12 ting å finne på ute med barna i jula

Jula kan by på mye skjermtid og stillesitting for de minste. Da er det kjekt å bryte opp med noen enkle og hyggelige uteaktiviteter.
JULEKOS: En felles aktivitet der familien gir hverandre sin fulle oppmerksomhet, kan skape noen veldig hyggelige stunder, sier generalsekretær i Norsk Friluftsliv, Lasse Heimdal. Foto: Leni Vilnes-Mjåseth

På et tidspunkt i høytiden kommer følelsen snikende, det har kanskje blitt litt mye innetid for både store og små. Dere begynner å bli rastløse, og barna har mye energi de gjerne skulle fått utløp for.

Heldigvis finnes det en løsning: Kom dere ut og få litt frisk luft.

Trenger ikke mye planlegging

– Det er mye mer å finne på ute enn bare aking og langrenn, og det trengs verken mye utstyr eller planlegging for å få det til. En felles aktivitet der familien gir hverandre sin fulle oppmerksomhet, kan skape noen veldig hyggelige stunder, sier generalsekretær i Norsk Friluftsliv, Lasse Heimdal.

Det kan gjøres veldig enkelt, understreker Heimdal. Felles lek, gjerne med litt mat og termos i sekken, er hyggelig for store og små. Gjemsel, eller å gjemme ting som skal finnes er morsomt for de minste.

– Har du for eksempel en liten nissefigur i huset, så kan du ta av den lua og gjemme denne et sted ute. Så forteller du barna at nissen har mistet lua si – og at dere må ut for å lete etter denne.

Julestemning med eller uten snø

Uavhengig av om det er snø der dere bor, finnes det mange aktiviteter som kan bidra til ekte julestemning.

– I desembers mørke er det en egen litt høytidelig stemning og ro i skogen. Kanskje må dere lyse opp veien med en lykt? Det i seg selv er en spennende opplevelse for barna, sier Heimdal.

For mange er det også en tradisjon å mate småfuglene i den kalde høytiden.

– Å lage julenek eller hjemmelaget fuglemat kan være en fin måte å lære barna både om det å ta vare på dyra og naturen rundt oss.

Her er 12 tips til aktiviteter dere kan finne på i jula

• Bygg snømann, lyslykt eller lag snøengler
  • Hodelykt-tur i skogen
  • Lag flaske-bane i snøen