Lavpris med størst Fairtrade-vekst

Fairtrade oppfordrer hele Norge til å ta en Fairtrade-merket kaffe, sjokolade, banan eller et annen rettferdig handlet produkt under Fairtrade-pausen 20. oktober.
NorgesGruppen har i anledning Fairtrade-pausen foretatt en analyse av salgstallene siste år, som viser fortsatt vekst for Fairtrade-sertifiserte produkter.
Topp 5 Fairtrade-produkter NorgesGruppen siste år*
1. Bananer
2. Ben & Jerry’s iskrem
3. Roser
4. Kaffe
5. Starbucks iskaffe
* 12 mnd til uke 39, 2016
Bananer er varegruppen med størst Fairtrade-omsetning i NorgesGruppen, mens Fairtrade-roser står for den største kronemessige veksten.
Fortsatt Fairtrade-vekst
Fairtrade-salget økte med 23 prosent i NorgesGruppens butikker siste år, dette etter et godt år i 2015 med 40 prosent vekst.
NorgesGruppens butikker står for over 70 prosent av det totale salget av Fairtrade-produkter i det norske dagligvaremarkedet.
Kiwi har størst Fairtrade-vekst, med 36 prosent økning siste år. Meny har det største utvalget Fairtrade-produkter og hadde en vekst på 21 prosent.
– Fairtrade er en merkeordning som kan redusere risiko for uverdige arbeidsforhold og bidra til utvikling for de fattigste bøndene i verden. Vi er fornøyd med Fairtrade-veksten de siste årene, og vi fortsetter arbeidet for å nå målet vårt om 15 prosent årlig vekst på sertifiserte produkter innen etikk og miljø, sier Bjart Thorkil Pedersen, fagsjef bærekraftig handel i NorgesGruppen.
– Vi er glade for økt vekst i NorgesGruppen. Særlig Meny og Spar har lenge arbeidet aktivt med å tilby gode Fairtrade-produkter til kundene sine. Meny med et bredt utvalg Fairtrade-produkter og Spar med 100% Fairtrade-roser. At Kiwi seiler opp med god vekst på Fairtrade innen nye produkter som is fra Ben & Jerry’s og iskaffe fra Starbucks, er gledelig for bønder og arbeidere i land med utbredt fattigdom. Dette viser dessuten hvordan dagligvarebransjen i Norge kan bidra til oppnåelse av FNs bærekraftsmål via omsetningsvekst. Vi ser en økende trend til at lavpris tar ansvar gjennom Fairtrade, blant annet i Sverige, og mener nå at tiden er inne for Fairtrade til folket! sier Marianne Størseth, daglig leder i Fairtrade Norge.
Kontakter
Daniel SellevollKommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 959 71 597daniel.sellevoll@norgesgruppen.noBilder

Om NorgesGruppen
Våre kjedekonsepter står på hver dag for å gjøre morgendagens handel billigere og bedre, inspirere til gode matopplevelser, og bidra til grønne og sunne valgmuligheter.
NorgesGruppen gir forbrukerne valgfrihet gjennom supermarkeder, distriktsbutikker og lavprisbutikker. I tillegg tilbyr MENY, SPAR og Joker netthandel. NorgesGruppen gir konkurransedyktige betingelser og sterke kjedekonsepter til kjøpmenn. Effektiv varelevering og et godt vareutvalg fra ASKO sikrer kjøpmenn over hele landet et godt driftsgrunnlag. NorgesGruppen sysselsetter over 27 000 medarbeidere i egeneid virksomhet og mer enn 40 000 totalt når ansatte i kjøpmannseide butikker inkluderes. Nøkkelverdiene til NorgesGruppen er ansvarlig, samarbeidsorientert og kundeorientert. Selskapet opererer i Skandinavia med hovedfokus i Norge.
Varene folk vil ha
NorgesGruppen fylte 20 år i 2020, men bygger på 150 års erfaring som grossist og detaljist. I dag er kjernevirksomheten engros- og detaljvirksomhet innenfor daglige forbruksvarer. Alle ledd i verdikjeden – fra innkjøp og produksjon, via distribusjon, til handlekurv – jobber mot ett og samme mål: å imøtekomme kundenes behov.
Leverer effektivt til alle deler av landet
NorgesGruppen har 1200 samarbeidspartnere som spenner fra store merkevareleverandører til små produsenter av lokalmat. Mangfoldet av leverandører gjør at vi kan tilby noe for enhver smak. Egne merkevarer fra selskapene UNIL, Joh Kaffe, Matbørsen og Bakehuset gjør vareutvalget i våre butikker unikt.
Til butikker for alle, der folk bor
NorgesGruppen har butikker for alle behov, enten det er lave priser, kvalitetsprodukter, raske løsninger eller inspirasjon til store matopplevelser. Vi har lavpriskjeden KIWI, supermarkedkjedene MENY og SPAR, og nærbutikkjeden Joker. Over halvparten av butikkene er eid av selvstendige kjøpmenn, og vi er tilstede
med butikker i 88 prosent av landets kommuner.
Følg pressemeldinger fra NorgesGruppen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen
Lavere kostnader vil gi lavere pris for forbrukeren23.5.2025 14:27:25 CEST | Pressemelding
Konsernsjef Runar Hollevik i NorgesGruppen har i dag hatt et møte med statsminister Jonas Gahr Støre og næringsminister Cecilie Myrseth om konkurransesituasjonen i dagligvarebransjen. I møtet forklarte NorgesGruppen hvordan de økte kostnadene i hele verdikjeden har bidratt til de økte prisene og hvordan selskapet jobber for å holde prisene nede.
NorgesGruppen gir prisgaranti ved redusert matmoms19.5.2025 10:17:38 CEST | Pressemelding
15. mai la regjeringen frem sitt forslag til alternativt statsbudsjett for 2025. Nå skal dette behandles i Stortinget. I denne debatten er det nå kommet forslag om å redusere matmomsen. Nå kommer NorgesGruppen med prisgaranti.
KIWI kutter prisene på alt alkoholfritt øl – igjen22.4.2025 15:59:06 CEST | Pressemelding
Sist KIWI kuttet prisene på alkoholfritt øl, økte salget med 135 prosent. Nå gjentas suksessen, og kjeden kutter prisene med minst 30 prosent på alt alkoholfritt øl. Priskuttet varer ut festmåneden mai.
Priskrig på frukt og grønt gir salgsboom10.4.2025 14:48:23 CEST | Pressemelding
Etter tre uker med dobbel bonus og kraftige priskutt hos KIWI, har kundene kjøpt 20 prosent mer frukt og grønt. – En seier for folkehelsa, sier KIWI-sjef Vegard Kjuus.
Prisdryss til NorgesGruppens leverandører10.4.2025 11:16:13 CEST | Pressemelding
På et stort arrangement for NorgesGruppens leverandører på Vippa i Oslo i går kveld ble prisen for årets leverandør, årets nyhet, årets KAM og årets entreprenør delt ut. Her er vinnerne:
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom