Bruktsalget sparer miljøet for 500 000 tonn CO2

Gjenbruk gir bedre klimaeffekt enn mye annet. I fjor bidro bruktsalg til klimakutt tilsvarende et bilfritt Oslo i ti måneder. Samtidig gir brukthandelsnæringen betydelige inntekter til selgerne. I fjor omsatte selgerne på FINN torget alene for 7,8 milliarder kroner.
For tredje året på rad har FINN.no utarbeidet bruktmarkedsrapporten, en rapport som ser nærmere på utviklingen i kjøp og salg på Torget.
I løpet av 2015 ble det publisert 5,4 millioner annonser på FINN torget – over 100 000 annonser i snitt per uke. Det er en økning på nærmere 40 prosent fra 2014.
Brukthandelseffekt
Årets rapport kan for første gang vise den faktiske klimanytten som kommer ut av kjøp og salg på nett. I samarbeid med Schibsted og våre søsterselskaper i Sverige, Frankrike, Italia og Spania har vi regnet ut de miljømessige gevinstene fra brukthandel.
I fjor var det i snitt 1, 9 millioner unike brukere innom Torget hver uke, og til sammen har FINN-brukerne spart miljøet for 500 000 tonn CO2. Det er det samme som årlige utslipp fra 44 248 nordmenn eller 574 713 flyturer tur/retur Oslo – New York.
- Det er flere grunner til at folk selger og kjøper ting på nett. Vi ser at miljøhensyn blir en stadig viktigere motivasjon for brukthandel, og da er det veldig gøy å vise klimagevinstene ved å være på FINN. Brukthandelseffekten bidrar faktisk til redusert miljøpåvirkning, sier Christopher Ringvold, produktdirektør på FINN torget.
Møbelkategorien fortsatt størst
Møbel og interiør er fortsatt den største kategorien og utgjør 20 prosent av salgsvarene og 52 prosent av det som gis bort. For eksempel ble det lagt ut 40.000 annonser for sofaer på Gis bort.
Fortsatt er sofa søkeordsvinneren for 2015, med nærmere 590.000 søk* på «sofa» alene, en økning på nesten 50 prosent fra 2014.
- At møbelinteressen er så stor på FINN er også svært positivt for miljøet. På Torget er det nemlig kategorien møbler og interiør som sparer miljøet for desidert flest CO2-ekvivalenter – nærmere bestemt 95 000 tonn med karbondioksid, sier Ringvold.
Annenhåndsmarkedet for kjente merkevarer øker mest
Klær, kosmetikk og accessoirer er den kategorien som vokser mest målt i antall annonser, og både sko, jakker og kjoler til damer er populære salgsvarer. I 2015 ble det lagt ut over 680.000 annonser i denne kategorien, opp 60 prosent fra 2014.Søkeordslisten kan tyde på at nordmenn har blitt mer merkebevisste det siste året, og både «Louis Vuitton» og «Rolex» har klatret opp på topp 10, etterfulgt av andre kjente merker som Mulberry, Michael Kors og Chanel.
- Ofte er det stor etterspørsel etter produkter det er dyrt å kjøpe nytt, og det som legges ut til salgs er gjerne svært pent brukt. Et annenhåndsmarked for eksklusive merkevarer gir brukerne gode muligheter til å få tak i både dyre og ettertraktede produkter som de ellers ikke har mulighet til å kjøpe, sier Ringvold.
Større effekt jo dyrere varen er
Elektronikk og hvitevarer er den nest største kategorien på Torget målt i antall annonser, og mobiltelefoner er en veldig populær salgsvare med over 100.000 publiserte annonser. Spill og konsoller er blant produktene med størst annonsevekst, mens kjøleskap, mobiltelefoner, vaskemaskiner og komfyrer er blant produktene som i snitt ligger kortest tid på Torget.
- Hvor fort du får solgt, kommer blant annet an på hvor pent brukt tingene er og pris. Sitter du på elektronikk og hvitevarer som du ikke trenger lenger, og salgsvaren har en verdi fra 500 kroner og oppover, kan du med stor sannsynlighet tjene noen kroner på det, sier Ringvold.
Generelt for Torget er det størst sjanse for å få solgt produktet hvis verdien på tingene er fra 1000 kroner og oppover.
Gratisvarer fortsetter å øke
I 2015 ble det lagt ut 441.762 gis bort-annonser; en vekst på 35 prosent fra 2014. Totalt utgjør møbler, hage og hus 65 prosent av alle gratisvarene. Annonsene omfatter alt fra bokhyller, nattbord og stoler, til dører, vinduer, taksten og fliser. Hvert år legges det også ut hele hus, gårder og hytter, mot at det blir fraktet bort.
For eksempel ble det gitt bort 19 638 senger, 9140 spisestuer, 8810 kommoder, 6972 byggevarer, 5039 kjøkkeninnredninger og 4607 dører.
- Nordmenn er glade i å pusse opp, og det er veldig positivt at man velger å gi det bort fremfor å kaste det. Gamle murstein kan renskes og brukes på nytt. Vinduer og dører kan slipes og tilpasses nye boliger. Gjenbruk av byggematerialer kan bidra til å redusere klimagassutslippene fra produksjon av nye materialer, sier Ringvold.
- Samtidig kan det tyde på at folk har god råd, fordi de velger å gi bort ting fremfor å selge, fortsetter han, som legger til at det ble publisert gratisvarer til en estimert verdi på 127 millioner kroner på Torget i fjor.
Mobil stadig viktigere
I snitt var det 1,9 millioner unike brukere innom FINN torget hver uke i fjor. Det er en økning på 460 000 fra året før. Stadig flere surfer på nett med smarttelefoner, og mobiltrafikken inn til FINN utgjør nå 65 % av totaltrafikken inn til FINN.no. Det er en økning på 10 prosent fra 2014 og opp 50 prosent fra 2010. I januar 2016 utgjorde appens andel av mobilbesøk på FINN 33 prosent.
Se rapporten om «Det norske bruktmarkedet» for detaljert informasjon.
Kort informasjon om Brukthandelseffekten
Resultatet bygger på en beregning som IVL Svenska Miljöinstitutet har gjennomført på bakgrunn av statistikk fra Finn, Blocket i Sverige, Leboncoin i Frankrike, Subito i Italia og Vibbo i Spania. Til sammen har disse over 46 millioner unike brukere hver måned.
Beregningen er basert på forutsetningen om at hvert solgte produkt (brukt) erstatter produksjonen av et tilsvarende nytt produkt, samt avfallshåndtering av produktet. Ved å analysere salget av varer på nettstedene har IVL trukket ut klimadata som deretter er omregnet til CO2-ekvivalenter i kilo. Studien har tatt høyde for at bilkategorien behøver spesifikke kalkulasjoner og justeringer, med tanke på at en bil kan selges opptil flere ganger.
Nøkkelord
Kontakter
Kristine Eia KirkholmPR- og informasjonssjef
Tel:+47 932 47 875kristine.eia.kirkholm@finn.noBilder
Dokumenter
Om FINN.no
Vi er der for deg når du skal selge boligen din, når du er på jakt etter en pent brukt sofa, når du er moden for et karriereskift, hvis du finner ut at du vil bytte bil, reise på ferie eller leie hytte til påsken; vi er der for de fleste anledninger.
FINN er Norges største markedsplass, og skal du kjøpe eller selge, stort eller smått, så er FINN stedet.
Vil du vite mer om menneskene bak produktet FINN, og litt om hva vi driver med, så besøk oss gjerne på vår inspirasjons- og innholdsside FINNspirasjon, eller på Jobbifinn.finn.no.
Har du spørsmål om data, tall eller innsikt fra FINN? Send en henvendelse til presse@finn.no (i helger og ferier er det dessverre ikke sikkert vi rekker å besvare alle henvendelser).
Følg pressemeldinger fra FINN.no
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra FINN.no på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra FINN.no
Hold deg trygg på ferie: FINNs reiseeksperts beste tips14.7.2025 10:05:00 CEST | Pressemelding
I en travel reisesommer med høyt trykk og mange aktører på markedet, er det smart å ta noen enkle grep for å sikre en trygg og bekymringsfri ferie. Anette Syversen, direktør i FINN reise, deler sine beste råd.
Hellas og Norge vinner årets sommerferie: varmen skremmer oss ikke4.7.2025 09:10:51 CEST | Pressemelding
Spania ligger fortsatt på førsteplass over mest populære reisemål, men interessen for sommerferie i Hellas og Norge er større enn noen gang. Varmebølger legger ingen demper på reiselysten, sier reiseekspert i FINN, Anette Syversen.
Finansier sommerferien med bruktsalg: Dette vil folk ha akkurat nå!17.6.2025 08:45:00 CEST | Pressemelding
En opprydding i boden kan raskt være nok til å finansiere hele sommerferien. Ny funksjon på FINN torget viser hva folk har vært på jakt etter den siste uken.
FINN jobb månedsrapport: Nedgang totalt, men lyspunkter i nord og i kunnskapssektoren6.6.2025 08:15:00 CEST | Pressemelding
Mai måned bød på lavere aktivitet i stillingsmarkedet enn samme periode i fjor.
Eiendomsmeglerundersøkelsen 2025: Derfor bruker nordmenn megler5.6.2025 09:59:33 CEST | Pressemelding
Det er flere faktorer som gjør at folk flest fortsatt foretrekker å bruke megler. Årets Eiendomsmeglerundersøkelse viser også endringer i nordmenns kjøpsmønstre og prioriteringer.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom