4 av 10 nordmenn pusser opp i høst

Det kommer frem i en undersøkelse fra FINN oppdrag, gjennomført av Norstat blant 1000 respondenter.
− 43 prosent av våre respondenter kommer til å gi boligen en ansiktsløftning i høst eller vinter. Vi har gjennomført lignende undersøkelser i flere år, og tallet holder seg stabilt. Nordmenn ser ikke ut til å bli ferdige med å pusse opp med det første, sier Ole Ullereng, direktør for FINN oppdrag.
Folk i 30- og 40-årene trekker opp snittet blant dem som skal pusse opp, der andelen er henholdsvis 54 og 53 prosent.
Høysesong nå
Gjennom året er det høstmånedene september og oktober flest pusser opp. Mai og juni er også populære oppussingsmåneder.
− Det er tydelig at vår- og høstmånedene er høysesong for slikt. Vintermånedene er de minst populære oppussingsmånedene, med desember som det absolutte lavpunktet. Bare to prosent vil pusse opp i adventstiden, mens januar er nest minst populære, sier Ullereng.
Kvinnene ønsker det
Nesten halvparten (48 %) pusser opp fordi de mener det er nødvendig, mens 4 av 10 sier de pusser opp fordi de ønsker å opprettholde eller øke boligens verdi. Interessant er det også at hver tiende mann (12 %) pusser opp fordi partneren ønsker det, mens praktisk talt ingen kvinner (2 %) pusser opp fordi mannen vil det.
− Flest pusser opp fordi de føler det er nødvendig eller for å opprettholde eller øke verdien av boligen. Undersøkelsen indikerer også at det er kvinner som er sjefen i huset. Mange menn pusser opp fordi kvinnene vil det, sier Ullereng.
Videre kommer det frem at 15 prosent pusser opp på grunn av interesse for interiør eller eksteriør, mens 7 prosent blir inspirert av omgivelsene eller media.
Holdninger til oppgradering av bolig:
- 7 prosent synes det er gøy
- 23 prosent liker å pusse opp
- 39 prosent synes det er helt OK å pusse opp
- 10 prosent synes det er kjedelig
- 7 prosent hater å pusse opp
- Kun 2 prosent oppgir at de elsker å pusse opp
Fornøyde trøndere
Ifølge undersøkelsen har trøndere mye større oppussingslyst enn folk fra andre steder i landet. 40 prosent av trøndere svarer at de liker å pusse opp, mot ”bare” 20 prosent av nordlendingene.
Har du planer om å oppgradere egen bolig/leiebolig eller fritidsbolig i høst/vinter?
Ja, egen bolig - 33 %
Ja, egen leiebolig - 2 %
Ja, egen fritidsbolig - 4 %
Ja, både egen bolig/leiebolig og fritidsbolig - 3 %
Ja, eget utleieobjekt - 1 %
Nei - 48 %
Vet ikke - 9 %
Hvorfor oppgraderer du egen bolig?
Så partneren og jeg skal ha et felles prosjekt - 4 %
Interesse for interiør/eksteriør - 15 %
Er perfeksjonist - 4 %
Nødvendig - 48 %
Opptatt av trender - 2 %
Partneren ønsker det - 7 %
Gøy - 11 %
Opprettholde og/eller øke boligens verdi - 43 %
Forventninger fra omgivelsene - 2 %
Inspirert av andre og/eller media - 7 %
Tidsfordriv - 4 %
Skal selge - 4 %
Annet - 8 %
Vet ikke - 11 %
Hvilke tid på året er det mest sannsynlig at du/dere oppgraderer egen bolig? (Flere svar er mulig)
Januar - 7 %
Februar - 10 %
Mars - 13 %
April - 20 %
Mai - 26 %
Juni 24 %
Juli - 20 %
August - 22 %
September - 28 %
Oktober - 22 %
November - 11 %
Desember - 2 %
Vet ikke - 21 %
Hvilken av disse påstandene passer best til din opplevelse av å oppgradere egen bolig?
Kjedelig - 10 %
Helt OK - 39 %
Liker det - 25 %
Gøy - 7 %
Elsker det - 2 %
Hater det - 7 %
Annet - 5 %
Vet ikke - 5 %
Kilde: FINN oppdrag, www.finn.no/oppdrag
Om undersøkelsen
Gjort av Norstat på vegne av FINN oppdrag i september 2012. Landsdekkende webundersøkelse med 1000 respondenter, gjennomført på e-post. Rullerende svaralternativer. Spørsmål om planer og holdninger rundt oppgradering av bolig. Ta kontakt for segmentering på kjønn, aldersgrupper og landsdeler.
Kontakt
Ole Ullereng, direktør i FINN oppdrag, ole.ullereng@finn.no, 90072469
Henrik Faller, PR-rådgiver i FINN, henrik.faller@finn.no, 91543433
Nøkkelord
Kontakter
Kristine Eia KirkholmPR- og informasjonssjef
Tel:+47 932 47 875kristine.eia.kirkholm@finn.noBilder



Lenker
Om FINN.no
Vi er der for deg når du skal selge boligen din, når du er på jakt etter en pent brukt sofa, når du er moden for et karriereskift, hvis du finner ut at du vil bytte bil, reise på ferie eller leie hytte til påsken; vi er der for de fleste anledninger.
FINN er Norges største markedsplass, og skal du kjøpe eller selge, stort eller smått, så er FINN stedet.
Vil du vite mer om menneskene bak produktet FINN, og litt om hva vi driver med, så besøk oss gjerne på vår inspirasjons- og innholdsside FINNspirasjon, eller på Jobbifinn.finn.no.
Har du spørsmål om data, tall eller innsikt fra FINN? Send en henvendelse til presse@finn.no (i helger og ferier er det dessverre ikke sikkert vi rekker å besvare alle henvendelser).
Følg pressemeldinger fra FINN.no
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra FINN.no på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra FINN.no
FINN jobb månedsrapport: Nedgang totalt, men lyspunkter i nord og i kunnskapssektoren6.6.2025 08:15:00 CEST | Pressemelding
Mai måned bød på lavere aktivitet i stillingsmarkedet enn samme periode i fjor.
Eiendomsmeglerundersøkelsen 2025: Derfor bruker nordmenn megler5.6.2025 09:59:33 CEST | Pressemelding
Det er flere faktorer som gjør at folk flest fortsatt foretrekker å bruke megler. Årets Eiendomsmeglerundersøkelse viser også endringer i nordmenns kjøpsmønstre og prioriteringer.
Fortsatt tøft leiemarked for studenter: - Rom i kollektiv i Oslo koster nå over 8000 kroner3.6.2025 10:06:45 CEST | Pressemelding
Ferske tall fra FINN eiendom viser at leieprisene fortsetter å øke for studentene.
FINN Jobbindeks: AI endrer jobbsøkingen26.5.2025 09:42:58 CEST | Pressemelding
Bruken av AI skyter fart blant jobbsøkere, og arbeidsgivere må revurdere hvordan de vurderer kandidater. Det viser en fersk undersøkelse fra FINN. Én ting er tydelig: Det klassiske søknadsbrevet er på vei ut – og CV-en har fått hovedrollen.
Disse bruktbilene øker mest i verdi22.5.2025 10:27:13 CEST | Pressemelding
FINN motors månedsrapport for april: Diesel- og bensinbiler blir stadig dyrere, mens prisene på populære elbiler fortsetter å gå ned.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom