog, sier administrerende direktør i Erik Røhne i CargoNet.

Markedssjef Leif Sagen i Meyership uttaler:

-Dette er et fantastisk prosjekt. Det var akkurat dette vi håpet på da vi investerte 170 millioner kroner i Helgelandsterminalen Mo i Rana, i tillegg til utbedringer ved terminalen vår i Mosjøen.

 

For mer informasjon:

Jørn A. Endresen, administrerende direktør i ASKO Midt-Norge, telefon: 952 87 845

Erik Røhne, administrerende direktør i CargoNet, telefon: 971 14 512

Robert Jakobsen, markedssjef Meyership, telefon: 911 37 847

Om NorgesGruppen

NorgesGruppen
NorgesGruppen
Karenslyst Allé 12-14
0213 OSLO

(+47) 24 11 31 00http://www.norgesgruppen.no

Våre kjedekonsepter står på hver dag for å gjøre morgendagens handel billigere og bedre, inspirere til gode matopplevelser, og bidra til grønne og sunne valgmuligheter.

NorgesGruppen gir forbrukerne valgfrihet gjennom supermarkeder, distriktsbutikker og lavprisbutikker. I tillegg tilbyr MENY, SPAR og Joker netthandel. NorgesGruppen gir konkurransedyktige betingelser og sterke kjedekonsepter til kjøpmenn. Effektiv varelevering og et godt vareutvalg fra ASKO sikrer kjøpmenn over hele landet et godt driftsgrunnlag. NorgesGruppen sysselsetter over 27 000 medarbeidere i egeneid virksomhet og mer enn 40 000 totalt når ansatte i kjøpmannseide butikker inkluderes. Nøkkelverdiene til NorgesGruppen er ansvarlig, samarbeidsorientert og kundeorientert. Selskapet opererer i Skandinavia med hovedfokus i Norge.

Varene folk vil ha
NorgesGruppen fyller 20 år i 2020, men bygger på 150 års erfaring som grossist og detaljist. I dag er kjernevirksomheten engros- og detaljvirksomhet innenfor daglige forbruksvarer. Alle ledd i verdikjeden – fra innkjøp og produksjon, via distribusjon, til handlekurv – jobber mot ett og samme mål: å imøtekomme kundenes behov.

Leverer effektivt til alle deler av landet
NorgesGruppen har 1200 samarbeidspartnere som spenner fra store merkevareleverandører til små produsenter av lokalmat. Mangfoldet av leverandører gjør at vi kan tilby noe for enhver smak. Egne merkevarer fra selskapene UNIL, Joh Kaffe, Matbørsen og Bakehuset gjør vareutvalget i våre butikker unikt.

Til butikker for alle, der folk bor
NorgesGruppen har butikker for alle behov, enten det er lave priser, kvalitetsprodukter, raske løsninger eller inspirasjon til store matopplevelser. Vi har lavpriskjeden KIWI, supermarkedkjedene MENY og SPAR, og nærbutikkjeden Joker. Over halvparten av butikkene er eid av selvstendige kjøpmenn, og vi er tilstede
med butikker i 88 prosent av landets kommuner.

Følg saker fra NorgesGruppen

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra NorgesGruppen

God kundevekst og stabil lønnsomhetsutvikling26.3.2020 08:45:52 CETPressemelding

I 2019 hadde NorgesGruppen god kundevekst, og driftsinntektene økte med 2,7 mrd. kroner. God kostnadskontroll i alle virksomheter bidro til fortsatt stabil lønnsomhetsutvikling i et matmarked preget av lav vekst. Selskapet økte investeringene, og tok nye, viktige steg innen bærekraft. Stabil og effektiv matvareforsyning er svært viktig i dagens hverdag, en tid som er preget av tiltak for å begrense spredning av korona-viruset.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom