FINN.no

Norske kjendiser bak annonser

Del
Den siste uken har ulike annonser på FINN torget spredt seg som ild i tørt gress. Nå viser det seg at flere norske kjendiser har bistått helt vanlige nordmenn i utviklingen av annonsene. Ghostwriterne er Arne Scheie, Unni Lindell, Shagrath fra bandet Dimmur Borgir, Ørjan Burøe og Per Heimly.

Siden FINN så dagens lys for 15 år siden, har det med jevne mellomrom dukket opp kreative selgere, som med sine treffsikre og originale annonser har gjort FINN til svært god underholdning for norske lesere. Lene Kallum er PR- og informasjonssjef i FINN, og hun forteller at de hadde lyst til å gi nordmenn inspirasjon til hvordan enda flere kan gjøre sine private salgsannonser mer effektive.

– Det legges ut 75.000 torget-annonser hver eneste uke, og de fleste er flinke til å presentere sine ting med både tekst og bilder. Samtidig ønsker vi å hjelpe nordmenn med å nå frem til så mange potensielle kjøpere som mulig, og det er utrolig hva små grep kan gjøre for å løfte annonsen flere hakk. En god kremmer kan alltid bli litt bedre, og det ønsker vi å poengtere med dette samarbeidet, sier Kallum.

Ved å la kjente nordmenn – som profesjonelt er vant til å leke med ord og bilder – hjelpe helt vanlige FINN-selgere med å selge tingene sine, håper FINN å motivere enda flere til gjenbruk.

– I 2014 ble det lagt ut dobbelt så mange privatannonser på FINN torget som året før, og gitt at tjenesten brukes av stadig flere og stadig oftere, synes vi det er fint å kunne gi en hjelpende hånd til de som ønsker noen ”salgstips”. I dette tilfellet valgte vi å inspirere på en litt utradisjonell måte, som har slått veldig godt an, sier Lene Kallum.

Ekte mennesker – og annonser
Kallum forteller at det var viktig for FINN å gjennomføre dette prosjektet i en helt reell salgssituasjon.

– Dette er annonser av ekte mennesker som selger helt ekte gjenstander de har hatt i kjellere og på loft. Det som skiller annonsene deres fra andre er selvfølgelig at selve annonsetekstene, eller bildene, har kommet til gjennom samarbeid med noen godt kjente nordmenn som lot seg engasjere av prosjektet, sier hun.

Svartmetall og Arne Scheie
Shagrath er kanskje ikke like kjent som Arne Scheie, men det er nok betydelig flere som kjenner til musikken til Dimmu Borgir enn Arne Scheie sin detaljkunnskap om fotball. Felles for dem begge er at de i annonsene har kommet opp med noe som er typisk for akkurat dem.

Shagrath har bistått i utformingen av en dyster og mørk annonse om en fiskestang fra Steigen i Nordland, mens Arne Scheie har hjulpet småbarnsfar og brannmann Alexander Grinlia med å selge fotballsko fra Langesund. I sistnevnte annonse kommer det frem at Langesund står bak Norgeshistoriens største cuptap.

Lindell solgte sykkel, Per Heimly kajakk
Unni Lindell skrev på sin side en liten novelle om en bitter og hevngjerrig sykkel, som skulle byttes utmed en nyere modell. Sykkelen planla å straffe eieren med drap på deres siste sykkeltur sammen.

Per Heimly tok noen flotte bilder av en kajakk som skulle selges i Tønsberg, der familien på bildene er betydelig mer iøynefallende enn kajakken selv.

– Det er en veldig sjarmerende og søt, men også typisk historie om et øyeblikkskjøp for lenge siden. En hvit elefant som man ikke blir kvitt. Det er utgangspunktet for bildene og jeg har prøvd å løse det på en humoristisk måte ved å lage en billedroman, sier Heimly.

Burøe solgte hoppesko
Stand-up komiker Ørjan Burøe har i sitt arbeid med annonsetekst for et par hoppesko som befinner seg i Farsund, fått lyst på et par tilsvarende sko selv.

– Det har vært såpass spennende å jobbe med hoppesko at jeg planlegger å gå til anskaffelse av et par selv. Leter etter noen i størrelse 43, sier Burøe som avslutter med at han tror denne type sko nå kommer til å få en renessanse.

– Hoppesko er undervurdert. Jeg tror at dette kan bli en trend sommeren 2015!

http://finnspirasjon.finn.no  ligger det nå gode tips til nye og gamle FINN-brukere. Her ligger også linker til alle de fem ”kjendis-annonsene” samlet, samt både selgernes og kjendisenes beskrivelser av hvordan de opplevde samarbeidet.

For mer informasjon, kontakt: Lene Kallum, PR- og informasjonssjef i FINN, lene.kallum@finn.no,  mob. 99 10 79 00

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Dokumenter

Om FINN.no

FINN.no
FINN.no
Grensen 5-7
0159 Oslo

+47 22 86 44 10http://www.finn.no

Vi er der for deg når du skal selge boligen din, når du er på jakt etter en pent brukt sofa, når du er moden for et karriereskift, hvis du finner ut at du vil bytte bil, reise på ferie eller leie hytte til påsken; vi er der for de fleste anledninger. 

FINN er Norges største markedsplass, og skal du kjøpe eller selge, stort eller smått, så er FINN stedet. 

Vil du vite mer om menneskene bak produktet FINN, og litt om hva vi driver med, så besøk oss gjerne på vår inspirasjons- og innholdsside FINNspirasjon, eller på Jobbifinn.finn.no.

Har du spørsmål om data, tall eller innsikt fra FINN? Send en henvendelse til presse@finn.no (i helger og ferier er det dessverre ikke sikkert vi rekker å besvare alle henvendelser). 

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye